Russland: Vil tyvedoble frakt langs nordlig sjørute

 LK-60 blir verdens største og sterkeste isbryter.

LK-60 blir verdens største og sterkeste isbryter. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Russlands statsminister Dmitry Medjedev presenterte denne uka en plan for å øke bruken av den nordlige sjøruten mellom Asia og Stillehavet og Europa.

Det melder Barents Observer, som siterer Murmansky Vestnik.

- Dette er den korteste sjøveien mellom Europa og det fjerne Østen. Vi må innrømme at den ikke har blitt brukt på en god måte til nå, sa Medjedev i et møte med sine ministre.

Dmitry Medjedev

Det fraktes i dag rundt fire millioner tonn årlig gjennom nordøstpassasjen, fordelt på 600 tillatelser.

- Potensialet for de neste 15 årene er mer enn 80 millioner tonn, en tyvedobling, sier visestatsminister Akady Dvorkovich i følge  Murmansky Vestnik.

Planen innebærer blant annet nye kart, regelverk, ny navigasjonsteknologi og utbygging av rednings- og tauekapasitet langs ruta.

Norge finansierer nå utplassering av ny navigasjonsteknologi i Nordvest-Russland som skal gis til det russiske sjøforsvaret.

Både den russiske staten og private firma gjennomfører nå en storstilt bygging av isbrytere.

Russland trenger større kapasitet for eksport av blant annet gruve og petroleumsprodukter. Havnen Sabetta i Karasjøen blir sentral i den nordlige sjøruten.

Artikkeltags