Du vil ikke tro hvem som har overtatt dette nettstedet

SPRENGSTOFF: Dan Granath, ny sjef i Buzzit Nordic as. Foto: Magnus Holte

SPRENGSTOFF: Dan Granath, ny sjef i Buzzit Nordic as. Foto: Magnus Holte

Artikkelen er over 5 år gammel

Og sjefen heter Dan Granath – helt sant.

DEL

Buzzit kom på alles lepper i høst.

Nettstedet har hatt en enorm vekst siden oppstarten i sommer, og utfordret på kort tid etablerte medieaktører med en daglig leserskare på rundt 400.000 (unike brukere) - på det meste. Samtidig fikk nettstedet sterk kritikk for metodebruken i en serie artikler i Aftenposten - hovedsakelig sitatpraksis og opphavsrett.

Buzzit som fenomen er nærmest en kopi av det amerikanske gigantnettstedet Buzzfeed, der hovedinnholdet har vært lett underholdning og kuriosanytt, selv om det er tatt steg i retning gravende journalistikk.

Opprinnelig var nettstedet Buzzit etablert som et prosjekt i Bladet Nordlys, men nå kuttes noen av båndene. Et Norges største mediekonsern, Amedia (som også eier Nordlys), overtar styringen.  Det etableres et eget aksjeselskap, Buzzit Nordic as, med kontor i Tromsø. Amedia (tidligere Apressen) er igjen er eid av Telenor og LO.

Eierne satser flere millioner kroner på nettstedet.

**Buzzit ble nylig frikjent i Pressens faglige utvalg (PFU). Saken fortsetter under Twitter-feeden.

- Ikke pseudonym

Dan Granath er tilsatt som daglig leder og redaktør for selskapet. Han kommer fra jobb som butikksjef i Moods of Norway i Tromsø, men har også jobbet med flere digitalprosjekter. Svensken ble trukket nordover av kjærligheten og har bodd fire år i ishavsbyen.

Formelt er ikke endringene registrert i Brønnøysundregistrene.

- Det er i ferd med å gjøres endringer slik at jeg vil stå oppført som publisher, sier Granath.

- Og navnet ditt er ikke noe pseudonym?

- Hehe, nei, det er ekte. En gang i tiden, for kanskje tre generasjoner siden, het familien Anderson, men det ble endret da en gikk inn i militæret. Jeg er heller ikke slekt med Bjørn Granath, som mange spør om.

- Startfase

Granath sier at tiden fremover handler om posisjonsbygging i en ny mediesjanger her på berget.  Buzzit har allerede nådd over 50.000 likes på Facebook, som er den desidert viktigste distribusjonskanalen, og er slikt sett et lite hestehode foran konkurrentene.

- Vi ligger godt foran de andre og er den største redaksjonen her i landet, men de andre er bare i startfasen, sier Granath, og legger til at «content marketing» (innholdsmarkedsføring, reklamejournalistikk), er et av områdene som nå skal kartlegges for å tjene penger.

Buzzit var i starten kun 1,8 årsverk. Nå er de fire fast ansatte og søker 1-2 nye fjes.

Etter Buzzits ankomst i den norske medieverden har flere etablerte aktører med sterke eiere slengt seg på bølgen.

Det gjelder:

** Egmonts Superlike.no

** Bonniers Omsnakket.no

** Dagens Næringslivs Bizzbuzz.no

I tillegg kommer lignende aktører som viralomania.com og smud.no – men disse er ikke under redaksjonell kontroll.

- Hva har dere gjort for å unngå feilene fra startfasen?

- Vi har sett på kritikken og det er gjort en rekke tiltak. Det er blant annet søkt juridisk hjelp. Flere feil er gjort, men vi skal lære av det.

- Leter etter inntekter

Buzzit og de øvrige lignende norske nettstedene er en del av en global megatrend.

Ingeborg Volan er leder for Norwegian Online News Association (NONA), en bransjeforening som jobber for bedre nettjournalistikk i Norge på tvers av mediehus og konserntilhørighet. Volan skjønner at mange fristes til å satse på såkalte «virale» nettsteder.

– Dette er et uttrykk for at mediehusene har et ønske om å nå et stort publikum, men også at de ønsker å finne nye inntektsmodeller, sier Volan til Nord24.

– Hva kjennetegner vinnerne i denne kampen om oppmerksomheten?

– De som kommer til å lykkes med å engasjere, er de som klarer å lage det innholdet, og deler det innholdet som engasjerer folk følelsesmessig. Forskning viser at vi helst deler det innholdet som gir folk adrenalin i form av glede eller sinne, tror Volan.

