Robert har fått fem millioner i statstøtte for å gjøre noe som for ett år siden var strengt forbudt

Alle foto: Privat/Svalbard Bryggeri AS

Alle foto: Privat/Svalbard Bryggeri AS

DEL

Til sommeren starter de verdens nordligste ølbryggeri. Nå vil Robert Johansen også selge årgangsvann fra Svalbard. Tromsømannen jobber til daglig som flyger og basesjef i Lufttransport. Nå har han midlertidig flyttet til sitt andre hjem på Svalbard for å bygge opp det første ølbryggeriet i Longyearbyen.

I fjor ble loven som forbød produksjon av alkohol på Svalbard opphevet.

LES OGSÅ: Her har det vært forbudt å brygge øl i alle år. Nå skal de endelig få lov

Johansen stiftet bryggeriet allerede før forbudet ble opphevet, og har nå fått med seg støtte på nær fem millioner fra Innovasjon Norge, 2,4 millioner av disse som lån. I tillegg har han og ektefellen Anne Grete Johansen investert av egne midler.

Nå tilpasser Svalbard Bryggeri AS sine lokaler i Longyearbyen før det spesialbestilte bryggeriet fra Italia flyttes inn. Samtidig legges siste hånd på designen som skal pryde boksene. 

Vil selge brevann

Da Johansen hadde familien på besøk i jula drakk de kjøpevannet Ramløse til vannet. Det var da Johansen fikk ideen.

- Vann skal vi jo uansett bruke mye av. Og bokser og utstyr har vi. Så det handler egentlig bare om å få et design, så kan vi produsere vann.

I første omgang tenker han å hente vannet fra drikkevannskilden i Isdammen.

- Men på sikt har jeg lyst til å eksperimentere med å hente fra breer. Vi har navngjetne breer, og Svalbard er full av glasiologer. Tenk om vi kan produsere vann fra iskjerner? Da kan du få så gammelt vann du vil ha.

Forskerne bruker i dag iskjernene til å rekonstruere klimaet, og kan hente ut kjerner som viser temperatursvingninger i middelalderen.

- Det fine med Svalbard er at vi har så mye storytelling her. Slik sett er vi i en unik posisjon. 

Stor vekst

Mikrobryggerier har hatt en eksplosiv vekst de siste årene, og fått god innpass i butikkene. Johansen velger likevel å starte forsiktig. I første omgang vil han ta markedet i Longyearbyen med leveranser til utesteder og salg av boksøl.

- Det selges knapt flaskeøl her. Det handler dels om tranport, dels at flasker er upraktiske å ta med seg på hytta.

I tillegg har han taklet utfordringen med å bli kvitt dravet, etterlatenskapene etter bryggingen. Dette gis vanligvis til husdyr. Men det er smått med jordbruk på Svalbard.

- Så vi har testet oss frem, og nå kan vi bruke dravet som biobrensel. Det gir også lavere produksjonskostnader. Det går med mye energi i ølbrygging, forteller Johansen.

 Han håper nå å få støtte fra miljøfondet til prosjektet. Alternativet var å bruke strøm fra det lokale kullkraftverket. 

Vil ta 25 prosent av markedet

Til sommeren har bryggeriet de første produktene ute.

- Det blir først en laget, et hveteøl og en pale ale til butikk. Så skal vi ha en ipa og en stout til restauranter og puber.

Med mye turisme er Longyearbyen et stort marked, det selges årlig 400- 450.000 liter øl her. Johansen har et langsiktig mål om å ta en fjerdedel av markedet. Det øvrige vil han selge på fastlandet, primært i Tromsø der han har intensjonsavtaler med både butikk og restauranter.

- Men vi har ikke vanvittige ambisjoner i starten. Vi starter på 50-60.000 liter første året, og kan være oppe i 150.000 liter andre eller tredje året.

Det nye bryggeriet har en kampasitet på 300.000 liter i året. Skulle etterspørselen bli større er de rigget for utvidelse til dobbelt produksjonsvolum.

Og selv om de kan, kommer ikke Svalbard bryggeri til å gå i krig med Mack om tittelen "verdens nordligste".

- Jeg er ølentusiast og vil Mack alt godt, sier Johansen.

Artikkeltags