Dette er vinneren av årets Vekst i nord: - Har skapt en av Nord-Norges aller sterkeste merkevarer

Artikkelen er over 1 år gammel

Juryen er overbegeistret for årets vinner.

DEL

TROMSØ (Nord24.no): En jury bestående av Linda B. Randal (direktør i Innovasjon Norge Arktis)/Heidi Andreassen (Innovasjon Norge), Odd Emil Ingebrigtsen (adm.dir BRUS – Bodøregionens Utviklingsselskap) og Nina Hjort (adm.dir i JM Hansen) har valgt vinnneren av årets Vekst i Nord.

De ti utvalgte kandidatene kan alle vise til en suveren økonomisk vekst de siste tre årene. Juryen har i tillegg jaktet bedriftene med det lille ekstra. Nordnorsk eierskap – eller kontroll – vektlegges.

Vinneren skal, i tillegg til sterk økonomisk vekst, ha et godt produkt eller tjeneste, samt best mulighet for regional, nasjonal og eventuell internasjonal vekst.

Juryen har dessuten vektlagt foredling av nordnorske «råvarer» og grad av innovasjon.

Hederlig omtale

I år har juryen funnet grunn til å gi hederlig omtale til flere bedrifter som var svært nær en finaleplass. Hans-Olav står bak flere av de mest spennende ny-satsingene i Troms. Fem ord fra sønnen fikk han til å innse alvoret på hjemmebane

Hederlig omtale: Først og fremst gjelder det fjorårsvinner Letsea i Sandnessjøen og på Dønna – som har fortsatt den fantastiske økonomiske veksten. Nå har de også fått et gjennombrudd som de tror kan forandre lakseindustrien i hele verden – både med hensyn til bærekraft og luseproblemer. Det nye er at de har verifisert eventyrlige gode resultater for stor-smolt – med hensyn til fôrkostnad og produksjonskostnad – i fullskalaforsøk. Det kan bane vei for ny vekst for Letsea. Vi blir ikke overrasket om de også kan bli en Vekst i nord-kandidat i årene som kommer.

Hederlig omtale: Neste hederlige omtale går til Nordnorsk Stamfisk i Steigen, som har utviklet høykompetente arbeidsplasser for kvinner og menn, langt utenfor allfarvei. Gjennom et delt eierskap med internasjonale Akvagen og Cermaq – og de største aktørene i nordnorsk lakseproduksjon – Nova Sea på Helgeland og Nordlaks i Vesterålen – har man på få år maktet å ta grep som vil medføre et maktskifte i oppdrettsnæringen. Fremover vil bedriftene ha kontroll over hele verdikjeden innen lakseproduksjon i Nord-Norge. Det betyr at Nord-Norge i løpet av noen år vil bli nettoeksportør av rogn og stamfisk – og potensielt vil halvparten av all norsk laks ha sitt fødested i Steigen i Nordland.

Tredjeplass

3.plass og vinner av 25.000 kroner:

Dette er en bedrift som kan vise til en enorm vekst – som ikke skyldes høye lakspriser – men bruk av egen kjernekompetanse i et internasjonalt marked. Bedriften har selv utviklet komplette hydrauliske anlegg av vinsjer, kraner og pumper til nybygde fiskebåter. Og i stedet for å vente på at kundene kommer til dem har bedriften blitt med nordnorske fiskebåtredere til utlandet – og konkurrert ut billigere arbeidskraft i Tyrkia og Polen. Tredjeplassen går til Lofoten Hydraulikk i Svolvær i Lofoten.

  Trodde du det gikk bra i nord? Her er tre grunner til å bli veldig bekymret

Andreplass

2.plass og vinner av 25.000 kroner:

Dette er en bedrift juryen ble svært imponert over – og som luktet på hovedprisen. I motsetning til mange konkurrenter i reiselivsnæringen kan bedriften vise til svært gode økonomiske resultater. Det skyldes kreativ produktutvikling, unike opplevelser og evne til å ta seg betalt av kundene. Det vitner om fantastisk kremmerånd når bedriften til og med evner å ta seg betalt for at turistene går tur med hundene. Andreplassen går til Radius Kirkenes.

Vinneren

1.plass og vinner av 150.000 kroner:

Bedriften har en av historie som er over 100 år – som i seg selv er en sjeldenhet. I disse årene har de også skapt en av Nord-Norges aller sterkeste merkevarer. Og i det siste har man også oppnådd et rekordsalg av produktet som bedriften er aller mest kjent for.

I fjor stod Thomas på bak bakke med milliongjeld. Nå har han rederi med 30 millioner i omsetning

Men det er ikkedette produktet som har imponert juryen aller mest – men den nye produktutviklingen, og ikke minst helhets-tankegangen som gjennomsyrer bedriften.

Først har nordnorske eiere overtatt aksjekontrollen fra utenlandske eiere. Så har bedriften gått fra å levere bulk, til å produsere høyere opp i verdikjeden, gjennom utviklingen av en eksklusiv, høyraffinert Omega-3 fiskeolje. Denne eksklusive fiskeoljen har en langt høyere inntjening. 

Det ekstraordinære er den suverene kvaliteten der bedriftens egenutviklede raffineringsprosess sikrer at luft ikke ødelegger produksjonen av fiskelever.

Og: Som bedriften selv sier det: En høykvalitets fiskeolje skal ikke smake harskt – den skal både være luktfri og smake lite. 

Allerede nå utgjør de nye produktene av fiskeolje over halvparten av omsetningen i bedriften. Kvaliteten er så god at den brukes i alt fra morsmelkerstatning - til kjeks og sjokolade.

Men det stopper ikke der. Bedriften er i full gang med planer om å ta kontroll over hele råstoffkjeden. I fremtiden skal absolutt hele fisken utnyttes. Det vil si at den verdifulle «loinsen» - det mest «kjøttfulle fiskestykket» - skal selges for seg selv – mens rest-råstoffet– som fortsatt har svært høy kvalitet - skal gå til fiskebolleproduksjon.

Bedriften har allerede startet internasjonaliseringsprosessen med Omega-3-fiskeoljen. Juryen er svært spent på utfallet av samtalene med internasjonale interessenter.

Årets Vekst i nord-pris – og 150.000 kroner – går til Vesteraalens på Sortland i Vesterålen

Artikkeltags