Han saksøkte Hurtigruten for hundretusener. Nå er han dømt til å betale dem 89.000 kroner

Reidar Wirum Bye, Fjellanger Widerøe.

Reidar Wirum Bye, Fjellanger Widerøe.

Artikkelen er over 2 år gammel

- Vi anker.

DEL

Hurtigruten var saksøkt for nesten 300.000 kroner etter at de brukte innleide bilder for lenge. Nå er de frikjent på alle punkt av Nord-Troms Tingrett.

- Denne dommen er feil på så mange måter at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Retten gjør narr av oss, sier daglig leder og eier av Fjellanger Widerøe Reidar Wirum Bye.

Han varsler ankesak.

Kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten ASA Stein Lillebo er tilfreds

- Vi har vunnet en full seier. Fjellanger Widerøe får gjøre sine vurderinger.

LES OGSÅ: Reidar saksøker Hurtigruten for hundretusener: - Deres fremstilling er grovt feil

Stor regning

Det var i 2010 Hurtigruten ASA og Fjellanger Widerøe AS ingikk en avtale om bruk av 94 flyfotografier som et prøveprosjekt på MS "Midnatsol". Her ble kjente norske attraksjoner og anløpsstedene vist frem på en skjerm, og en del av presentasjonen var de gamle luftfotoene til Fjellanger Widerøe. I tillegg kunne  Hurtigruten selge inntil 500 DVD-er med de aktuelle bildene.

Etter at avtalen gikk ut i 2011 fortsatte bruken av bildene på Hurtigruteskipet i 11 måneder.

Det varte til det kom en faktura på 293.000 kroner fra Fjellanger Widerøe - betydelig høyere enn prisen som hadde blitt antydet for en forlenget avtale etter prøveprosjektet.

- Regningen bestod av 117.000 pluss moms. I tillegg er det en bransjenorm å ta 100 påslag for bruk utenom avtale. Til sammen 293.000 inkludert moms, forklarer Bye.

Hurtigruten nektet å betale regningen, men betalte 10.000 kroner for den urettmessige bruken. Det endte i retten.

Hurtigruten bestred ikke at de hadde brukt bildene ut over avtaleperioden, selv om de mener dette ikke har hatt noen kommersiel interesse. De gikk også med på å betale et vederlag for urettmessig bruk. Men summen på 283.750 var i drøyeste laget.

- I god tro deltok Hurtigruten i et prøveprosjekt hvor vederlaget var 0 kroner. Bildene var prissatt til 100.000 kroner for alle båtene i 3 år, fremholder Hurtigruten i sin påstand.

Hurtigrutens advokater regnet derfor ut at lisensprisen for en båt i 11 måneder er 2600 kroner.

Stein Lillebo.

Ville ha betalt for alle skipene

Fjellanger Widerøe krevde på sin side en betydelig erstatning fordi bruken var uberettighet, og ville også ha kompensasjon for det de mener er et stort arbeid med å tilrettelegge bildene for bruk hos Hurtigruten.

I tillegg har de regnet en pris for en avtale for bruk på alle skipene.

- Våre utgifter er de samme uansett om bildene ble brukt på en eller 11 båter. Retten har fullstendig sett bort fra våre kostnader ved å etablere bildebasen. Vi har gjort en helt ordinær kalkyle. Nå flirer bare retten av tre måneders kvalifisert fagarbeid, sier Bye til Nord24.no.

- De fremstiller det som om vi bare har tenkt på et tall, sier Bye.

Ut fra hans utregning mener han prisen er latterlig lav.

- Det blir 0.09 øre per dag per bilde.

Må betale 90.000

Retten mener kravet er for høyt, og viser til at bildematerialet skulle koste 100.000 kroner for å bli benyttet på hele Hurtigrutens flåte i tre år.

- Kravet er nesten tre ganger så høyt for uberettiget bruk i 11 måneder på 1 av de 11 skipene, skriver retten og mener i iunderkant av 3000 kroner er en forholdsmessig pris.

- I utgangspunktet må det anses som tilstrekkelig vederlag basert på en rimelighetsbetraktning, men i alle fall kan beløpet ikke være høyere enn 10.000 kroner.

Hurtigruten blir frikjent.

I tillegg dømmes Fjellanger Widerøe AS til å betale 88.763,71 kroner i sakskostnader til Hurtigruten ASA.

Artikkeltags