Det var en så spesiell anledning at Lofotprodukt valgte å importere skrei fra Tyskland

Markedssjef Camilla Beck Sætre med håndlaget skrei fra Tyskland.

Markedssjef Camilla Beck Sætre med håndlaget skrei fra Tyskland.

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Lofotprodukt kan bli historisk denne helga. For første gang er en nordnorsk annonsør nominert til reklamebransjens hederspris Gullfisken.

Hold i Torsken

Det er kampanjen "Hold i torsken" som har begeistret juryen. Reklamebyrået Try står bak kortfilmene hvor de viser at torsken er så sunn at alt fra kjærlighetssorg til lårhøner på fotballbanen kan kureres simpelthen ved å holde i torsken.

Markedssjef Camilla Beck Sætre i Lofotprodukt forteller at kampanjen har hatt merkbar effekt.

- Lofoten som sjømatleverandør har blitt mye mer kjent, og vi selger mer produkter, sier Beck Sætre, som er ekstra glad for oppmerksomheten midt i sesongen.

- I februar lanserer vi skreiloin og en 80 prosent fiskeburger med skrei, så det passer bra.

  • SE REKLAMEFILMEN:

    Historisk

    Om Try og Lofotprodukt vinner er det første gang en nordnorsk annonsør når til topps i konkurransen. Det har blant annet fått reklamemann Svein Spjelkavik på Andøya til å sette i gang folkeaksjon for å stemme på Lofotprodukt.

    - Vi er veldig glade for engasjementet, sier Beck Sætre.

    Beck Sætre sier vi ikke har sett det siste av Hold i torsken.

    - Dette er blitt et konsept som kan brukes videre, og som vi er veldig fornøyde med. Try har tatt den nordnorske humoren på kornet.

    Kampanjen har allerede fått sølvmedalje i den internasjonale reklamekonkurransen Epica Awards, to utmerkelser i annonsørforeningens prisutdeling ANFO effekt, sølvmedalje i konkurransen Gullblyanten, og i tillegg vant den Sølvfisken for beste reklamefilm i januar 2014.

    Tar med torsk

    Dermed er den klar som en av 12 finalister i Gullfisken, som sendes på TV lørdag. Og da er Lofotprodukt på plass med 15 ansatte. Og torsk. Den Norske Opera & Ballett brukte i høst 800 kilo svært naturtro modeller av torsk i sin oppsetning "Lady Macbeth fra Mtsensk". Lofotprodukt som vanligvis henter fisk rett utenfor stuedøra, endte dermed opp med å importere 5 "torsk" fra Tyskland.

    - De er laget ved operahuset i Berlin, håndmalte og veldig fine. Og de skal være med på Gullfisken, forteller Beck Sætre.

    - Så kan de som taper få holde i dem...

    Artikkeltags