Nå seiler verdens mest miljøvennlige skip i Nord-Norge

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

«MS Kvitbjørn» setter en ny transportstandard, melder Avisa Nordland.

– Miljøaspektet og volumene skipet kan ta er det aller viktigste, sier distriktssjef Hilde Pedersen i Nor Lines i Bodø om den splitter nye «MS Kvitbjørn». 
Tirsdag i forrige uke ankom fartøyet som drives av naturgass (LNG) for første gang Bodø og terminalen til Nor Lines.

Det 120 meter lange kombinertskipet setter en ny standard for transport i Nord-Norge, mener Nor Lines.

På sensommeren kommer også søsterskipet «MS Kvitnos» i drift.

Omlegging

Nor Lines nye flaggskip – «MS Kvitbjørn», regnes som verdens mest miljøvennlige skip fordi det benytter naturgass (LNG).

Samtidig som innfasingen av de nye skipene, legger Nor Lines om til en helt ny ruteplan. Det betyr bortfall av anløp en håndfull steder langs kysten.


I nord vil ruta ikke lenger gå innom Sortland og Risøyhamn.

Kombinert

MS Kvitbjørn tar alt av konteinere fra 20 til 45 fot. Skipet kan anløpe roro-ramper og har sideport. Utover selve skipet har Nor Lines også investert i såkalte masivogner som gjør det mulig å trekke konteinere om bord over roro-rampene. 

Etter at «MS Tege», Tollpost sin konteinerrute i Nord-Norge, ble lagt ned i 2013, har antallet vogntog økt kraftig på nordnorske veier. Hvorvidt Nor Lines nye skip vil kunne hente gods tilbake til sjø, avhenger også av de andre transportselskapene.

– Det kan være et scenario at vi overtar trafikk, men det betinger at konkurrerende samlastere kjøper tjenester hos oss, sier Pedersen.

Ruta med «Kvitbjørn» går ukentlig mellom Eimshaven i Nederland og Hammerfest. Frem til «Kvitnos» kommer i drift er det fortsatt «MS Nordkinn» som inngår i den rutestrukturen. Tidligere ble Nord-Norge også betjent med skipene «MS Tananger» og «MS Cometa», men disse blir altså faset ut.

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen sier at «Kvitbjørn» blir det første skipet som vil få en såkalt miljørabatt på sine anløp.

– Skipet representerer både en nyvinning og en stor kapasitetsøkning. Vi tror også Bodø havn kan bli et viktigere knutepunkt for Nor Lines i framtiden, spår havnedirektøren.

Fra kontinentet

«Kvitbjørn» går innom Tyskland og en rekke sørnorske havner. I nord er man innom Sandnessjøen, Bodø, Harstad, Finsnes, Tromsø og Hammerfest. Det er mulighet for anløp også i Svolvær.

Nordover er skipene fylt med et stort utvalg av pallelast, mens man på sørgående hovedsakelig skiper fisk.

Nor Lines har også en rute fra Polen til Kirkenes med skipene «MS Tananger», «MS Green Ice» og «MS Nordjarl». Transportnettet supplerer med skip som går fra Turku i Finland til Haugesund for omlasting der.

Selskapet samarbeider videre tett med Hurtigruten ASA om fraktkapasiteten på de 11 hurtigrutene.

Totalt omsetter Nor Lines for ca. en milliard kroner på transport.

Kommentarer til denne saken