Kjos: - Tror på direktefly Tromsø-USA

Norwegian-direktør Bjørn Kjos på Flow.

Norwegian-direktør Bjørn Kjos på Flow. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Har allerede regnet ut billettprisen.

DEL

TROMSØ (Nord24.no): Onsdag sørget Norwegian-sjef Bjørn Kjos for fullt hus på gründerhuset Flow i Tromsø. Her fortalte han hvordan han har bygget opp Norwegian fra fire fly i innenriksfart til en internasjonal luftfartsgigant med 250 fly på ordreblokka.

Det var vanskelig å se for seg den gangen han måtte lese i avisa at det som da var et datterselskap i Braathens ble varslet nedlagt, etter at SAS kjøpte dem opp.

- Vi kunne jo gitt opp.

I stedet hentet han inn kapital for å fortsette på egenhånd. Og den kom fra Nord-Norge.

- Vanligvis klages det over at det er lite risikokapital i Nord-Norge?

- Det er en annen filosofi her. Folk er vant til risiko. Og fiskebåtredere har penger, konstaterer Kjos.

- I tillegg var folk her forbannet på å betale dyrt for flyreiser. Det bidro nok til at de ville satse på et nytt selskap.

Egenkapitalen kom også fra nord. Kjos gjorde en pen gevinst da han solgte seg ut av Lufttransport AS, som har mesteparten av ambulanseflygningene i Nord-Norge.

Norwegian-direkt¿r Bj¿rn Kjos p Flow

Norwegian-direkt¿r Bj¿rn Kjos p Flow Foto:

Fullt hus: Arrangementet på Flow var utsolgt.

Ekspander eller dø

Kjos ser langt fremover når det skal gjøres strategiske valg. Når Norwegian i dag satser på transkontinentale ruter, er det fordi han ser stor trafikkvekst fra Østen, og det han kaller masseforflytninger av mennesker på grunn av økonomisk vekst i blant annet Kina.

- Da må vi lykkes blant de store veiene.

Slik forsvarer han også at langdistanseflåten er flyttet til Irland.

- Det bor bare fem millioner mennesker i Norge. Vi blir aldri en stor luftfartsnasjon.

Samtidig sier Kjos Norwegian må vokse eller dø - og det må skje i utlandet.

- Vi må ha stadig flere fly for å overleve, sier Kjos, som blant annet har har 17 Boeing Dreamlinere, 100 Boeing 737 og 100-200 Airbus A320neo på ordreblokka. Ikke nødvendigvis for å fly dem selv.

- Vi blir et leasingselskap.

LES OGSÅ:

LES OGSÅ:

LES OGSÅ:

Tromsø  - USA

Trafikkanalysene tyder også på flere direkteflyvninger fra mindre byer, som Tromsø.

- Vi har først og fremst sett på flyplassene på Vestlandet. Jeg er derfor ikke sikker på hvor langt nord vi kan dra det, men jeg vil tro vi kommer til å se flygninger mellom USA og Tromsø, sier Kjos.

75 prosent av passasjerene på deres nye direktefly fra Bergen  til USA er amerikanere.

- Tromsø er interessant, blant annet på grunn av tilknytningen til Svalbard.

Og det blir til en hyggelig pris.

- Disse flygningene skal være mulig å gjennomføre for en billettpris på mellom 3500 og 4000 kroner.

- Trenger markedsføring

Avinor har nå forsert utbyggingen av ny terminal på Langnes. Det betyr større kapasitet for utenlandsruter.

- Det er hyggelig for Tromsø, konstaterer Kjos.

Men ikke i seg selv nok til å forvente lassevis av direktefly med nordlysturister fra Asia. 

- Det kan bli direktefly. Men det er mer trolig at vi må fly dem opp fra andre steder i Europa. Turistene tar gjerne et opphold i for eksempel London når de først flyr. Det har også noe med markedsføring å gjøre. Det er grunnen til at turistene fra Beijing heller reiser til Helsinki for å se julenissen. Det er ingen tvil om at Nord-Norge blir en destinasjon for opplevelsesturisme, men det tar tid. Og dette er ikke noe et flyselskap kan endre. Her må reiselivsaktører og landet som sådan på banen.

Artikkeltags