Om tre dager kan det bli klart at Bodø skal betjene nesten samtlige lufthavner i Norge

I dag styres flyplassene på Røst og Vætøy fra Bodø. Foto: Tom Melby

I dag styres flyplassene på Røst og Vætøy fra Bodø. Foto: Tom Melby

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Kampen om Avinors nye tårntjeneste pågår for fullt. Bodø kan få sentralen, skriver Avisa Nordland.

Avinor jobber nå for fullt med å utvikle neste generasjons tårntjeneste. Med fjernstyrte tårn kan man drive tårntjenesten ved flere lufthavner fra samme sted. Det vil si at ett tårnsenter kan styre store deler av norsk lufttrafikk ved hjelp av videoskjermer. Det gir i tillegg muligheter for at en person kan håndtere flere lufthavner samtidig. I tillegg unngår Avinor betydelige investeringer i tårn og teknisk utstyr ved hver flyplass. Det er planlagt at kontrollsentralen skal betjene 36 lufthavner. I dag driver Avinor 46 lufthavner, og en fjernstyring kan redusere kostnadene med rundt 40 prosent. Kampen står mellom Bodø, Værnes og Gardermoen om å få dette senteret.

– Dette vil bety store økonomiske gevinster når vi kan styre flyplasser med færre personer, sa konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen til Avisa Nordland tidligere denne måneden.

Til Bodø

Kampen pågår for fullt. Lørdag kunne Dagens Næringsliv avsløre at avinorsjefen ville legge flytårnsentralen til Bodø – stikk i strid med fagmiljøets anbefalinger.

Ifølge avisa har datterselskapet til Avinor, Avinor Flysikrings fagmiljø anbefalt at kontrollsentralen legges til Værnes ved Trondheim. Ifølge en rapport som avisa har tilgang til er Bodø svekket som alternativ.

Årsaken er at Bodø skal ha de største utfordringene med å rekruttere kvalifisert personell, samt at det er det alternativet som vil koste mest.

Gammel

Etter det Avisa Nordland erfarer er dette snakk om en rapport som er ett år gammel, og kilder sier til AN at ting har endret seg siden den tid. Kilder sier også at majoriteten av de berørte ansatte ønsker seg til Bodø.

Skulle sentralisering av tårntjenestene bli en realitet, vil det berøre rundt 200 personer, og det er snakk om at 100–150 arbeidsplasser kan bli flyttet til et sentralisert senter.

– Det er ikke tatt beslutning om det blir et felles tårnsenter, og det er ikke besluttet hvor det skal ligge. Framdrift og hvilke lufthavner det gjelder er heller ikke avgjort, sier Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i Avinor Flysikring.

Ifølge DN skal saken behandles på et styremøte i Avinor Flysikring 26. mars, her er avinorsjef Falk-Petersen styreleder. Dagen etter skal styret i Avinor behandle saken. Løksa vil ikke bekrefte at saken er på agendaen hos dem.

– Den endelige beslutningen om det blir tårnsenter eller ikke kommer ikke før tidligst i juni, sier han.

Skulle Avinor gå inn for tårnsenter er dette en prosess som vil ta tid.

– Da er det snakk om at vi får innført fjernstyring av to til fem tårn hvert år, sier Løksa.

Artikkeltags