Facebook-avhengighet

Hun skjønner at de virale nettstedene bruker Facebook aktivt i håp om å spre sitt innhold til flest mulig, men advarer mot å stole blindt på den oppskriften.

–Når du legger opp så stor del av distribusjonen i en plattform du ikke eier, gjør du deg veldig avhengig av algoritmer og valgene noen andre tar. Det tenker jeg er ett av de store usikkerhetsmomentene for disse nettstedene, sier hun.

Volan advarer mot lettvinte løsninger som lurer leserne. Facebook utvikler nyhetsstrøm-algoritmen sin aktivt for å undergrave modellene som gjentatte ganger skuffer og «lurer» brukerne. For eksempel prioriterer de opp innhold du ikke bare klikker på, men også bruker tid på å se, lese og engasjere deg i. Dette favoriserer igjen de tradisjonelle mediene, som har seriøst og troverdig innhold.

–Hvilke ferdigheter kreves av journalistene eller de som publiserer innhold på de nye virale nettstedene?

–Jeg tenker at det krever en hel del. Man må anerkjenne at dette er en ny gren innen publisering, samtidig som man må kunne presseetikk og opphavsrett veldig godt. Det blir flere som sitter i sistelinjen og vurderer enkeltsaker for publisering. Da er det viktig at de har etiske og juridiske ryggmargsreflekser. Det krever også at man blir flinkere til å finne ut om innhold man finner på internett er sant, sier Volan.

Seriøse kloninger?

Hun stiller spørsmål ved hvor mange delenettsteder vi har plass til i Norge, men tror tradisjonelle medier kommer til å ta etter dem i formen.

–Det at Buzzit, BuzzFeed og Lajkat har stor suksess, tyder på at det er en del grep de gjør, som andre medier også med fordel kan ta. Jeg tror vi vil se mest effekt der de tradisjonelle mediehusene bruker de samme redaksjonelle grepene, uten nødvendigvis å lage et eget nettsted, sier hun.

Billig innhold

Medieviter Ida Aalen skjønner godt at mange ønsker å prøve lykken med virale nettsteder, når det er så billig å gå i gang.

–Dette er innhold som er billig å produsere. Alle kan skrive et par setninger og legge til noen bilder. Det er klipp- og lim-journalistikk. Med de pressede rammevilkårene som folk har i dag i mediebransjen, er det ikke rart at det utvikler seg nye sjangere. Disse nettstedene fokuserer på å skape innhold som pirrer folk, og som skal spres, sier Aalen, som til daglig er rådgiver i Netlife Research, men også skriver mye om sosiale medier på sin egen blogg.

Gir ut ny bok

Aalen skrev sin mastergrad om Facebook. Den var klar i 2011. I 2012 utga hun "En kort bok om sosiale medier". Nå skriver hun på en ny bok om sosiale medier.

–Den nye boka har forskning fra 2012, 2013 og 2014. Den inneholder mer om digital mobbing og demokratisk meningsutveksling, altså den rollen sosiale medier spiller på samfunnsnivå. Den forrige boka handlet om privat eller personlig bruk. Den nye tar for seg skyggesiden og samfunnsmessige effekter av sosiale medier, sier hun.

Ctrl+C+V

Men hvem tror hun vil stå igjen som vinnerne av viralkappløpet? Stikkordet er kvalitet i klipp- og liminga.

–De 12 setningene man oversetter, eller klipper og limer, kan være gode eller dårlige setninger. Det kan være gode eller dårlige bilder. Det går an å ha talent for klipp og lim. Klipp og lim må ikke bety latskap, selv om det er mye mindre ressurskrevende å lage slike saker enn å dra ut i felt i Afghanistan for å lage undersøkende journalistikk, sier Aalen.

Hun peker også på at det tar en stund før utenlandske aktører fatter interesse for norskspråklige delenettsteder. Dermed har Buzzit og konkurrentene fortsatt litt tid til å prøve seg i andedammen.

Hvordan tjene penger?

–Det at Buzzit fikk det til, viser at det fortsatt er et rom for slike nettsteder i Norge. Samtidig tror jeg at det er få som klarer å skape en merkevare. Mye av trafikken er basert på den enkelte saken. Den skal være morsom, og den skal spres gjennom sosiale nettverk. Det er krevende å bygge opp vanene til folk, sånn at de begynner å oppsøke forsidene til disse nettstedene.

–En ting er om de klarer å bygge trafikk. Det viktige er at de finner ut hvordan de skal tjene penger på det, sier Aalen.

Uten å ha noe hokus-pokus-svar på lur.

** Nord24.no er en del av Bladet Nordlys

Kommentarer til denne saken