Sea Shepherd: - Vi ble bordet av 25 mann og hunder i Tromsø

Kaptein Lochart Maclean på Sea Shepherd-skipet "Sam Simon"

Kaptein Lochart Maclean på Sea Shepherd-skipet "Sam Simon" Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

I en pressemelding fra Sea Shepherd forteller de verden om sin opplevelse av et kaotisk døgn i Tromsø.

Samtidig gjør de det klart at målet for reisen var lasteskipet Winters Bay, som nå venter ved havn i Tromsø før en russisk isbryter etter planen skal ta dem og lasten gjennom Nordøstpassasjen til Japan.

- Vi dro til Tromsø for å undersøke og dokumentere lasten med finnhvalkjøtt, som har blitt fanget og solgt til tross for et internasjonalt forbud mot både kommersiell hvalfangst og kommersiell handel med hvalprodukter, sier kaptein Lockhart MacLean i pressemeldingen.

LES OGSÅ:  Sea Shepherd forsov seg til hvalslakt for andre år på rad

LES OGSÅ: Her ligger frakteskipet «Winter Bay» fullastet med hvalkjøtt i Tromsø - i samme havn som Sea Shepherd

- Grundig inspeksjon

I følge Sea Shepherd ble de grundig bevoktet ved ankomsten i Tromsø.

BORDET: Her border politiet i Tromsø Sea Shepherd-skipet Sam Simon, like etter at det lot ankeret gå i Tromsøysundet sent mandag kveld. Foto: Torgrim Rath Olsen

BORDET: Her border politiet i Tromsø Sea Shepherd-skipet Sam Simon, like etter at det lot ankeret gå i Tromsøysundet sent mandag kveld. Foto: Torgrim Rath Olsen

- Klokken 07.25 mandag identifiserte mannskapet det norske kystvaktskipet KV Harstad på kryssende kurs. Kystvaktfartøyet fortsatte å eskortere Sam Simon. Klokken 15.25 ble et norsk overvåkningsfly oppdaget over Sam Simin. Flyet fortsatte å fly over skipet syv ganger den neste timen, men ingen radiokontakt ble etablert. Sam Simon fortsatte til Tromsø, og ankret opp 23,36, med KV Harstad fortsatt på flanken. Umiddelbart etter ankring ble Sam Simon bordet av rundt personer fra ordensmakten, inkludert kystvakt, toll, politi og hunder. Norske myndigheter gjorde en grundig inspeksjon av Sam Simon. Politiet holdt mannskapet i mesa under inspeksjonen med unntak av ledende personell som måtte bistå poltiiet. Inspeksjonen varte til den siste kystvaktoffiseren forlot Sam Simon klokken 03.30 om morgenen 30. juni. Ordensmakten var profesjonell og høflig under inspeksjonen (...) Sam Simon var ved anker i Tromsø i 21 timer, og var i konstant dialog med lokale myndigheter. , skriver Sea Shepherd i pressemeldingen.

Til Nordlys forklarte politiet at det ble gjennomført en standard Schengen-kontroll.

- Vi gjennomfører nå en Schengen-kontroll, det er temmelig standard, det er ikke noe mer i det enn det, sa operasjonsleder Jøran Bugge til Nordlys mandag kveld.

Organisasjonen har en stor tilhengerskare internasjonalt. De er blitt verdenskjente gjennom dokumentarserien "Whale Wars" på Animal Planet, som har fulgt deres aksjoner mot den japanske hvalfangstflåten.

Fulgt ut av norsk farvann

I følge Sea Shepherd ble de fulgt ut av KV Andenes, inntil de kom ut av norsk farvann klokken 11.20 1. juli. Kaptein MacLean takker norske myndigheter for profesjonell opptreden.

- Den norske kystvakten er imponerende utrustet og gjennomførte sine plikter med høy profesjonell standard, sier MacLean.

- Kanskje aldrende fartøy med dårlig standard, som Winter Bay, som seiler under bekvemmelighetsflagg og har en last med en truet art - sammenlignbart med elfenben eller haifinner - kunne bli utsatt for det samme presset og undersøkelser som vi har blitt. Dette ville vært en bedre bruk av norske skattepenger. Winter Bay var tidligere eid av Nor Lines, men er nå flagget ut til St.Kitts og Nevis, sier MacLean.

I følge Sea Shepherd et grep for at den islandske eksportøren skal unngå plagsomme krav om vedlikehold.

- Vi har funnet ut at eierskapet til skipet som frakter kjøttet (Winter Bay) har blitt flyttet til en skallselskap på Jomfruøyene, og at skipets ledelse har blitt outsourcet til en latvisk operatør ved navn Aquaship AS.

Følger skipet videre

Sea Shepherd sier i pressemeldingen at de vil fortsette å overvåke Winter Bay og lasten, som skal føres gjennom Nordøstpassasjen til Japan.

«Winter Bay» kan bare forvente beskyttelse fra Kystvakta så lenge de er i Norsk Økonomisk Sone.

- Går båten ut av NØS har ikke lenger vi juridiksjon, utover fiskerikontroll og lignende. Da blir det en sak mellom flaggstatene om det skulle bli en konflikt. Da må eventuelt flaggstaten anmode Norge om bistand gjennom UD, sier kommandørkaptein Steve Olsen i Kystvakta.

Sea Shepherd antyder at skipet ikke er egnet for den nordlige sjøruten.

- Jeg tror ikke St. Kitts og Nevis er spesielt strenge på sikkerheten ombord på disse gamle fartøyene, sier Mac Lean i pressemeldingen.

- Det ville vært interessesant å se hvilke forordninger og anbefalinger flaggstaten har gjort foran denne arktiske sjøreisen, tatt i betraktning at de er en liten karibisk nasjon, titusener av kilometer fra de barske og krevende forholdene i Arktis.

Artikkeltags