Sea Shepherd stakk sørover - nå seiler skipet de jaktet på nordover

Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Frakteskipet Winter Bay har etter rundt en måneds opphold i Tromsø satt kursen mot nordøstpassasjen og Japan. I følge Marine Traffic er skipet mandag formiddag utenfor Kirkenes på vei østover med 1800 tonn hvalkjøtt.

Winter Bay var årsaken til at Sea Shepherd i slutten av juni kom til Tromsø med skipet "Sam Simon". De forlot Tromsø etter halvannet døgn og returnerte til Færøyene for å aksjonere mot fangst av grindhval. "Sam Simon" ligger fortsatt ved Færøyene.

Om de skulle aksjonere, har "Winter Bay" i prisnsippet bare krav på beskyttelse fra norsk kystvakt så lenge de er i norsk økonomisk sone.

«Winter Bay» kan bare forvente beskyttelse fra Kystvakta så lenge de er i Norsk Økonomisk Sone.

- Går båten ut av NØS har ikke lenger vi juridiksjon, utover fiskerikontroll og lignende. Da blir det en sak mellom flaggstatene om det skulle bli en konflikt. Da må eventuelt flaggstaten anmode Norge om bistand gjennom UD, sa kommandørkaptein Steve Olsen i Kystvakta til Nord24.no i forbindelse med at Sea Shepherd besøkte Tromsø.

Snarvei

Lasten på Winter Bay tilhører det islandske selskapet Hvalur, som kontrollerer brorparten av hvalfangsten på Island. De eksporterer til det japanske markedet og vil ta i bruk snarveien gjennom nordøstpassasjen. Men det har gjort dem avhengig av tilgang på en russisk isbryter som eskorte.

Winter Bay har hatt tilhold i Tromsø mens de ventet på at denne skal bli klar. Sea Shepherd har gjennom flere år aksjonert mot japansk hvalfangst. Etter at FN avgjorde at den japanske fangsten måtte reguleres, har de forflyttet seg nordover og varslet aksjoner mot islandsk, færøysk og norsk hvalfangst. De vil derfor har oppmerksomhet rundt transporten til Winter Bay.

- Vi dro til Tromsø for å undersøke og dokumentere lasten med finnhvalkjøtt, som har blitt fanget og solgt til tross for et internasjonalt forbud mot både kommersiell hvalfangst og kommersiell handel med hvalprodukter, sa kaptein Lockhart MacLean på Bob Barker i en pressemelding fra 1. juli.

Foto:

Finnhval

Lasten består utelukkende av kjøtt fra finnhval. Island hadde i år en kvote på 145 dyr. Island gjenopptok den kommersielle fangsten av både vågehval og finnhval i 2006.

Sea Shepherd anklager transporten for å være uforsvarlig.

Winter Bay opereres fra Latvia og eies av et skallselskap på Jomfruøyene. Mannskapet er i hovedsak fillippinske sjømenn. 

Sea Shepherd antyder at skipet ikke er egnet for den nordlige sjøruten.

- Jeg tror ikke St. Kitts og Nevis er spesielt strenge på sikkerheten ombord på disse gamle fartøyene, sier Mac Lean i pressemeldingen.

- Det ville vært interessesant å se hvilke forordninger og anbefalinger flaggstaten har gjort foran denne arktiske sjøreisen, tatt i betraktning at de er en liten karibisk nasjon, titusener av kilometer fra de barske og krevende forholdene i Arktis.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken