Aldri tidligere har de solgt så mange fiskeboller - men det er et helt nytt produkt som skal bli den nye storselgeren

ANDRE BOLLER: Direktøren Viktor Johnsen foran ferdigproduserte fiskeboller.

ANDRE BOLLER: Direktøren Viktor Johnsen foran ferdigproduserte fiskeboller. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I smug har eierne satt smilemunn på en av Nord-Norges sterkeste og eldste merkevarer; den ikonisk grønne hermetikkboksen med Vesteraalens fiskeboller. Det er all grunn til å glise!

DEL

SORTLAND (Nord24.no): - De store pengene ligger i å komme direkte ut til konsumentene. Og å utnytte råvaren best. Den som utnytter fisken best, kan betale best. Og den som kan betale best, får alltid tak i fisk!

Det er direktør Viktor Johnsen ved Vesteraalens AS som roper.

Laboratoriet ved Vesteraalens fabrikk på kaia i Sortland er fylt av hardrock og reagensrør. Midt inne i det bråkete glassburet står hovedtillitsvalgt Kjetil Kristiansen og lufter en lekker, elegant liten mørk flaske på 250 milliliter omega3-olje som er tenkt rett inn i kjøleskapet ditt.

Mens Nord-Norge tidligere i årevis har sendt rå fiskeolje sørover og latt selskaper som Möllers utvikle produktene og høste gevinsten, er dette nå den tredje og mest edle omega3-oljen Vesteraalens AS har raffinert markedsklar de siste årene. Fra før av produserer de omega3-olje til kosttilskudd og til matproduksjon for kunder i både Kina og USA. 

- Vi selger raffinert omega3-olje til mange land og for mange funksjoner. Våre kunder bruker vår olje til omega3-brød, til morsmelkerstatning, til kjeks og sjokolade. Det er klart at da kan ikke oljen vår smake tran, sier produksjonssjef Fred Frivåg overbevisende.

    Tuborgs gamle øltanker

    Produksjonen av den eksklusive oljen på flasker til forbrukermarkedet startet i sommer. De edle dråpene skal være lukt og smakfri – bortsett fra en variant med en svak ettersmak av vanilje, som de 35 ansatte selv mener smaker riktig godt.

    For å unngå den harske transmaken, må oljen holdes kjemisk fri for luft helt fra den presses ut fra den arktiske torskelevra og bunkres på Tuborgs gamle danske øltanker på yttersiden av fabrikklokalene på kaia i den blå byen i Vesterålen, til den destilleres, raffineres og prosesseres gjennom et innfløkt lukket system av rør, koblinger og tanker og ender opp i en vegg av blå og grønne 250 liters oljefat.

    - Vi utvikler verdens beste omega3-olje her på grunn av nærheten til råvaren, sier Johnsen, kombinert toppleder, elektroingeniør med spesialisering i økonomi og medeier i selskapet Vesteraalens.

    Vesteraalens AS har tatt mål av seg å stoppe Nord-Norges tradisjonelle rolle som råvareleverandør. De er godt i gang. I fjor omsatte selskapet for nesten 70 millioner kroner med seks millioner kroner i ordinært resultat før skatt.  Pengene skal brukes til investeringer og utvikling av nye produkter. De har store planer for framtiden. Alt handler om å omgjøre alle delene av fisken til nye ferdige produkter.    

    På mange måter må en si bedriften har tyvstartet.

    - Det er nå over 100 år siden Vesteraalens startet med fiskebolleproduksjon.

    Selskapet har fostret opp flere generasjoner nordmenn – og foret flere av Amundsens polekspedisjoner, med det vi kjenner som den ikoniske grønne boksen med hermetiserte fiskeboller. Så gammel er selskapet at en krone pryder toppen av den grønne boksen – ikke nødvendigvis fordi de kongelige er ihuga fiskebollefans, men fordi Vesteraalens tok i bruk krona før slottet tok rettigheten på herligheten.

