Tromsø lufthavn bygges ut for 300 millioner

Sigrid Figenscou (15) og Ida Ørbech (14) ser frem til å kunne reise utenlands fra ny terminal.

Sigrid Figenscou (15) og Ida Ørbech (14) ser frem til å kunne reise utenlands fra ny terminal. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Ida og Sigrid: - Det er litt flaut å tenke på hva som møter turistene

DEL

TROMSØ (Nord24.no): Tromsø lufthavn får en splitter ny terminal til rundt 300 millioner kroner.

Det kunngjorde Avinor i dag.

Opprinnelig var en ny utenlandsterminal planlagt ferdig i 2020. Men den sterke veksten spesielt i vinterturisme har bidratt til at ordfører Jens Johan Hjort og flyplassutvalget i Tromsø har klart å overtale divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken og Avinor til å fremskynde prosjektet.

- Vi starter planleggingen nå, tar sikte på å sette spaden i jorda i 2017 og være ferdig i 2018.

- Om vi kun skulle bygget om utenlandsterminalen ville det blitt et kostbart prosjekt. Og innenlandsterminalen ville uansett trengt utbygging. Det er derfor mest hensiktsmessig å gå for en ny kombinasjonsterminal, sier Snekkerbakken.

Ordfører Jens Johan Hjort, divisjonsdirektør i Avinor Margrethe Snekkerbakken og flyplassjef Jonny Andersen.

- Litt flaut

Flypassasjerene Ida Ørbeck (14) og Sigrid Figenschou (15)  er glad for å få ny terminal. Særlig utenlandsdelen.

- Det er litt flaut å tenke på at dette er det som møter turistene i Tromsø, sier de.

- Den er trang. Og Taxfreen er altfor liten.

En ny terminal  vil også gi muligheter for å sjekke bagasje direkte til Tromsø fra utlenlandsdestinasjoner.  I dag må man selv hente bagasjen og ta den gjennom tollen på Gardermoen ved mellomlandinger.

- Det er tungt å drasse på, sier Sigrid.

Flaskehals

En ny utenlandsterminal har lenge vært etterspurt. Tromsø har de siste årene hatt en sterk økning i utenlandstrafikken. Det er åpnet flere nye utenlandsruter og charterturer til feriemål. Men den viktigste trafikkveksten har kommet gjennom økningen i vinterturismen.

- Da terminalen ble bygget i 1998 tror jeg antall utenlandspassasjerer var 25.000. I dag har vi 200.000. Det er bare fem prosent av trafikken, men en svært viktig del, sier flyplassjef Jonny Andersen.

Tromsø lufthavn ble i 2013-14 oppgradert for rundt 30 millioner kroner. Mesteparten av investeringene gjorde SSP, som drive serveringsstedene. Årsaken var positiv utvikling i vinterturismen.

Men den største flaskehalsen har latt vente på seg. "Bananen", utenlandsterminalen på flyplassen, er så trang at tilreisende og charterturister stadig ender opp i kø utenfor eller må vente i flyet fordi bare ett fly om gangen får plass utenfor gaten. Problemene er størst når det lander fly fra land utenfor Schengen og passasjerene må gjennom passkontroll.

Det er ofte kø ved utenlandsterminalen. Her venter tynnkledde barnefamilier i tre varmegrader, men slipper ikke inn. Foto: Privat

Det er ofte kø ved utenlandsterminalen. Her venter tynnkledde barnefamilier i tre varmegrader, men slipper ikke inn. Foto: Privat

- Vi klarer ikke mer utenlandstrafikk enn vi har i dag, sier Andersen.

Snekkerbakken er enig.

- Våre analyser viste at den planlagte utbyggingen kom for sent med den sterke veksten Tromsø lufthavn har.

- Og nå forventer jeg nye utenlandsruter herfra.

I en spørreundersøkelse gjennomført av Næringsforeningen for Tromsøregionen i 2012 trakk næringslivet frem flyplassen og spesielt de kummerlige forholdene på utenlandsterminalen som et av infrastrukturprosjektene som burde prioriteres høyest. Det førte til at Tromsø flyplassutvalg ble gjenopplivet, et samarbeid mellom Tromsø kommune, Fylkeskommunen og Avinor.

- Vi har møtt forståelse fra alle kanter, sier leder av utvalget og ordfører Jens Johan Hjort.

O6, sammenslutningen av bykommuner i Nord-Norge, har støttet opp under at Tromsø lufthavn skal prioriteres.

Tar mindre utbytte

Terminalen lå opprinnelig inne i Avinors investeringsbudsjett for 2019-2021. Samtidig har Avinor fått store økonomiske utfordringer, blant annet på grunn av stagnasjon i passasjertrafikken.

- Finansieringen er ikke klar. Men det er klart et så stort prosjekt som dette vil påvirke vårt investeringsbudsjett, sier Snekkerbakken.

En årsak til at utbyggingen kan forseres er at regjeringen har avgjort at de vil ta mindre utbytte fra Avinor.

- Dette er noe jeg og Fremskrittspartet har jobbet lenger for, sier stortingsrepresentant Øyvind Korsberg til Nord24.no

Øyvind Korsberg på Tromsø lufthavn.  Foto: Torgrim Rath Olsen

- Avinor har blitt plyndret av den rødgrønne regjeringen, og derfor vært hindret fra å investere. Nå innfører vi en helt annen og mer målrettet utbyttepolitikk, sier Korsberg.

Avinor vil snart annonsere planer for en ny flyplasstruktur. I dag går de fleste småflyplassene i Nord-Norge med underskudd.Det er derfor sannsynlig at noen av disse ligger på kuttlista. Med den nye utbyttepolitikken kan også småflyplasser reddes, sier Korsberg.

- I alle fall får eieren, Avinor, mer å rutte med.

Artikkeltags