Her jubler Asbjørn for vekstprisen: - Har tårer i øynene

HELT RØRT: Asbjørn Larsen, administrerende direktør i Delitek, fremhever at alle de ansatte har hver sin andel av Vekst i Nord-prisen for 2014.

HELT RØRT: Asbjørn Larsen, administrerende direktør i Delitek, fremhever at alle de ansatte har hver sin andel av Vekst i Nord-prisen for 2014. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Delitek fra Øksnes i Vesterålen er årets vinner av Vekst i nord.

DEL

VEKST I NORDTorsdag kveld mottok Asbjørn Larsen og resten av bedriften Delitek prisen som årets vekstbedrift i Nord-Norge. Wilsgård Fiskeoppdrett og Arctic Seaworks Solution nådde nesten helt opp og var med i finalen i Vekst i Nord.

- Jeg blir helt rørt av å få en sånn anerkjennelse, og kjenner jeg får helt tårer i øynene, sier Asbjørn Larsen, administrerende direktør i Delitek.

Prisutdelingen skjedde på Næringslivsdagen i Tromsø. Der fikk Delitek heder og ære og en sjekk på 250.000 kroner.

- Dette betyr mye for meg, alle de ansatte hos oss, og bygda vår, Alsvåg, sier Larsen fra scenen, rett etter bedriften han leder er kåret til årets vekstbedrift i Nord-Norge.

LES OGSÅ:     Asbjørn fikk en lys idè da han hørte på radioen. Nå selger de over hele verden fra den vesle bygda

Juryen meget imponert

Selskapet er et godt eksempel på at det går an å tenke globalt med base i Nord-Norge, framhever juryleder Stein-Gunnar Bondevik i Innovasjon Norge i Troms.

«Juryen er meget imponert over hvordan et lokalt, familieeid selskap har klart å bli en ledende, global aktør innenfor marin og maritim avfallshåndtering», heter det i juryens begrunnelse.

Delitek selger avfallspresser til det asiatiske markedet.

Selger til Asia

Familiebedriften Delitek har opplevd en eventyrlig vekst de siste årene. Omsetningen er nå på over 30 millioner kroner - en økning på over 60 prosent på tre år. Driftsmarginen var på skyhøye 31 prosent i fjor.

Hovedkontoret til Delitek ligger enslig til ute på moloen i den lille bygda Alsvåg i Vesterålen, i det som ser ut som et vanlig rødt bolighus. Bedriften har hele verden som marked, med Asia som det aller største.

Noen hundre meter bortenfor kontoret ligger en svær hall.  Her står ferdigproduserte rustfrie avfallspresser på rekke rad. På eksportetiketten står det Ulsan, Sør-Korea og Shanghai, Kina.

Fikk ideen på radio

Det hele startet med at den lokale Petter Smart`en  - Asbjørn Larsen - hørte på radioen mens han jobbet på det lokale skipsverkstedet.

– Sysselmannen på Svalbard rapporterte om store mengder søppel i Barentshavet som stammet fra skipsflåten, og da jeg hørte om forurensing i Svalbardsonen og forslag om nye regler, datt en idè ned i hodet på meg, fortalte Larsen i en reportasje Nord24 laget tidligere i november.

– Mot naturens gang

Over 20 år senere styrer to brødre og en sønn et selskap som har 15 ulike avfallskomprimatorer. Selskapet er solid – med lite gjeld og mye egenkapital.

– Det er jo egentlig mot naturens gang at vi skal kunne være en global aktør langt oppe i Nord-Norge og konkurrere med noen av verdens største produsenter av slikt utstyr. Vi er blitt størst i Norge i dette markedet og blant topp fire globalt, sier Bjørn-Ivar Larsen.

Torsdag kveld kunne brødrene feire at de nå også kan kalle seg prisbelønt globalt nordnorsk selskap!

Juryens begrunnelser

Delitek (vinner):

«Delitek er et familieeid selskap som selger avfallskomprimatorer til hele verden fra sitt hovedkontor i Alsvåg i Vesterålen. Bedriften har 12 ansatte. Omsetningen har vokst til over 30 millioner kroner – opp 60 prosent på tre år. Driftsmarginen er på fantastiske 31 prosent. Selskapet er solid – med lite gjeld og mye egenkapital.

