Gå til sidens hovedinnhold

Prøver på nytt med flyrute til Tromsø

Artikkelen er over 6 år gammel

- Det blir ingen flopp denne gang.

Med økonomisk støtte fra regionene i Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland opprettes flyruten Arctic Airlink.

Det melder nettsteder Barentsobserver.

Ruten knytter Norge, Sverige og Finland sammen i nord.

Norrbotten fylke bevilger 26 millioner svenske kroner til ruten i femårsperioden til 2019.

Betingelsen er at Troms fylke og Oulo (Uleåborg) fylke vil bidra med 25 millioner svenske kroner hver – hvis ruten ikke er lønnsom de første årene, ifølge P4 Norrbotten.

- Vi har sterk tro på at den nye ruten mellom de største byene i nordlige Finland, Sverige og Finland vil bli en suksess, sier Nina Rismalm i Norrbotten næringsforening.

Til Barentsobserver sier Rismalm at et stadig mer felles arbeidsmarked er begrunnelsen for å opprette ruten.

Flopp sist

Men et tilsvarende forsøk floppet sist.

Ruten Tromsø-Luleå i regi av selskapet Barents AirLinks  startet i 2004, ved hjelp av EU-midler.

Den ble lagt ned i 2008.

Tror de lykkes denne gangen

Næringsaktørene har imidlertid stor tro på at den nye flyruten vil lykkes:

- Det blir ingen flopp denne gang.  Denne gangen jobbes det på en helt annen måte. Det er ikke et EU-prosjekt lenger, men forankret både i universiteter, inkubatorer, blant pendlere som for eksempel helsearbeidere, turistnæringen – med flere.  Den store grunnen til å floppen sist var at ruten ikke var kjent. Det var vanskelig å booke billetter. Nå er det etablert samarbeid med andre flyselskaper og man kan booke via samme system som alle andre større aktører bruker. Det er helt nye forutsetninger for å lykkes, mener økonomi/ prosjektansvarlig Laila Stigen i Næringsforeningen i Tromsøregionen.

Økt handel

I januar i fjor åpnet Oulo (på norsk: Uleåborg) Det finske hus i Tromsø med mål om økt handel og arbeidssamarbeid på tvers av landegrensene.

- Alt skjer her i Barentsregionen så vi er sikker på at det er et marked, sier Marius Chramer i Troms fylkes administrasjon.

Håpet er at tidtabellen kan koordineres med flyruter videre til Hammerfest, Longyearbyen og Bodø.

Tromsø har flyruter til rundt 30 destinasjoner.

Luleå har – i tillegg til Stockholm – ruter til Kiruna, Gällivare, Umeå og Pajala.

Fra Oulo er det rundt 20 daglige ruter til Helsinki og deretter vider til Asia - med håp om å trekke ytterligere flere nordlysturister.

Arctic Airlink skal samarbeide med SAS, Widerøe, Finnair og KLM/Air France slik at det er mulig å kjøpe billetter på tvers av selskapene og sende bagasjen helt frem.

Kommentarer til denne saken