Hurtigruten kjøper opp sitt eget verft

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Kleven Verft i Ulsteinvik er sikret langtidsfinansiering etter at hurtigruteselskapet KB Holding overtar verftet. Det melder Sunnmørsposten.

Det familieeide verftet har lenge slitt, men blitt reddet av Hurtigruten da de fikk oppdraget med oppgradering og bygging av skip for rederiet. Samtidig gikk Hurtigruten i fjor inn på eiersiden i selskapet som har vært kontrollert av familien Kleven.

Nå får verftet tilført 600 millioner kroner i ny kapital.

Kleven Verft A/S i Ulsteinvik er et av de største skipsverftene i Møre og Romsdal.

Verftet i Ulsteinvik blir overtatt av Hurtigruten, mens verftet i Myklebust blir beholdt av dagens eiere, skriver Sunnmørsposten.

I slutten av mai meldte DN at det var store problemer med konstruksjonen av de nye ekspedisjonsskipene som bygges på Kleven.

Hovedtillitsvalgt Olav A. Høydalsvik ble sitert på følgende i DN:

– Vi må fjerne én eller to etasjer med stål på toppen. Stålet skal skiftes ut med aluminium. Dette arbeidet blir ferdig over ferien.

Det betyr i følge Dagens næringsliv at MS «Fridtjof Nansen» forsinket fram til tidligst 2020, som følge av arbeidet med søsterskipet. Mellom 500 og 1.000 turister hadde bestilt cruiseturer med skipet, mens rundt 3.000 hadde bestilt tur med MS «Roald Amundsen».

I ettertid har rederiet avvist at det er gjort noen tabbe.

- Skipet er ikke for tungt. Det har ikke «vektproblemer». Det finnes ingen «vekttabbe». Skipet skal ikke bygges om. Vi skal ikke «fjerne én eller to etasjer på toppen». Vi skal ikke erstatte stål med aluminium, sa Klevens konsernsjef Karsten Sævik til Nordlys 29. mai.

Artikkeltags