Juryen er meget imponert over hvordan et lokalt, familieeid selskap har klart å bli en ledende, global, vi gjentar, global aktør innenfor marin og maritim avfallshåndtering. I en tøff bransje med mange internasjonale konkurrenter er det altså Larsen-karene på Alsvåg som leder an. Suksessen har tre viktige årsaker: Produktinnovasjon, kommunikasjon og profesjonalitet. Deliteks produkter ligger helt i forkant i kvalitet og anvendelighet, og er etterspurt i alle sektorer som ferdes på havet, ikke bare i èn. De kombinerer tradisjonell og kundenær kommunikasjon på messer verden over, med en markedsledende nettside som signaliserer internasjonalitet og profesjonalitet tvers gjennom. Og til sist - de viser sin profesjonalitet ikke bare gjennom sine produkter og sin kommunikasjon, de har også skjønt patentbeskyttelse. Derfor blir de ikke kopiert, og holder på den måten mulige konkurrenter som tar snarveier utenfor markedsplassen.»

Wilsgård Fiskeoppdrett (finalist):

«Wilsgård Fiskeoppdrett er en familiestyrt bedrift som driver med oppdrett av laks i Torsken kommune. Fred Jarle Wilsgård er daglig leder i selskapet som i 2013 omsatte for hele 157 millioner kroner, med et overskudd på 33 millioner. Selskapet har egen smoltproduksjon og slakteri og drifter på tre konsesjoner på yttersida av Senja. I tillegg forestår man drifta i Nor Seafood. Selskapet har ca femti ansatte.

Juryen er meget klar over at veksten i lakseoppdrett er en fellesnevner for hele næringen - vi hadde således flere oppdrettere å velge mellom som hadde nådd måltallene. Grunnen til at vi likevel valgte å nominere Wilsgård til finalerunden er at selskapet har vist en særegen evne til innovasjon og nytenkning rundt sin bedrift som vi mener er et eksempel til etterfølgelse. Wilsgårds forretning ligger ikke sentralt til. Derfor har bedriften inngått brede partnerskap for å sikre tilflyt av arbeidskraft og kompetanse, blant annet gjennom et meget spennende konsept i samarbeid med videregående opplæring i Troms fylke. Wilsgård er også meget bevisst den gjensidige avhengigheten med innbyggerne i kommunen.

I tillegg til det aktive grep om rekruttering har bedriften en klart uttalt vekststrategi, og svært lett beskrevne tiltak for å nå disse. Fred Jarle Wilsgård er en frittalende og dyktig kommunikator som har vist en særegen evne til å få med seg sine ansatte på reisen, på en måte som gjør at alle vet hvor de skal.»

Arctic Seaworks Solution (finalist):

«Arctic Seaworks fra Hammerfest har spesialisert seg på mudring og legging av rør på havbunnen, men driver også blant annet med bunnkartlegging, miniubåt, samt inspeksjon og kontroll av havbruk.

På kundeporteføljen finner vi blant annet store offentlige aktører, i tillegg til blant annet Statoil, Peab, AF Gruppen og Implenia.

Selskapet er 100 prosent eid av Thomas Reinert Skavhaug (44).

Det juryen har lagt vekt på er selskapets offensive og uredde stil, kombinert med klare strategier for vekst og en spennende modell for lokal samhandling: Arctic Seaworks vinner kontrakter over hele landet og er ikke redd for store avstander, men har samtidig maktet å knytte til seg lokal spisskompetanse alle stedene de opererer. Dette gjør de fordi de tror på samarbeid, fordi de vet at lokal kompetanse er avgjørende for resultatet, og fordi det bygger partnerskap som kan komme alle til gode. Juryen likte denne filosofien.

I tillegg legges det stor vekt på kompetanse - det går nesten ikke en uke uten at noen av de femti ansatte er på kurs. Dette er helt nødvendig når man tar oppdrag i havet, et hav som får stadig flere brukere og hvor kravene til miljø og sikkerhet bare vil øke.

Til slutt vil vi bemerke at Arctic Seaworks Solution har klare strategier for vekst, de har klare målsettinger og de vet hvilke markeder de skal inn i og hvem sine konkurrenter er.

De har skjønt det, med andre ord.»