Får ikke lande på grunn av dårlig asfalt - kan tape millioner i turisme

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Rullebanen i Bodø er god nok for Forsvaret, men ikke for 747-maskinene som skal frakte cruiseturister til Bodø. Det gjør at næringslivet kan tape mange millioner, skriver Avisa Nordland.

- Store tap

I gjennomsnitt bruker en cruisepassasjer i rent forbruk 860 kroner. Det omhandler forhåndskjøpte utflukter, forbruk i land, mat og drikke, opplyser Tor Johan Pedersen, seniorrådgiver i Innovasjon Norge, til AN.
 

Turistene skal ut på ekskursjon, som Kjerringøy og Saltstraumen. Prisen per person vil dermed bli betydelig høyere enn ved vanlige cruiseanløp - trolig opp mot 1.500 kroner ekstra per person, pluss 1.500 for selve snuhavnoperasjonen. 
 

- Det er nærliggende å tro det om man ser på totalramma, men vi har ikke undersøkt det. Det er flere elementer som ligger til grunn, og det er ikke utenkelig at det kan være mer omsetning relatert til en snuhavn, sier Pedersen. 

Med 1.800 flypassasjerer inn på cruiseskipet, og tilsvarende antall fra skipet til flyene, vil de kunne legge igjen omlag 30 millioner kroner til næringslivet lokalt og regionalt på de tre snuoperasjonene som var booket 30.mai, 13.juni og 27.juni .

I tillegg kommer tilsvarende summer i 2016.

LES OGSÅ: Subsidierer nordnorske flyplasser med 820 mill. i året

LES OGSÅ: Flere flyruter fra Tromsø blir kuttet eller satt på pause

- Ikke noe nytt

Utfordringen er imidlertid flymaskinene som cruiseturistene skal flys med til Bodø.

Boeing 747 er rett og slett for stor. Med motorene langt ut fra flykroppen bekrefter flyplassjef Bård Reidar Solheim at det ikke er aktuelt å la flyene lande, slik tilstanden på rullebanen er med løs grus og asfalt.

Ifølge ham er det gitt beskjed om at flyplassen ikke tilfredsstiller kravene til å ta ned Boeing 747.
 

– Det har vært klart for aktørene lenge, så det er ikke noe nytt, sier Solheim.
 

Ifølge ham er det også uaktuelt å søke dispensasjon til Luftfartstilsynet, slik forholdene er nå. Forsvaret er ikke interessert i å bruke penger på utbedringer for å ta imot 747-maskiner. 
 

- Rullebanen tilfredsstiller Forsvarets behov, slår han fast.
 

Han mener det ikke er mulig å få til noe før 30.mai.
 

- Noen må finansiere dette, sier Solheim.

Penger

Det er arbeidet med rullebanen som har gjort asfalten på skuldrene til en sikkerhetsrisiko. Re-asfaltering er ikke i planene til å sikre området som en Boeing 747 med full motorkraft krever.
 

- Det er store kostnader og spørsmålet er om det er penger igjen. Jeg tviler sterkt. Vi må bare se an tilstanden, om det er bra nok, sier Solheim.
 

Forsvaret dekker utgiftene ved militære behov, Avinor for sivile behov.

1.august 2016 overtar de driften. Men Avinor vil ikke utdype mer overfor AN enn at «Avinor står klare til å bistå ved snuoperasjonene» om de skulle komme.
 

- Dette er en bekreftelse på hvor viktig den jobben vi gjør for å få flyttet rullebanen og bygd ny flystripe er. Vi har vært i møter med Avinor og gått gjennom oppdragsbrevet. Nå er det bare å brette opp ermene. Det er forferdelig ille at næringslivet taper penger, men det er realitetene. Og når det er sikkerhet som er begrunnelsen, kan man ikke fire på sikkerhetskravene selv om man ønsker seg at ting var bedre, sier Solheim.

Må lande i Evenes

Kilder an.no har vært i kontakt med, bekrefter at Evenes er alternativet for å lande jumbojet-er.

Bodø havn KF har jobbet mot cruiseturismen i mange år, og fikk endelig gjennombrudd mot et av de store rederiene i fjor. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen sier til an.no at Bodø og regionen er markedsført med den unike nærhet, både til cruiseperler nordover, samt til flyplass og havn.

- Dette er store skip som generer gode inntekter og store ringvirkninger til næringslivet i regionen, sier havnedirektøren.

Mens næringslivet vil kunne tjene opptil ti millioner per avtale med rederiene, sitter Bodø havn igjen med inntekter på omlag 250.000 kroner.

Mathisen forstår at sikkerheten er viktig, og at dette har vært et sentralt tema i dialogen med rederiet som har booket Bodø som snuhavn de to kommende årene.

- Vi forstår at det er kontakt med andre aktører som snuhavn, sier Mathisen.

Artikkeltags