    NY FABRIKK: Den nye fabrikken skal stå ferdig til neste år. Med utgangspunkt i nærheten til fisken, et nasjonalt marked som allerede elsker fiskebollene deres og et internasjonalt marked som kjøper Omega3-olje skal Vesteraalen møte framtiden. En robotisert produksjonslinje skal sikre at hele fisken utnyttes. Til fileter, til omega3-oljer, til fiskeboller, til kosttilskudd og nye middagsretter. Viktor Johnsen er adm.dir.

    NY FABRIKK: Den nye fabrikken skal stå ferdig til neste år. Med utgangspunkt i nærheten til fisken, et nasjonalt marked som allerede elsker fiskebollene deres og et internasjonalt marked som kjøper Omega3-olje skal Vesteraalen møte framtiden. En robotisert produksjonslinje skal sikre at hele fisken utnyttes. Til fileter, til omega3-oljer, til fiskeboller, til kosttilskudd og nye middagsretter. Viktor Johnsen er adm.dir. Foto:

    Selger mer fiskeboller enn noen gang

    - I 2016 solgte vi mer fiskeboller enn noen gang, forteller Johnsen.

    Vesteraalens fiskeboller er i dag en av de få matvarene hvor produsenten ikke trenger å jobbe for å forhandle seg inn i dagligvarekjedenes reoler. Kundene krever at de skal være der – og butikkene har ikke noe valg. Fiskebollene deres har faktisk sin egen fanklubb; The Balls & Beer Society.

    Norge sprettet og spiste innholdet av 1,5 millioner grønne bokser i fjor. Det betyr at siden 2009 har bedriften doblet omsetningen av antall solgte Vesteraalens fiskebolle-bokser. Og hittil i 2017 har antallet økt med 19 prosent. Det hele er forbrukerstyrt og kan neppe forklares ved at direktøren selv spiser en boks i uka.

    - Vi aner egentlig ikke hvorfor etterspørselen har økt. Vi har ikke brukt en krone i markedsføring av Vesteraalens fiskeboller. Vi har ikke penger til å markedsføre oss, smiler Johnsen.

    - Trygghet, sier Frivåg.

    Verden søker trygghet.

    Hovedtillitsvalgt Kjetil Kristiansen på laben.

    Hovedtillitsvalgt Kjetil Kristiansen på laben. Foto:

    Kontor i Kina

    I dag utgjør fiskebolleproduksjon bare halve omsetningen til Vesteraalens. Den andre halvparten kommer fra de reneste raffinerte omega3-oljer samlet opp i leveren til en av verdens mest bærekraftige forvaltede torskebestand. Kilosprisen på rå fiskeolje og de mest avanserte omega3-oljene kan ikke sammenlignes. Nå ligger den ekstra fortjenesten igjen på Sortland og blir ikke sendt ubearbeidet sørover på tank.

    Et viktig og lønnsomt markedsgrep gjorde Vesteraalens for halvannet år siden da de opprettet sitt Kina-kontor.

    - Vi selger omega3-olje fra Vesterålen til bruk i kinesiske helsekostprodukter, sier Johnsen, men han har også fått med seg at kineserne er fiskebolleentusiaster – til supper.

    - I dag selges fiskeboller i slike vakumpakkede frossenpakker i Kina. Tenk om vi hadde kommet inn i det kinesiske markedet med våre ferske fiskeboller, fortsetter han drømmende.

    - Vurderer dere det?

    - Klart vi gjør!

    Over 100 år.

    Over 100 år. Foto:

    Robotene kommer

    Til neste år går de i gang med et tredje bein som støtter opp om de to andre. Fra fabrikken på kaia i Sortland skal verden tas med ferdigemballerte kvalitetsprodukter produsert så nært fiskefeltene at du får saltsmak i munnen bare av å lese den utfyllende varedeklarasjonen. En ny fabrikkbygning skal inneholde en produksjonslinje som sorterer og sikrer utnyttelse av alle delene av fisken.

