Bergsvein sier at Kraft & Kultur hadde en spesial-avtale, ulikt andre kunder

VITNE: Bergsvein Wang. Foto: Rune Endresen

VITNE: Bergsvein Wang. Foto: Rune Endresen

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Bergsvein Wang er innkalt som vitne i straffesaken mot Boris Benulic og hans tre medtiltalte. Han er utdannet elektroingeniør og har over 30 års erfaring fra kraftbransjen, hovedsakelig i Trondheim Energi.

Han avhøres som vitne på grunn av hans rolle som ansvarlig for selskapet Enita as, som handterte kundeavregningssystemet for kraftsalg.

Hadde spesial-avtale

Enita, eid av Trondheim Energi, hadde oppdrag for 25-30 energiselskaper. De fleste avtalene var totalavtaler der Enita handterte alt. Med ett unntak: Kraft & Kultur, som kun hadde en delavtale, inngått i 2003.

- Kraft & Kultur hadde i våre øyne en litt spesiell avtale. Vi leverte fra a til å, men Kraft & Kultur hadde trukket ut en del ting som de gjorde selv, sikkert bevisst for å redusere kostnader. Det var uvant at vi ikke kjørte på egne systemer.

Det var også en konsulentavtale som besto i at K&K skulle ta kontakt om det var behov for hjelp.

Et av de store spørsmålene er om systemet var egnet til å generere riktige rapporter, noe forsvarerne til Benulic har betvilt. Wang er ikke helt enig:

- Generelt hadde systemet rapporter som dekte alle krav og behov knyttet til et slikt system, sier han og legger til at rapporteringen for Kraft & Kultur prinsipielt sett var rimelig enkel sammenlignet med alle de andre. Dette fordi K&K kun var salgsselskap for kraft, og ikke nettselskap.

Systemet hadde "alt"

Han sier videre at systemet hadde det man trengte for rapportkjøring; forbruk, effekt, kroner og øre.

Utover standardrapportene var det imidlertid nødvendig med hjelp fra Enita for å hente frem slike spesial-rapporter, ifølge Wang.

- Det krevde god oversikt. Her vil nok en av mine ansatte kunne gi mer detaljer, sier Wang, og henviser til senere vitneførsel fra en av hans ansatte.

Ikke fornøyd med alt

Wang sier at, i henhold til egne notater, hadde Kraft & Kultur som de fleste andre kunder noen ting man ikke var helt fornøyd med, men det ble laget aksjonsplaner for å rette dette.

- Det gikk ikke på muligheten til å hente rapporter, men på det avregningstekniske.

- Gikk det an å ta ut volumrapporter?

- Helt klart, sier Wang.

På spørsmål om det var nødvendig med teknisk bistand fra Enita for å lage volumrapporter for fakturert el-salg sier Wang at det var en enkel standard-rapport.

- Er det fra Kraft & Kulturs side informert om at de rapporter som ble tatt ut var feilaktige?

- Jeg tror ikke jeg kan svare sikkert på det, men min kollega kan. De referatene jeg har nevner ikke klager på den type rapporter.

Avhengig av info fra K&K

Han sier at siden K&K ikke hadde en totalavtale slik de andre kundene hadde, så var man avhengig av at Kraft & Kultur brukte systemet rett:

- Så lenge de ikke bestilte noe, kunne ikke vi gjøre noe.

Han sier at de øvrige selskapene, de som hadde totalavtaler, hele tiden måtte avstemme kraftsalget.

Riktig faktura krever riktige verdier

På spørsmål fra forsvarerne til Benulic svarer Wang at det var innkjøringsproblemer for systemet helt i startfasen, men at det nå brukes av mange av de store kraftselskapene, inkludert Hafslund.

Wang sier at det var kunden - Kraft & Kultur - som hadde ansvar for å mate inn data i systemet, ettersom de ikke hadde en totalavtale med Enita.

- Man får ikke produsert riktig faktura uten riktige verdier.