Leser du Nordlys på en slik? Da har du selskap av 45.000 andre

Artikkelen er over 5 år gammel

Se tallene for de nordnorske avisene og mediehusene.

DEL


Mediebedriftenes landsforbund la tirsdag frem opplagstall og lesertall for norske aviser og mediehus. Nordlys holder stand som det desidert største mediehuset i Nord-Norge med 120.000 lesere på papir, nett og mobil.

Til sammenligning er det nå flere som leser nordlys.no på mobiltelefonen, enn det samlede lesertallet til iTromsø.

- Vi er svært tilfreds med våre lesertall. De viser at vår strategi for å møte endringene i markedet virker. Vi ser allerede frem til neste års lesertall, sier sjefredaktør Anders Opdahl.

Avisa Nordland på andreplass har nå 84.000 lesere totalt, og Finnmark Dagblad 34.000 (Finnmark Dagblad og Finnmarken har nylig slått sammen sine nettutgaver til iFinnmark).

Nedgang på papir

Nordlys er i dag landets 16. største papiravis. Tallene viser en fortsatt overgang fra papir til digitalt. I snitt faller papiropplaget med 10,4 prosent, og samtlige aviskategorier har en nedgang.

 – Det blir færre som leser papiraviser. Det betyr ikke at folk slutter å lese aviser, men en økende andel på andre plattformer, sier styreleder Didrik Munch i MBL.

Store forskjeller på nett

Tallene for digitale lesere viser store forskjeller. Nordlys har 66.000 lesere på desktop, 45.000 på mobil. Desktoptallet går ned 3000. Tilsvarende tall for Avisa Nordland er 50.000 og 26.000.

NRK gjør et kraftig byks i landsdelen. NRKs nettsider for Troms og Finnmark går fra 31.000 til 44.000. NRK Nordland øker fra 36.000 til 44.000.

På mobil er nordlys.no nå landets niende største nyhetskilde foran Dagens Næringsliv, med gjennomsnittlig 184.000 sidevisninger hver dag.

Nedgang på papir

Mer enn 30 prosent av opplaget til norske aviser er nå digitalt, viser tallene fra undersøkelsen Forbruker&Media som danner grunnlag for opplags- og lesertallene. Det vil si digitalutgaver og digitale abonnement. På nett er det færre som bruker PC. Over halvparten av de som leser nettaviser kommer fra mobil og nettbrett. 

Landets to største aviser Aftenposten (187.694 i opplag) og VG (138.188 i opplag) må begge tåle en nedgang i det registrerte papiropplaget på mer enn 26.000 abonnenter i løpet av 2014. Opplagsvinneren gjennom mange år, Dagens Næringsliv, mistet også mer enn 10.000 papirabonnementer i fjor, og ender med et papiropplag på 69.916 for 2014. Dagbladet er landets 4. største avis med et opplag på 73.647, ned 6.381 fra 2013, melder NTB.

Artikkeltags