Her er Hurtigrutens nye skip

BILERGE: Bilfergen MS «Atlantida» ses her ved kai i verftsbyen Viana do Castelo nord for storbyen Porto i Portugal. Dette skipet er nå blitt formelt norsk, og skal hete MS «Norway Explorer. Høsten 2016 settes det inn i trafikk for Hurtigruten på norskekysten, etter at det er ferdig ombygget. Foto: Privat (Foto: Privat)

BILERGE: Bilfergen MS «Atlantida» ses her ved kai i verftsbyen Viana do Castelo nord for storbyen Porto i Portugal. Dette skipet er nå blitt formelt norsk, og skal hete MS «Norway Explorer. Høsten 2016 settes det inn i trafikk for Hurtigruten på norskekysten, etter at det er ferdig ombygget. Foto: Privat (Foto: Privat)

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Hurtigruten ASA har nå bestemt seg for å kjøpe et nytt skip, som blir rederiets 13. fartøy.

Det er snart ti år siden Hurtigruten sist investerte i et nytt skip, etter MS «Fram».

Det nye skipet er bygget i Portugal i 2009, og har fått det midlertidige navnet MS «Norway Explorer», melder Lofotposten.

Dette er ei bil- og passasjerferge som var ment å brukes mellom Portugal og den portugisiske øygruppen Azorene i Atlanterhavet, men som aldri ble satt inn i rutefart.

Det nye skipet får ombygget en kapasitet på 320 gjester og 180 køyer. Skipet er vel 97 meter langt, og 18 meter bredt, og er på 7025 bruttotonn.

– Nyskipet blir et flott tilskudd til Hurtigrutens flåte, og vil erstatte MS «Midnatsol» langs norskekysten, når hun seiler til Antarktis hele vintersesongen 2016, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten ASA til Lofotposten.

Hurtigruten starter seilasen med sitt nye skip fra havna nord for byen Porto i Portugal til hjemlige farvann allerede denne uken.

I løpet av sommeren vil skipet settes i dokk og gjennomgå en total ombygging, fram til hun settes inn i drift neste høst.

– Skipet skal holde Hurtigrutens høye standard og være tilpasset seilinger både i hurtigrutefart og i polare farvann, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten ASA til Lofotposten.

Gjesteområdet vil bestå av bekvemme lugarer og fellesarealer som gjør det mulig å oppleve spektakulære naturopplevelser i komfortable omgivelser om bord.

Skipet er moderne og miljøvennlig, og rederiet vil gjøre ytterligere tilpasninger for å redusere bunkersforbruk og utslipp.

Fartøyet har to elektriske hovedmotorer, og elektriske baugtrustere. Skjeldam bekrefter at dette fartøyet skal overta for MS «Midnatsol» høsten 2016, og at det vil seile hele vintersesongen, inntil MS «Midnatsol» returnerer for å innta Hurtigruten fra sommersesongen 2017. Da vil nyskipet få andre oppgaver.