Hurtigruten kjøper tilbake enda et skip. Slik skal det oppgraderes

OPPGRADERINGS-PLANEN: Denne skissen viser planene for MS Richard With - med store panoramavinduer og karnapper på suitene akterut. I 2019 skal MS Nordlys etter planen gjennom tilsvarende oppgradering. Foto: HURTIGRUTEN

OPPGRADERINGS-PLANEN: Denne skissen viser planene for MS Richard With - med store panoramavinduer og karnapper på suitene akterut. I 2019 skal MS Nordlys etter planen gjennom tilsvarende oppgradering. Foto: HURTIGRUTEN

DEL

Hurtigruten kjøper tilbake også MS Nordlys. Det melder selskapet i en pressemelding.

MS Nordlys og MS Richard With ble i sin tid solgt til kommandittselskaper og leid tilbake av OVDS og TFDS. Før jul kjøpte Hurtigruten MS Richard With, Nå kommer også det andre skipet hjem fra Kirberg Shipping. 

-  Når vi nå har de finansielle musklene vi trenger for å eie skipet selv, står vi fritt til å gjøre de oppgraderingene vi har gledet oss til – og som skipet, gjestene og kysten fortjener, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Kjøpet gjøres samtidig  med  at anbudet for den nye kystruten lukkes. Hurtigruten vet med andre ord ikke om de fortsatt skal ha avtale med staten når de kjøper tilbake skipene. Andre aktører har holdt kortene tett til brystet. Konsernsjef Daniel Skjeldam er åpen på at de er med i konkurransen.

- Hurtigruten kommer til å legge inn bud. I 125 år har vi vært en livsnerve langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA, og ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier Skjeldam.

Planen er at skipene skal brukes på norskekysten også i årene fremover. Her skal også de nye hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen på ekspedisjonsseilinger lfra sommeren 2019.

Hurtigruten har nå 11 skip i kystruten, i tillegg til ekspedisjonsskipene.

- Hurtigruten kommer til å seile mer på norskekysten, uansett om vi vinner anbudet eller ikke. Vinner vi ikke, vil vi seile rene kommersielle seilinger, og planlegger daglige avganger. Norskekysten vil alltid være en svært sentral del av Hurtigruten-produktet. Det vil den også være i framtida – med eller uten en avtale med staten, sier Skjeldam.

I løpet av første halvår 2019 skal MS Nordlys gjennom en total ombygging og oppgradering. Det blir flere suiter, panoramavinduer og nytt interiør.

Artikkeltags