Familien glemte alle passene. Da startet Geir Magne en redningsaksjon uten like

OPPDRAG UTFØRT: Her er kabinsjef Geir Magne Madsen på vei tilbake til Norwegian-flyet etter å ha funnet passene i familiens bil på Evenes lufthavn.

OPPDRAG UTFØRT: Her er kabinsjef Geir Magne Madsen på vei tilbake til Norwegian-flyet etter å ha funnet passene i familiens bil på Evenes lufthavn. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Familien på fem satt på Norwegians ettermiddagsfly til Oslo fra Evenes tirsdag da katastrofen ble oppdaget:

Alle passene lå igjen i bilen på Evenes lufthavn. Familien skulle onsdag formiddag fly videre til Sør-Dakota i USA, et land som ikke aksepterer norske nødpass. Da ble gode råd dyre.

- De så jo for seg at nå gikk hele USA-ferien i dass. Jeg fikk så vondt av dem der de satt. De var utrolig stresset, forteller Geir Magne Madsen, som er kabinsjef i Norwegian.

Sammen med resten av kabinmannskapet la familien hodene sine i bløtt.

- Først undersøkte vi mulighetene for å få utstedt nye pass i full fart, men innså at familien ikke vil rekke det. Så forsøkte vi å booke plass til ham tilbake fra Oslo til Evenes og ned igjen, men alle flyene var fulle, forteller kabinsjef Geir Magne Madsen i Norwegian til Nord24.

Tegnet parkeringsplassen

Dermed måtte ektemannen og Madsen koke opp en spektakulær plan for å redde USA-ferien.

- Vi skulle fly med den samme besetningen enda en tur til og fra Evenes. Dermed foreslo jeg at jeg kunne få bilnøklene, og løpe ut på parkeringsplassen og lete etter den aktuelle bilen, forteller Madsen. 

Ektemannen tegnet et kart over hvor han bilen sto parkert, men de eneste reelle pekepinnen Madsen hadde med seg på returreisen nordover var bilens registreringsnummer og at det dreide seg om en svart Passat.

- Det var jo som å lete etter nåla i høystakken. Heldigvis var det alarm på bilen, så jeg kunne løpe rundt og trykke på knappen og se om en av bilene responderte. Til slutt var det heldigvis en bil som svarte, forteller Madsen.

- Må tenke utfor boksen

Og der lå passene, innpakket i en rumpetaske som lå pakket ned i siden i en av bildørene.

På vei tilbake til flyet, som for øvrig ble snudd på bare 30 minutter for at Madsen skulle rekke å lete etter bilen, tok kabinsjefen en selfie som han la ut på Facebook tirsdag kveld. Historien ble så delt videre på Evenes lufthavns Facebook-side.

Madsen forteller at han aldri tidligere har måtte takle en pass-krise som denne.

- Men i løpet av mine tolv år i bransjen opplever man jo mye rart av problemer som må løses. Mye kan gå galt når en familie med to små jenter og en baby skal ut å reise. Det gjelder å tenke utenfor boksen i flybransjen, sier kabinsjefen, som legger til:

- Kabinbesetningen er ikke der kun for å servere te å kaffe. Vi skal også håndtere problemer og utfordringer som passasjerene opplever underveis.

Familien: - Tusen takk

Nord24 har vært i kontakt med familien på fem. Klokken 11 onsdag formiddag var de på vei inn i flyet som skulle ta dem til USA.

- Det var jo en fæl situasjon å havne i, da vi innså at passene var glemt, slår ektemannen fast.

Han ønsker ikke å bli gjengitt med navn, men uttrykker sin store takknemlighet overfor Norwegians kabinbesetning.

- Flyene opp igjen var fulle, og jeg begynte å frykte for hvordan dette ville ende. Jeg trodde ikke vi ville ha nok tid til å ordne dette. Vi må bare takke så mye til Norwegian som reddet hele situasjonen. De har en fantastisk kundeservice, slår mannen fast overfor Nord24.

Kabinsjef Madsen er imidlertid bare glad for å hjelpe.

- Det er jo slike ting som gjør at jeg er glad i jobben min. Ingen dager er like, sier tirsdagens luftfarts-helt.

Kommentarer til denne saken