Priskrigen: - Vi selger mange varer med tap

LIKER SALATBAREN: Vivian Hauge (24) handler ofte på Rema, men er svak for utvalget i salatbaren hos Europris i Storgata. – Pris er viktig, men god service er enda viktigere, slår 24-åringen fast. 
Foto: Magnus Aamo Holte

LIKER SALATBAREN: Vivian Hauge (24) handler ofte på Rema, men er svak for utvalget i salatbaren hos Europris i Storgata. – Pris er viktig, men god service er enda viktigere, slår 24-åringen fast. Foto: Magnus Aamo Holte

Artikkelen er over 5 år gammel

- Vil fortsette helt til noen oppdager at kassa er tom.

DEL

- Pris er viktig, men kanskje ikke det aller viktigste, sier Vivian Hauge (24).

Tirsdag formiddag sikret hun seg dagens lunsj i salatbaren på Eurospar i Storgata.

- Jeg handler ofte på Rema, men Eurospar har best salatbar, konstaterer 24-åringen.

For det er ikke bare pris det står på når hun velger ut hvilken av Tromsøs mange dagligvarebutikker hun skal handle på.

- Service er nok det aller viktigste. Jeg vil gjerne ha ordentlig hjelp hvis jeg lurer på noe, eller er usikker på hvor jeg finner bestemte varer. Men pris er jo selvsagt også viktig, for man sparer jo mye penger på å handle på de riktige stedene, sier hun.

LES OGSÅ: Dennis (28) er Remas viktigste våpen i priskrigen

200 000 på pris-app

I Norgesgruppen erkjenner man at den tiden hvor kjøpmannen gikk rundt og endret prisene er forbi. Paraplykjeden, som eier blant annet Kiwi og Eurospar, har brukt store ressurser på å innhente vareprisene hos sine konkurrenter, forteller Truls Fjelstad, som er markedsdirektør i Norgesgruppen.

Blant annet har de brukt 200 000 kroner på å utvikle en egen prisjeger-applikasjon til iPhone, som brukes av Norgesgruppens prisjegere hos blant annet Rema 1000.

- Vi jobber på en helt lik måte som Rema. Pris er like viktig for oss, fordi vi vet at en stor andel av forbrukerne er opptatt av pris og velger butikk basert på det, sier Fjelstad.

Norgesgruppens markedsdirektør går i strupen på Remas påstander om at de er billigst.

- De påstår, uriktig mener vi, at de er billigst. Vi mener det er feil og en myte som media har skapt. Så også våre kjeder kjører på, og det har vært et helt vanvittig trykk i år, sier Fjeldstad.

Han opplyser at prisene på matvarer i mars gikk ned 1,6 prosent.

- Det viser intensiteten i priskampen vi nå er inne i, sier Fjeldstad.

Han mener vi er inne i forbrukernes gullalder i dagligvarebransjen.

- Det er billig over hele landet for tiden, og noen priser av det rett og slett vanskelig å bli klok på. Vi selger mange produkter med tap, sier han.

- Hvor lenge kan bransjen holde på slik?

- Det er et godt spørsmål. Til noen har vunnet og noen har oppdaget at kassa er tom, svarer Fjeldstad.

- Er like billige

Også i Coop har man merket de siste månedenes priskrig på kroppen.

- Priskrigen i bransjen er beinhard, og om mulig enda tøffere enn før. Tromsø er for tiden et av de tøffeste markedene i Norge, sier Kjell Olav Pettersen, administrerende direktør i Coop Nord.

Coop-sjefen mener at Coops kjedebutikker Obs og Extra er like billige som konkurrentene.

- Alle kjemper om å være billigst, og ingen av kjedene tillater avvik i pris mellom hverandre, og tilpasser derfor prisene fortløpende. Vi kjøper objektive prisundersøkelser som viser at Extra og Obs er jevnbyrdige på pris i forhold til de andre lavpriskjedene, sier Pettersen.

Ikke bare er butikkstandarden høy i Tromsø, det er også etableringstakten. Enda flere dagligvarebutikker er ventet i Tromsø-området de neste årene, selv om Ica mandag kveld meldte at de legger ned butikken på Langnes på grunn av stor konkurranse i området.

- Tromsøværingene er kravstore og det skjerper konkurransen. Jeg tror Tromsø er et av de mest interessante markedene å jobbe i innenfor bransjen, sier Pettersen.

Coop-sjefen mener likevel at det også er andre kvaliteter enn pris som betyr noe for nordnorske dagligvarekunder.

- Vi vet også at beliggenhet, parkeringsmuligheter, kvalitet, utvalg og service. For vår egen del ser vi at medlemskortet i Coop også er en viktig faktor når det gjelder hvilken butikk folk velger å handle på, sier Pettersen.

Artikkeltags