Nå skal du kunne klage hårklippen inn til Forbrukerrådet

Fra venstre Susanne Hansen,  Tonje Pedersen, Benedicte Abrahamsen og Trude Rasmussen ved Frisør i Nor. Foto: Linda Vaeng Sæbbe

Fra venstre Susanne Hansen, Tonje Pedersen, Benedicte Abrahamsen og Trude Rasmussen ved Frisør i Nor. Foto: Linda Vaeng Sæbbe

Artikkelen er over 4 år gammel

Frisør: Kom tilbake hvis du er misfornøyd

DEL

Misfornøyd med hårklippen? Eller leverte ikke bandet på konserten du var på i helga? Nå kan du klage både hårfrisyren og den elendige konsertopplevelsen inn til Forbrukerrådet.

12 nye jurister ansettes ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms. De skal ta seg av de nyåpnede klagemulighetene for hele landet. Det er en ny lov fra 1. juli som åpner for nye klagemuligheter.

- En ny lov gjør at vi kan megle på nye områder. Tidligere har det vært knyttet til angrerett og kjøp av varer og håndverktjenester på gjenstander. Nå skal det utvides til at du kan blant annet klage på hårklipp og for eksempel leasing av bil, melder regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Frisør: - Gi beskjed om du er msfornøyd

- Enhver frisør med respekt for seg selv og faget sitt vil ta en klage på alvor og gjøre hva en kan for å rette opp selv.

Det mener frisørene ved Frisør i Nor i Tromsø.

- Jeg ser bare positivt på at forbrukerne får et sterkere vern, sier Kari Sabbasen, daglig leder av Frisør i Nor.

Hun frykter slett ikke den nye regelendringen fra sommeren hvor også hårklipp kan klages inn til Forbrukerrådet.

- Vi opplever lite klager ved vår salong i dag – og har en høy andel av faste kunder. Vi jobber hele tiden for at kundene skal bli fornøyde. Og vi ønsker at kundene skal komme og si fra til oss om de er misfornøyde med klipp eller farge slik at vi blir gitt en mulighet til å rette opp om det har skjedd noe feil, sier Sabbasen.

Hvorvidt det blir flere klager i frisørbransjen etter den nye regelendringen, mener hun gjenstår å se,

- Vår salongs policy er at kunden skal bli tatt på alvor om de klager. Og vi gjør hva vi kan for at kundene skal bli fornøyde. Skulle det komme klager via Forbrukerrådet, vil vi også ha samme policy der, sier hun.

Hun anbefaler folk som er misfornøyd med hårklippen eller hårfargen, om å gå tilbake til frisøren sin så raskt som mulig etter behandling

- De bør helst komme innen to uker – slik at klippen og fargingen er ny og ikke utvokst, sier Sabbasen.

Kultur og veterinær

Det er ikke bare leasing, hårklipp som kommer inn under regelendringen. Men også for eksempel flytting og lagertjenester, samt veterinærtjenester. Og ikke minst kultur og underholdning.

- Så om en er misfornøyd med konsertopplevelsen, kan en heretter kontakte Forbrukerrådet?

- Det er vel i utgangspunktet vanskelig om de for eksempel bare sang falskt. Men om det er en uryddighet i forhold til det som var lovet i forkant, vil en kunne søke råd og veiledning hos oss, sier regiondirektøren.

Det nytter heller ikke bare å komme og si at hårfrisyren ikke er kledelig.

- Der vil det nok mer handle om den er fagmessig utført eller ikke, smiler hun.

Arbeidet med de nye områdene for hele landet vil altså skje fra Forbrukerrådet i Finnmark og Troms. 12 nye jurister skal ansettes ved dette kontoret. Stillingene er allerede lyst ut.

De skal sitte i nye lokaler i det gamle Mack-bygget i Tromsø sentrum, sammen med resten av kontoret som flytter med.

I løpet av året

- Vi har begynt å få inn søknader fra jurister. Perioden framover vil brukes til å få alle på plass. Det helhetlige tilbudet vil være på plass i løpet av året, sier hun.

Det er ikke bare råd og veiledning, men også megling i slike saker som skal utføres ved Forbrukerrådet.

Til sammen blir det 20 ansatte ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Forbrukerrådet hjelper over 100 000 forbrukere i året med rådgivning, veiledning og megling.

Økning på 30 prosent

I 2014 meklet Forbrukerrådet i 7385 klagesaker. Det er en oppgang på tretti prosent.

Bil og slankepiller var den vanligste årsaken til at folk trengte Forbrukerrådets meklingskompetanse i fjor.

