Slik blir de nye fergene

Av
DEL

Torghatten Nord har inngått kontrakter med VARD om bygging av to avanserte og miljøvennlige ferger. Fergene har norsk design, og skal leveres fra Vard Brevik i 2018.

Kontraktsverdien er på ca. 600 millioner kroner, skriver Avisa Nordland.

- Vi gleder oss over å ha kommet i mål med avtale om levering av to store og teknologisk avanserte ferger for levering fra VARD i Norge. Konseptet på de nye fergene er utviklet av Multi Maritime og Torghatten Nord, og er tilpasset behovene og kravspesifikasjonen for fergesambandet Halhjem – Sandvikvåg på E – 39 i Hordaland, sier administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen.

Selskapet inngikk nylig kontrakt for drift av fergesambandet med Statens Vegvesen, Region Vest, for en periode på 8 år med påfølgende opsjoner på 5 x 1 år, heter det i pressemeldingen fra Torghatten.

- Det er lagt ned en stor innsats i å utvikle en type fartøy som vil møte fremtidens krav til energieffektivitet og lavutslippsteknologi. Fergene vil få installert et gasselektrisk hybrid fremdriftsanlegg med batterier som gjør at forbruk og utslipp fra gassmotorene reduseres. Batteripakken arrangeres som plug-in med lading av strøm fra land, sier Torkildsen.

360 grader

Det er lagt stor vekt på høy sikkerhet og gode sjø- og manøvreringsegenskaper. Fergene vil bli bygget med et romslig bildekk med plass for 180 personbiler på hoveddekk. Fartøyene vil få en største lengde på 130 meter, en bredde på 20,7 meter og vil operere med en hastighet på ca. 18 knop.

I konseptutviklingen er det lagt stor vekt på god reisekomfort for inntil 550 passasjerer med kafeteria og salongløsning med 360 graders flott utsikt til norsk natur, skriver Torghatten.

Høy prioritet er også lagt på redusert støynivå om bord så vel som for de nære omgivelsene i området fartøyene skal operere. Fergene leveres fra Vard Brevik i 3. og 4. kvartal 2018.

Konsernsjef i VARD, Roy Reite sier:

- Det er med stor glede vi ønsker Torhatten Nord velkommen til VARD, og vi ser frem til å jobbe med deres team i dette spennende prosjektet, hvor vi kombinerer LNG fremdrift og batteriløsning om bord. Vi har lang erfaring med LNG teknologi om bord i fartøy, både på ferger, offshorefartøy og forbåter til havbruksnæringen, og nå ser vi frem til å levere de nyeste fergene i Torghatten Nord sin flåte fra vårt verft i Brevik.

Fartøyene er designet av Multi Maritime AS i Førde som er en ledende aktør innen fergedesign i Norge. Fergene har fått benevnelsen MM 125 FD LNG og viderefører Multi Maritime sin optimalisering av miljøeffektive fartøysdesign for norsk innenriks fergedrift. I Torghatten konsernet er det nå et betydelig antall ferger med Multi Maritime design i drift og i bestilling for levering de nærmeste årene.

Artikkeltags