    - Går dette som vi håper og tror kan det fort bli snakk om en omsetning på flere hundre millioner kroner, sier Johnsen og viser fram den foreløpige tomme nesten ferdige fabrikken hvor en helt ny robotisert filetlinje blir bygningens hjerterom.

    Ved den robotiserte linjen skal fisken filetere og deles opp i ulike produkter og kvaliteter som alle skal ha sin plass i markedet. Fiskefiletens loins smaker ikke bedre eller annerledes enn sidestykkene, men det internasjonale markedet betaler bedre loinsene, så den trenger ikke havne i de norske fiskebollene.

    - England er et interessant marked, sier Johnsen.

    Ved å la markedet betale for disse «indrefiletene», vil Vesteraalens selv få langt billigere råvare til egen fiskefarse som i dag inneholder 56 prosent hyse og torsk.

    BÆREKRAFT, MERKING OG SPORBARHET: Et av våre store fortrinn er nærheten til fiskefeltene, samt at vi har sporbarhet og sertifiseringer på plass. Bærekraftighet er viktig, sier direktør Viktor Johnsen.

    BÆREKRAFT, MERKING OG SPORBARHET: Et av våre store fortrinn er nærheten til fiskefeltene, samt at vi har sporbarhet og sertifiseringer på plass. Bærekraftighet er viktig, sier direktør Viktor Johnsen. Foto:

    Nord-Norge-fans

    Framover ser de også for seg en rekke ferdiglagede ferske fiskemiddager produsert i den nye matfabrikken på kaikanten. En fabrikk som vil kunne produsere 25.000 fiskebollebokser om dagen på ett eneste skift, men som også har kapasitet til mer.

    - Vi vurderer alt fra ferske fiskekaker til fiskepudding, sier lederne.

    Men de stopper ikke der. Det vil også handle også om functional food; enzymer og mineraler og utnyttelse av hele fisken fra lever til skinn og bein.

    - Vi er nok litt idealister i bunnen. Og Nord-Norge-fans. Oppriktig interessert i å skape verdier i Nord-Norge. Det er sju milliarder mennesker å mette i verden. Vi kan bidra med mat og næringsstoffer produsert i et bærekraftig samfunn i nord, sier Johnsen.

    Mens en tradisjonelt ofte har nøyd seg med å bruke kun halve fisken, er målet for Vesteraalens at stort sett 100 prosent av fisken skal gjøre nytte for seg. Mage, tunge, hode, bein. Det som tradisjonelt ikke spises, skal bli til ingredienser som kan brukes kosttilskudd og tilsetning for smak og ernæring. Skinnet inneholder kollagen og beinet kan kvernes til det fineste pulveret rikt på enzymer og mineraler.

    Tidligere hadde fiskebollene tre ulike kvaliteter - i en rød, en blå og en grønn boks.

    Tidligere hadde fiskebollene tre ulike kvaliteter - i en rød, en blå og en grønn boks. Foto:

    Svarer på verdens utfordringer 

    Egenkapitalen i selskapet er nå på 113 millioner kroner, mens gjelda er på 30 millioner. En kapital som trengs for en innovativ bedrift som er avhengig av eiere som i stor grad er villig til å finansiere utviklingen sin selv – slik som datamillionæren Eivind Simonsen i EMS Consult AS fra Tromsø. Selskapet Vesteraalens har akkurat den helhetlige tankegangen den suksessrike tidligere datagründeren tror på.

    - Vesteraalens svarer på alt som er megatrendene i verden; klima- miljøvennlig fangst, god ressursutnyttelse, produkter innen kosthold og helse - samt ren fersk mat og sporbarhet, sier Simonsen som i dag er styreleder i selskapet.

    Dette er en av hans store investeringer etter salget av Finale Systemer til Visma. Han har investert flere titalls millioner i Vesteraalen Invest – som igjen eier 56 prosent av Vesteraalens AS. Ikke på grunn av hans nostalgiske forhold til fiskeboller, men på grunn av hans nese for butikk.

    I boks

    Mens eierne og lederne utvikler nye fremtidsrettede ernæringsprodukter som kan produseres av fisken nær fiskefeltet i Lofoten og Vesterålen, vet de å ta vare på folkesjela si: den grønne fiskebolle-boksen.

