Kapasiteten er sprengt – jakter ti nye ansatte til koronasenteret i Tromsø

Tar grep etter flere dager med lange køer på koronatelefonen i Tromsø.

DEL

En køtid på opp mot to timer har vært realiteten for tromsøværinger som ønsker kontakt med kommunens koronatelefon de siste dagene.

Tromsø kommune starter umiddelbart en rekrutteringsprosess for å bedre situasjonen. Det opplyser kommunen i en pressemelding onsdag.

«På grunn av vedvarende stort trafikk til koronatelefonen, har Tromsø kommune i dag startet nyrekruttering av personer til å betjene denne», heter det fra kommunens side.

«Dette fordi det ikke er kapasitet i kommunen til å omfordele tilstrekkelig antall ansatte med nødvendig kompetanse. I første omgang søker kommunen etter ti personer, i midlertidig engasjement, men det kan bli behov for flere både på hel- og deltid».

Tirsdag 18. august var det 1177 som fikk kontakt med koronatelefonen i Tromsø. Svarprosenten var på 75 prosent.

«På grunn stor pågang påvirkes også testkapasiteten, men de fleste som tester seg får svar i løpet av 1-3 dager», opplyser kommunen.

Kommunen innrømmer at den nåværende kapasiteten på koronatelefonen er kilde til frustrasjon for byens borgere.

«Dette arbeider vi for å løse», lover kommunen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken