Statoil har kuttet kostnadene med 50 mrd (!) på nordnorsk gigantprosjekt

LØSNINGEN: Et produksjonsskip lignende Norne-skipet ser ut til å bli løsningen fior Johan Castrberg.

LØSNINGEN: Et produksjonsskip lignende Norne-skipet ser ut til å bli løsningen fior Johan Castrberg. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Statoils melding om halvering av utbyggingskostnadene på Johan Castberg mottas med lettelse i industrien. Flytende produksjonsskip ser ut til å bli løsningen, men Veidnesterminalen må vente enda et par år på beslutning.

DEL

Statoil-sjef Eldar Sætre kunngjorde dette i et innlegg på Sandefjordskonferansen tirsdag. Det skriver ifinnmark.no.

– Statoil har sammen med partnerne besluttet et flytende produksjonsskip (FPSO) som mulig utbyggingsløsning for Johan Castberg, sa Sætre, og la til at utbyggingskostnadene nå er redusert fra opprinnelig nær 100 milliarder kroner til mellom 50 og 60 milliarder kroner.

Produksjonsskip er vurdert mot halvt nedsenkbar plattform, og endte som det mest robuste både når det gjaldt å ta vare på ressursgrunnlaget og økonomisk.

Holder farten

Etter flere utsettelser av valg av utbyggingsløsninger er partnerne nå tilbake på framdriftsplanen fra i fjor med konseptvalg og beslutning om videreføring i løpet av høsten i år, og en investeringsbeslutning neste år. Det kan gi produksjonsstart i 2022 på et oljefelt som med dragens ressursgrunnlag vil gi 30 års drift.

Veidnes henger med

Løsningen som nå er valgt betyr lasting av oljen til shuttle-tankere. Tanken om rørledning til land er dermed ute av bildet.

En terminalløsning for Veidnes er fortsatt med, men her har selskapene fortsatt tid til videre evaluering.

– Bygging av terminal er raskere enn selve feltutbyggingen. I utgangspunkt er ikke ressursene i Johan Castberg tilstrekkelige til å bære kostnadene med terminal. Men løsningen er fordelaktig om flere felt knyttes til.

– Arbeidet med å evaluere en mulig oljeterminal på Veidneset i Nordkapp kommune går derfor videre, men separat og i regi av de fire lisensene Wisting, Goliat, Alta/Gotha og Johan Castberg.

Forutsetning en er at den står på egne bein økonomisk. Forhåpentligvis vil også utvinningstillatelsene som tildeles i 23. runde kunne bidra til ytterligere volum som kan bidra til at en terminal kan realiseres, sier direktør for Castberg-utbyggingen, Erik Strand Tellefsen.

Størst i nord

– Dette er en gladmelding for industrien. Det betyr at selskapene og industrien er i stand til å redusere kostnadene i en tid med ekstremt lave oljepriser. Det betyr også at det er vilje til å ha produksjon på norsk sokkel, sier direktør for næringspolitikk i leverandørnettverket Petro Arctic, Arvid Jensen.

– Det er også en bekreftelse på at Barentshavet med tre felt blir en stadig viktigere provins for norsk oljeindustri.

Jensen er også glad for at Veidnes-terminalen fortsatt henger med som en mulig del av den videre utbyggingen i Barentshavet.

– Det gir håp om lokale ringvirkninger i Nordkapp og Castberg-prosjektet som helhet gir store muligheter for leverandørene som er etablert i nord, spesielt i Hammerfest.

CANADISK LØSNING?

Partnerne i Castberg-lisensen jobber nå sammen med Lundin og OMV med terminalspørsmålet.

En avgjørelse må tas senest i 2019 for at terminalen skal være klar til å ta imot olje fra feltet i 2022.

Fellesløsning med de øvrige med oljefunn i Barentshavet ser ut til å være eneste mulighet for å få til en slik løsning.

Det er heller ikke gitt at utbyggerne selv skal eie hele terminalen. En løsning som er prøvd ut på Hibernian-feltet i Canada er ekstern driver med eierinteresser.

Artikkeltags