    Etter hvert skal også administrasjonen inn i nye lokaler. Den er tegnet inn i en gigantisk fiskebolleboks på fem etasjer – hver av dem på 240 kvadratmeter. Boksen skal også inneholde et besøkssenter hvor besøkende skal få førstehånds kunnskap om det nordnorske fiskeriet – og om alle produktene selskapet produserer ut i fra det.

    - Vi vil fortelle hvorfor vi er her – og hvorfor det bor folk her, sier Johnsen og Frivåg

    Om eventyret som startet med en ikonisk fiskebolleboks. En boks som må sies å være alt annet enn vakker, men som nordmenn den dag i dag er så inderlig glad i at eierne ikke tør å røre på så mye som en krøll på den gule tangkveilen som bukter seg rundt den hvite løkkeskriften Vesteraalens og Blokkbokstavene FISKEBOLLER på grønn bunn. Men i smug, uten at du har merket noen ting, har de faktisk vært og endret litt på den svarte krumme banneren med de gule bokstavene: PRIMA KVALITET nede på boksen.

    - Den gikk før nedover som en surmunn, så vi snudde den slik at «munnvikene» vender oppover og smiler, betror Johnsen, og viser fram en gammel boks fra bedriftens historiske provisoriske utstillingsvegg i kantina.

    Og han har jammen rett. Våre barndoms bokser hadde faktisk et litt surkete uttrykk i fronten, mens banneren PRIMA KVALITET nå gliser fra øre til øre.

    FAKTA: Vesteraalens AS

    • Hovedkontor: Sortland i Vesterålen
    • Fiskeriforedlingsbedrift som i dag produserer ferdige produkter som Vesteraalens fiskeboller, Vesteraalens suppeboller og ferdig raffinerte omega3-oljer i det nasjonale og internasjonale markedet. I ferd med å bygge ny fabrikk som skal stå ferdig i 2018 og inneholde en robotisert fileteringslinje.  
    • Daglig leder: Viktor Johnsen
    • Styreleder Eivind Simonsen

    Aksjonærer

    Kilde: Årsregnskap for 2016

    Navn

    Andel

    VESTERAALENS INVEST AS (morselskap)

    56,94%

    ANDERSON INVEST AS

    27,01%

    ØSTERGAARD & HALSKOV BUSINESS INVEST

    8,82%

    ØVRIGE AKSJONÆRER

    3,26%

    YNGVE BOLSTAD JOHANSEN

    1,32%

    VIKTOR BJARNE JOHNSEN

    1,32%

    RANDI BOLSTAD

    1,32%

    Vesteraalens AS

    Nøkkeltall  (i hele tusen)

    2014

    2015

    2016

    Sum driftsinnt.

    39 235

    55 090

    68 032

    Driftsresultat

    105

    3 361

    7 463

    Ord. res. f. skatt

    -1 963

    1 082

    5 677

    Sum eiend.

    173 204

    142 064

    144 578

    VEKST I NORD 2017

    De nominerte bedriftene er de beste i hvert sitt fylke, rangert etter følgende kriterier:

    • Over én million kroner i omsetning.
    • Nordnorsk tilhørighet og eierskap.
    • Minst 20 prosent vekst, i både omsetning og driftsresultat, hvert år de siste 3 årene.
    • Har levert regnskap innen tidsfristen.
    • Vinneren skal, i tillegg til sterk økonomisk vekst, ha et godt produkt eller tjeneste, samt best mulighet for regional, nasjonal og eventuell internasjonal vekst.
    • Regnskapstallene tar utgangspunkt i tall fra regnskapstjenesten Proff Forvalt.
    • Vekst i Nord presenteres i samarbeid med Avisa Nordland, iFinnmark og Næringslivsdagen Nord, som er finansiert av Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Førstepremien på 150.000 kroner deles ut 31.oktober under Næringslivsdagen Nord.

    Artikkeltags