– Bil er en gjenganger på klagetoppen. Feil med bilen er kostbart, og folk er avhengig av at den fungerer for å få hverdagen til å gå rundt. Da blir det fort høy temperatur, og veien til en konflikt er gjerne kort, sier direktøren Ingeborg Flønes ved Forbrukerrådet på deres hjemmeside.

KLAGER PER FYLKE

(Rangering, fylke, antall, per 1.000 innb.)

1Telemark4 54023,64
2Oslo15 75522,02
3Troms3 84721,13
4Aust-Agder2 56920,11
5Vest-Agder3 58717,85
6Østfold5 53617,32
7Nordland4 67017,31
8Finnmark1 43216,98
9Oppland3 54716,85
10Sør-Trøndelag5 67416,52
11Vestfold4 32916,02
12Akershus10 37815,98
13Hordaland8 99315,86
14Rogaland7 94515,36
15Buskerud4 57714,96
16Hedmark3 21814,79
17Sogn & Fjordane1 63113,39
18Møre & Romsdal3 91913,35
19Nord-Trøndelag1 4959,88

HENVENDELSER

(Kategori, antall, andel, endring 2013)

1Bilhandel10 44810,70 %-3,43 %
2Diverse om tjenester6 4876,64 %15,22 %
3Diverse om varer5 8145,95 %42,96 %
4Mat og helse5 7515,89 %346,85 %
5Husleie4 8885,00 %-2,94 %
6Håndverkertjenester3 5723,66 %-3,25 %
7Bruktbolighandel2 8352,90 %-12,50 %
8Mobiltelefon2 6382,70 %2,45 %
9Klær og sko2 5622,62 %-3,50 %
10Møbler2 2302,28 %-9,28 %
11Byggevarer2 1902,24 %-2,54 %
12Hvitevarer2 0222,07 %-6,86 %
13Forbrukerrettigheter2 0112,06 %50,19 %
14Kultur & Sport1 9852,03 %120,56 %
15Kollektivtransport1 7921,83 %24,01 %
16Diverse Digitalt1 5261,56 %-18,70 %
17Verkstedtjenester1 4511,49 %-1,56 %
18PC/Nettbrett1 3431,38 %-11,12 %
19Avtalerett1 3251,36 %30,41 %
20Forsikring1 3251,36 %-9,86 %
21Abonnement1 2541,28 %-19,97 %
22Motorverktøy1 2441,27 %14,23 %
23Internett-tilkobling1 1491,18 %3,23 %
24Nybolighandel1 1451,17 %-13,26 %
25Kropp og helse1 0371,06 %7,68 %
26TV-abonnement1 0131,04 %-15,86 %
27Dyr og dyreutstyr8360,86 %-5,11 %
28Markedsføring8350,85 %15,97 %
29Diverse Finans8000,82 %-43,82 %
30Båthandel7330,75 %-8,94 %
31Angrerett7290,75 %146,28 %
32Bilutstyr, deler etc.7070,72 %-1,26 %
33TV og radio6590,67 %-7,96 %
34Strøm6580,67 %-7,97 %
35Motorsykkel6390,65 %-11,50 %
36Innholdstjenester6300,65 %-59,09 %
37Inkasso6010,62 %-12,90 %
38Bobil og campingvogn5920,61 %16,31 %
39Sports- og barneutstyr4810,49 %3,44 %
40Undervisning4770,49 %-1,24 %
41Parkering4690,48 %-4,29 %
42Pakkereiser3410,35 %-26,35 %
43Banktjenester3170,32 %-10,20 %
44Betalingsformidling3110,32 %35,81 %
45Varetransport og post2960,30 %3,86 %
46Leie av bil, bobil etc.2880,29 %22,03 %
47Overnatting2570,26 %18,43 %
48Diverse om Transport2510,26 %-15,49 %
49Offentlige tjenester2470,25 %8,33 %
50Spillkonsoller2460,25 %-8,21 %
51Borettslag1860,19 %4,49 %
52Utstyr til PC/nettbrett1800,18 %6,51 %
53Kommunale tjenester1720,18 %0,00 %
54Diverse om kjøretøy1510,15 %38,53 %
55Fast telefon1380,14 %43,75 %
56Ferieklubb1310,13 %-32,47 %
57Boligalarm1210,12 %-2,42 %
58Bompenger970,10 %2,11 %
59Diverse om Telefoni630,06 %-4,55 %
60Programvare560,06 %14,29 %
61Diverse om bolig260,03 %-3,70 %
62Utenlandshandel180,02 %500,00 %
63Kundeservice140,01 %-36,36 %