Vil ha dobbelt så mange flyavganger til Tromsø

Fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo.

Fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Og slik vil fylkesrådet få billigere flybilletter i nord.

DEL

Fylkesrådet i Troms har nå sendt sitt innspill til høringsrunden før de regionale flyrutene i Nord-Norge skal ut på nytt anbud.

De ber om flere avganger fra Sørkjosen og Evenes. Fylkesrådet viser til at begge flyplassene har en positiv passasjerutvikling.

For Sørkjosen og Nord-Troms er det viktig å få en ekstra ettermiddagsflygning mandag til fredag, for å gi bedre korrespondanse med Oslo-flyene.

- Det skal gjøre det mulig å reise frem og tilbake fra Oslo samme dag. Dette er et sterkt ønske fra næringslivet, sier fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo. 

LES OGSÅ: De som tar dette flyet, strander ofte på et hotell. Nå vil ordføreren endre rutene

Mellom Tromsø og Evenes mener Fylkesrådet det er grunnlag for å doble antall avganger fra to til fire. Prestbakmo sier det er flere gode argumenter for å ha flere avganger: Befolkningsvekst, høgskolefusjonene mellom Tromsø, Harstad og Narvik, omstrukturering i Helse Nord og nedleggelse av flyplassen i Framneslia.

Samtidig ber de om at anbudet stiller krav utover pris, som trykkabin, kabinpersonale og toalettfasiliteter.

Fylkesrådet vil også at anbudet åpner for å tilby enkeltpakker eller kombinasjoner av anbudspakker for å gi økt konkurranse og utfordre Widerøes hegemoni.

- Vårt ønske er at det kan bidra til et lavere kostnadsnivå, sier Prestbakmo. 

Flyrutene legges ut på anbud 1. april 2016, og flygningene i det nye anbudet starter våren 2017. Selskap fra alle EØS-land kan delta i konkurransen. Så langt er det bare investor og tidligere Widerøe-pilot Ola Giæver som har annonsert at han vurderer å levere inn tilbud. Giæver startet i vår selskapet GiævAir  og lovet sin tidligere arbeidsgiver priskrig.

LUFTIGE PLANER: Ola O.K Giæver starter nytt flyselskap i Nord-Norge. her vil han ta opp konkurransen med sin tidligere arbeidsgiver Widerøe.

LUFTIGE PLANER: Ola O.K Giæver starter nytt flyselskap i Nord-Norge. her vil han ta opp konkurransen med sin tidligere arbeidsgiver Widerøe.

LES OGSÅ: Samme dag som Ola Giæver fikk sparken, dannet han sitt eget flyselskap

- I teorien kan vi få flere aktører på banen, sier Prestbakmo. 

I Sør-Norge har Danish Air Transport AS (DAT) meldt seg i konkurransen. DAT har to ganger tidligere forsøkt å innta kortbanenettet i Nord-Norge. I 1989 ble de slått ut etter omkamp. I 2012 fikk de rutene Bodø-Leknes/Narvik/Røst/Svolvær, men som følge av mangler i tilbudet ble anbudet trukket tilbake og tildelt Widerøe.

Artikkeltags