Seiler med utenlandsk mannskap:- Hurtigruten brøt loven

Artikkelen er over 1 år gammel

Hurtigruten uenige med Sjøfartsdirektoratet.

DEL

Hurtigruten brøt loven da MS Spitsbergen stoppet ved flere norske havner under en seilas til Svalbard, fastslår Sjøfartsdirektoratet.

– Direktoratet er av den oppfatning at skip registrert i NIS etter gjeldende rett ikke kan føre passasjerer mellom havner på fastlandet, skriver kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet i en epost til Sysla.

Ekspedisjonscruiseskipet Spitsbergen, som ikke seiler i Kystruten Bergen – Kirkenes om sommeren, la i mai ut på en tolv dager lang seilas fra Bergen til Bjørnøya og Svalbard.  Underveis stoppet skipet ved norske havner  uten å ta av eller på passasjerer. I forkant hadde Hurtigruten flyttet  skipet fra Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Det betyr at selskapet ikke trenger å tilby norsk tariff for de ansatte om bord.

Vil hindre utkonkurrering

For at seilasen skulle vært lovlig, måtte Hurtigruten ha anløpt to utenlandske havner i løpet av seilasen, ifølge direktoratet. Hensikten med restriksjonene NIS-registrerte skip er underlagt, er å hindre utkonkurrering av skip som seiler under NOR og må betale norsk tariff.

I begynnelsen av juni ble representanter fra Sjømannsforbundet nektet adgang da de ville undersøke lønns- og arbeidsforhold for mannskapet i Tromsø.

LES OGSÅ: Ble kastet i land da de ville kontrollere arbeidsforholdene på Hurtigruteskipet

- Unntak fra regelverket

Hurtigruten mener skipet hadde anledning til å seile mellom norske havner, siden det ikke tok på eller slapp av passasjerer.

«På den omtalte seilingen tar vårt skip kun om bord passasjerer i Bergen og fører de til Longyearbyen – via diverse havner på veien. Alle passasjerene føres derfor til eller fra Svalbard. Farten omfattes derfor av unntaket i § 2», skriver rederiet i en redegjørelse til direktoratet.

– Vi er uenige i tolkningen og mener Hurtigrutens Svalbard-seilinger ikke er i strid med NIS-regelverket, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege til Sysla.

Han poengterer at Hurtigruten har gjennomført tilsvarende seilaser med NIS-flagg i mer enn ti år, spesielt med ekspedisjonsskipet Fram, som ble levert i 2007.

- Hurtigruten gjør ikke noe annet enn vi har gjort tidligere år. Vi har seilt tilsvarende type ekspedisjonscruise mellom fastlandet og Svalbard i ti år med NIS-flagg. Derfor er vi svært overrasket over at direktoratet nå har valgt å tolke bestemmelsene på denne måten. Vi ser på direktoratets tolkning som en endring av praksis, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

- Den neste seilingen vår mellom fastlandet og Svalbard gjennomføres sommeren 2019. Vi vil vurdere direktoratets tolkning nøye, og hvordan vi skal ta dette videre. Men vi vil understreke at vi er uenige i tolkningen til Sjøfartsdirektoratet, og mener at våre Svalbard-seilinger ikke er i strid med NIS-reglene, sier Ege.

Artikkeltags