– Engangsavgiften må økes

SV mener engangsavgiften må økes for nye fossilbiler.

SV mener engangsavgiften må økes for nye fossilbiler. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

SV mener Venstre bommer om bilavgifter.

DEL

(Lofotposten) Å øke drivstoffavgiften for diesel og bensin er vel og bra, men det er langt ifra det viktigste tiltaket, mener SVs Heikki Eidsvoll Holmås.

– Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra bilparken er det én avgift som er viktigere enn alle andre avgifter, nemlig engangsavgiften. Det holder ikke å gi avgiftslettelser for elbiler. Elbilsalget faller og vil ikke øke igjen før fossilbilene blir dyrere, sier han til NTB.

Økt avgift

De fire borgerlige partiene ble i fjor enige om å videreføre de såkalte elbilfordelene og unnta null- og lavutslippskjøretøy for engangsavgift til 2020.

Det holder ikke, ifølge SV, som mener engangsavgiften samtidig må økes for nye fossilbiler.

– Vanlige fossilbiler vil bli mellom 5 og 10 prosent dyrere som følge av å vektlegge klimagassutslipp mer i engangsavgiften for nye biler. Det må til for at nullutslippsbilene skal vinne nye markedsandeler, sier Holmås.

Stortinget har satt som mål at alle nye biler som selges etter 2025, skal være nullutslippsbiler. Men hittil i år er bare rundt 14 prosent av alle nye personbiler som selges, nullutslippsbiler. For varebiler er tallet 2 prosent

– For å bekjempe klimaendringene kan ikke elbilen lenger være et valg for mindretallet av bilkjøpere. Elbilen må bli den nye folkebilen, sier Holmås.

Flere forslag

Oslo  20150901.
Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti presenterer deres felles framtidsplaner for eldreomsorg i Oslo på Lovisenberg Omsorg mandag morgen: Samferdsel- og miljøbyråd Guri Melby (V) 
Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix

Oslo 20150901. Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti presenterer deres felles framtidsplaner for eldreomsorg i Oslo på Lovisenberg Omsorg mandag morgen: Samferdsel- og miljøbyråd Guri Melby (V) Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix Foto:

Venstres Guri Melby, nestleder i partiets programkomité, avviser ikke forslaget om økt engangsavgift for fossilbiler.

– Vi har ikke drøftet det i komiteen, men jeg kan ikke dermed si at det er uaktuelt for Venstre å gå inn for det, sier hun til NTB.

Melby poengterer at det er viktig å se på bilavgiftene som en helhet, og ikke bare diskutere den såkalte veibruksavgiften, altså miljøavgiften på diesel og bensin.

– Når vi foreslår miljødifferensierte bompengeavgifter i de store byene, økt årsavgift for fossilbiler og økt pris på diesel og bensin blir det ganske mye dyrere å ha og bruke slike biler, sier hun.

SV-lista

Oslo  20151215.
Heikki Eidsvoll Holmås (SV) i Stortinget i Oslo tirsdag.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Oslo 20151215. Heikki Eidsvoll Holmås (SV) i Stortinget i Oslo tirsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto:

SVs Heikki Eidsvoll Holmås merker seg debatten på borgerlig side om miljøavgifter, men er ikke imponert over hva det selverklærte miljøpartiet Venstre har fått til.

– Venstre må innrømme at det var en gedigen feil å sette Frp til å styre miljøavgiftene, sier han.

SV går inn for å reversere avgiftslettelsene som ble gitt i den såkalte effektkomponenten i engangsavgiften til det partiet beskriver som luksusbiler.

– Samtidig skal vi sørge for at forurensende varebiler gjennom endringer i engangsavgiften skal ha samme avgift på utslippene sine av CO2 og NOx som personbiler. Dette vil sørge for at nullutslippsbiler også blir introdusert som varebiler, sier Holmås.

Han understreker at SV er positiv til å øke CO2-avgiften samt drivstoffavgiftene for å fase inn fornybare drivstoff. (ANB-NTB)

Artikkeltags