Lofot-rederi satser på batteridrevet fiskebåt

Nye Angelsen Senior får batteridrift og hybridløsning.

Nye Angelsen Senior får batteridrift og hybridløsning. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Rederiet Hans Angelsen og Sønner på Ramberg går nye veier med nye MS Angelsen Senior. Nybåten blir den så langt største som skal bruke batteri til framdrift.

Det melder Enova som bidrar med 2.7 millioner kroner til prosjektet

Nye "Angelsen Senior" på 21 meter blir verdens første av denne størrelsen med en batterihybrid-løsning heter det i en pressemelding.

– Vi ønsker å bidra til at det utvikles og tas i bruk ny teknologi som reduserer klimagassutslippene til sjøs. Da er vi avhengig av aktører som Hans Angelsen og Sønner som går foran og viser vei. Lever båten opp til forventningene, tror vi mange vil følge etter, sier markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova.

- Lavere drivstofforbruk

Fra før er det kun den mye omtalte el-sjarken "Karoline" som har gått på batteri og hybriddrift.

– Med sine 21 meter er Angelsen Senior en god del større. Prosjektet blir derfor viktig for å introdusere nye deler av fiskerinæringen for elektrisk drift. De fleste – om ikke alle – garnbåter kan med fordel ha en tilsvarende løsning, sier Akselsen og legger til:

– Fiskebåter har større begrensninger knyttet til plass om bord og vekt på utstyr enn mange andre båttyper hvor batterier er tatt i bruk, som for eksempel ferger og offshore. At løsningene nå er gode nok til at de også kan tas i bruk av fiskere, viser at batterirevolusjonen til sjøs holder fram.

Med batteridrift og varmegjenvinning av kjølevann vil båtens årlige CO2 utslipp kuttes med 200 tonn. Når motoren ombord går vil batteriene også lades og man kan også lade båten med strøm fra land når man ligger ved kai.

– Dette tror vi blir ufattelig bra. Driftstiden på dieselmotorene går ned med 75 prosent, og det blir 25 prosent lavere drivstofforbruk. Det har også vært en motivasjon for oss å redusere støy om bord. Båten vil gå på batteri når vi fisker, produserer og ligger stille på feltet, sier reder Øystein Angelsen i pressemeldingen.

Nybåten skal erstatte den 15 meter lange "Angelsen senior" fra 1979.

Ferdig neste år

Reder Øystein Angelsen sier til Lofotposten at båten skal stå klar til slutten av neste år.

- Vi har jobbet med dette i ganske lang tid, og har hatt et langt samarbeid med Moen marin og Marin design, sier han.

Latech i Moskenes skal levere en fabrikkløsning ombord til nybåten.

Øystein Angelsen vil ikke gå ut med totalsummen for investeringen, men bekrefter at det er snakk om en betydelig investering.

- Vi har finansiering av båten gjennom Innovasjon Norge og Nordea, der vi har fått en gunstig finansieringsløsning.

Nye "Angelsen Senior" blir rigget for garndrift.

- Det er det vi drifter med i dag og det har vi planer om å fortsette med.

Totalt blir det fem til seks ansatte ombord. Rederne har to båter i dag på to firma som slås sammen.

- Vi skal fiske langs hele norskekysten og vi har en del kvote som vi kommer til å slå sammen med de to båtene vi har, sier Angelsen videre.

De satser på å fiske både torsk, hyse, sei, blåkveite og lange.

- Alle sortene vi kan få, sier Øystein Angelsen som ser fram til å få ny båt hjem til Ramberg der rederiet har hjemmehavn.

Artikkeltags