Asbjørn fikk en lys idè da han hørte på radioen. Nå selger de over hele verden fra den vesle bygda

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

VEKST I NORDEnslig på moloen i ei lita bygd i Vesterålen ligger det som ser ut som et vanlig rødt bolighus. Det er hovedkontoret til Delitek – en bedrift som har hele verden som marked – med Asia som det aller største.

Noen hundre meter bort ligger en svær hall.  Her står ferdigproduserte rustfrie avfallspresser på rekke rad. På eksportetiketten står det Ulsan, Sør-Korea og Shanghai, Kina.

Søppel på havet

Det hele startet med at den lokale Petter Smart`en  - Asbjørn Larsen - hørte på radioen mens han jobbet på det lokale skipsverkstedet.

- Sysselmannen på Svalbard rapporterte om store mengder søppel i Barentshavet som stammet fra skipsflåten, og da jeg hørte om forurensing i Svalbardsonen og forslag om nye regler, datt en idè ned i hodet på meg.

Vanvittig vekst

Over 20 år senere styrer to brødre og en sønn et selskap som har 15 ulike avfallskomprimatorer. Omsetningen har vokst til over 30 millioner kroner – opp 60 prosent på tre år. Driftsmarginen er på fantastiske 31 prosent. Selskapet er solid – med lite gjeld og mye egenkapital.

- Det er jo egentlig mot naturens gang at vi skal kunne være en global aktør langt oppe i Nord-Norge og konkurrere med noen av verdens største produsenter av slikt utstyr. Vi er blitt størst i Norge i dette markedet og blant topp fire globalt, sier Bjørn-Ivar Larsen.

- Industrispionasje

Til å begynne med var trålere og oppdrettsnæringen hovedkunden. Nå er det stort sett offshorefartøy og oljerigger verden over.

Så stor har suksessen vært at selskapet har opplevd å bli kopiert -  tre ganger.

- Vi gikk til sak mot en svensk konkurrent - og vant. Det ga oss noen millioner. Et spansk selskap trakk seg før lansering. Et amerikansk selskap har også etterlignet våre systemer med hensyn til kapasitet og funksjoner, sier Bjørn Ivar Larsen.

Historien om svenskene er litt spesiell. Det handler om en tidligere samarbeidspartner som tok med seg tegninger og "know-how" til sin nye arbeidsgiver og vår største konkurrent.

- Det truet hele vår eksistens. Det er jo egentlig klassisk industrispionasje, sier Asbjørn Larsen.

Svenskene har etter dommen gått til motsøksmål.

- De hevder nå at vi driver med villedende markedsføring. Det er et skudd i blinde. Vi ser på det som et takk for sist, sier Asbjørn Larsen.

Stor konkurranse

Det er definitivt flere om beinet i bransjen «avfallspresser» globalt -  men mange konkurrenter har for eksempel ikke de samme maritime egenskaper og leveres ikke i rustfritt stål. Deliteks produkter komprimerer både emballasje, maler opp rester, knuser glass, handterer oljeavfall - og nå skal den også kunne håndtere matavfall.

Med høyere pris – blant annet på grunn av kvalitet og transportkostnader - må det kompenseres med et aktivt salg:

- Vi bruker mye tid på messer over hele verden. Agentnettverket er også alfa omega for å lykkes, sier Bjørn-Ivar Larsen.

- Flirte litt av alle løftene

Inne på kontoret på moloen igjen.

Lyden av Hellbillies på radioen som skrus ned og en hund som gjør mot den skjeggete fotografen. Det er en Beagle som lyder navnet «Rocky»  På fritiden er det harejakt som gjelder.

PCen flimrer i bakgrunnen.

Og PC og internett er noe av forklaringen på suksessen.

Hvis du klikker inn på delitek.no  er ikke førsteinntrykket en liten bedrift fra utkant-Nord-Norge, men en global aktør. All tekst på nettsiden er på engelsk.

- Internett med raskt bredband har vært svært viktig.  For noen år siden brukte vi et reklamebyrå i Harstad – Vizuelli – til å utarbeide ny profil for oss. I starten flirte vi litt av løftene om hvor mye vi skulle tjene på dette, men det har utvilsomt vist seg å gi avkastning.

Selv om logoen er ny er navnet Delitek en etterlevning av et havarert prosjekt – et forsøk på å lage bunnmerder for kveite og steinbit.

- Deli er en forkortelse for delikatesse og tek for teknologi, smiler de.

Akkurat det gikk ikke så bra, men det er en annen historie.

DELITEK

  • Hovedkontor på Alsvåg i Vesterålen.
  • 12 ansatte
  • Selger avfallskomprimatorer til hele verden

VEKST I NORD: Her er kriteriene

De nominerte bedriftene er de beste i hvert sitt fylke, rangert etter følgende kriterier.

  • Over én million kroner i omsetning
  • Nordnorsk tilhørighet og eierskap
  • Minst 20 prosent vekst i både omsetning og driftsresultat hvert år de siste tre årene
  • Har levert regnskap innen tidsfristen
  • Vinneren skal, i tillegg til sterk økonomisk vekst, vurderes av juryen til å ha et godt produkt eller tjeneste, samt vurderes å ha best mulighet for regional, nasjonal og eventuell internasjonal vekst.
  • Regnskapstallene er levert til Nord24 av Inform, og tar utgangspunkt i tall fra regnskapstjenesten Proff Forvalt.

Artikkeltags