Lavpriskjedene drar fra i dagligvarekrigen - nedtur for Meny og Coop

DRAR IFRA: Lavpriskjedene fortsetter oppturen. Foto: Bergensavisen/NTB Scanpix/Coop

DRAR IFRA: Lavpriskjedene fortsetter oppturen. Foto: Bergensavisen/NTB Scanpix/Coop

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Rema 1000, Kiwi og Extra hadde alle kraftig vekst i årets andre kvartal. Meny-kjeden og Coop-konsernet er de store taperne.

DEL

Nettavisen: - Meny og Coop Mega har jobbet fortjenestefullt med å ha stort utvalg og høy service, men kundene setter ikke nok pris på det. Det er synd, sier dagligvareekspert Odd Gisholt i Institutt for Marketing til Nettavisen.

Norges største supermarkedkjede, Meny, var den store taperen blant de norske matvarekjedene i så langt i år. Markedsandelen til kjeden er 0,4 prosent lavere enn på samme tid i fjor, ifølge rykende ferske tall fra Nielsen.

Det er det andre kvartalet på rad med nedgang for kjeden og ingen kjede har en større nedgang. Meny har nå en markedsandel på 10,3 prosent.

Drar ifra

Samtidig drar de tre lavpriskjedene i fra resten av feltet. Rema 1000, Kiwi (som i likhet med Meny eies av giganten Norgesgruppen) og Extra (som eies av Coop) har alle fremgang. 

Gorm Kallestad NTB scanpix

Rema og Extra øker sin andel med 0,5 prosent, mens Kiwi vokser med 0,4 prosent. Også i forrige kvartal var det det bildet som tegnet seg, med oppgang for de tre lavpriskjedene og en svakere utvikling for de andre kjedene.

- Vi ser at nordmenn klager over at det er for lavt vareutvalg i butikkene, men de bruker det ikke, sier Gisholt. 

Stort utvalg

Han viser til at den gjennomsnittlige norske dagligvarekunde kjøper bare 150-200 enkeltvarer per år. Til sammenlikning er det opp til 20.000 varer i Meny-butikkene. 

Meny har på sin side satset på å ha ferskvaredisker innen ost, frukt og grønt og kjøtt, og fagfolk bak disken.

- Det er prisverdig, men det kan tyde på at kundene ikke setter nok pris på det, sier Gisholt, som mener at kundene i stedet primært går på pris.

- Matbørser, som VG-børsen, viser oss at det er noe å tjene på å handle i lavprisbutikker, sier Gisholt.

Meny-sjef Vegard Kjuus mener at en stor del av forklaringen til nedgangen er at Meny har fått færre butikker de siste tolv månedene.

- Det siste året har vi gitt fra oss åtte butikker og etablert tre nye. Samtidig har det vært 10 talls nye lavprisetableringer i nærheten av Meny-butikker, så det er klart vi merker økt konkurranse, sier Kjuus til Nettavisen.

Han tror imidlertid ikke nedgangen tyder på at nordmenn ikke er interessert i stort utvalg og ekstraservicen som Meny tilbyr.

- Meny har Norges mest fornøyde kunder og kundene verdsetter et bredt utvalg! Vi har også etablert netthandel ved Meny.no,og vi skal fortsette å gå motstrøms gjennom å satse på utvalg og matglede! . Til tross for den tøffe konkurransen, så har vi klokkertro på vår strategi, sier Kjuus.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken