Den er 173 meter lang, kan brøyte seg gjennom tre meter tykk is og skal hjelpe Russland til å erobre Arktis

 LK-60 blir verdens største og sterkeste isbryter.

LK-60 blir verdens største og sterkeste isbryter. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Bygger minst 14 nye isbrytere - og setter to verdensrekorder.

DEL

TROMSØ (Nord24.no): Russiske myndigheter, statlige virksomheter og bedrifter har for tiden minst 14 nye isbrytere under bygging. Og flere kommer.

Det melder BarentsObserver, som trekker konklusjonen om at et lands ambisjoner i Arktis kan måles i antall isbrytere.

- Det er nok en forenkling. Samtidig er det noe i det. Isbryterkapasitet er en forutsetning for andre typer virksomhet, sier Arild Moe, seniorforsker ved Fritjof Nansens institutt til Nord24.no.

Den største er LK-60, en atomdrevet isbryter som nå bygges på Baltiisky-verftet. Med en lengde på 173 meter og bredde på 34 meter blir den verdens sterkeste isbryter og skal kunne brøyte seg gjennom tre meter tykk is.

Fartøyet skal være en del av den statlige flåten som opereres fra Murmansk. På sikt vil det også bygges et søsterfartøy. Det statlige firmaet Rosmoport bygger samtidig verdens største dieseldrevne isbryter. LK-25 får en lengde på 146,8 meter og skal kunne operere 60 dager til havs. Fartøyet skal kalles opp etter tidligere statsminister Viktor Tsjernomyrdin. Prosjektet er to år forsinket.

Verdensledende

- Det er imponerende dimensjoner og en teknologi du ikke finner andre steder i verden, sier Moe.

- Faktisk finnes en større atomdredet isbryter på tegnebrettet, men det er et åpent spørsmål om den blir bygget. Disse fartøyene er ikke bare kostbare å bygge. De er svært kostbare i drift.

Arild Moe, nestleder ved Fritjof Nansens insitutt.

Arild Moe, nestleder ved Fritjof Nansens insitutt. Foto:

Arild Moe, nestleder ved Fritjof Nansens insitutt.

Atomisbryteren LK-60 er budsjettert til å koste 140 millioner euro.

Moe sier Russland er suverent verdensledende innen isbrytere.

- Amerikanerne har bare et par alderstegne isbrytere. Der drives nå lobbyvirksomhet for å få bygget flere. Også i Russland er det bekymring fordi de eldste atomisbryterne begynner å bli gamle. På grunn av forsinkelser i dette programmet, risikerer de at eldre isbrytere faller ut av drift og man får mindre kapasitet før de nye er på plass.

Forsvaret

Også det russiske forsvaret sikrer seg isgående kapasitet. Diesel-drevne "Ilya Muromets" på 84 skal ha kapasitet til 60 dager lange tokt.

"Ilya Muromets" bygges nå på oppdrag for forsvarsdepartementet. Foto: admship.ru

På sikt skal det bygges fire slike skip på oppdrag fra forsvarsdepartementet.

- Hva skal det russiske forsvaret med isbrytere?

- Det er interessant. Det er mulig de forbereder seg på å patruljere den nordlige sjøruten. Tidligere har det gått marine konvoier her, senest i fjor. Da var de dekket av isbrytere. Men de kan ikke operere i området. Marinefartøy er bygget for fart og har tynne skrog.

Oljebransjen bygger

Oljebransjen er selvsagt også på hugget. Rosmoport har allerede fått levert to og bestilt ytterligere en isbryter som skal leveres denne våren. Skipene er konstruert for tauing og redning av oljetankere i isfylte farvann.  Novatek trenger isbryterkapasitet til LNG-utbyggingen på Yamal-halvøya.

Rosatoms nye isbryter skal åpne farledene for tankskip. Foto: rosatomflot.ru

Her har partneren Atomflot bestilt en dieseldrevet isbryter som skal åpne farledene for tankskip. Gazprom har bestilt en isbryter fra finske Aker Arctic Technology som skal lede tankere fra oljeprosjektet Novy Port ved munningen av elva Ob.

Ytterligere to isbrytere er under konstruksjon i det russisk eide finske verftet Arctech Helsinki.

Den norske regjeringen har nylig oppdatert forvaltningsplanen for Barentshavet ved å angi en ny definisjon for iskanten, og dermed åpnes det for å dele ut blokker langt nord og helt inntil delelinjen i Barentshavet.

- Rosneft (statdominert oljeselskap) har gjort seismiske undersøkelser i tidligere omstridt område.

Men veien er lang derfra til å begynne med leteboring i stor stil, forteller Moe.

- Per i dag er ikke russisk industri i stand til å gjøre dette på egenhånd. Derfor er blant andre Statoil inne som partner. Og derfor er offshore leteaktivitet per i dag stoppet opp på grunn av sanksjonene.

Russiske myndigheter jobber nå med en ordning som vil gi oljeselskapene skattelette om de bruker russiskprodusert teknologi: Les på BarentsObserver

Artikkeltags