Ola er en av tre som kan overta kortbaneruter: - Jeg har i 30 år forundret meg over flyprisene i nord

FÅR SELSKAP: Den første FlyViking-maskinen er klar. Nå drar Ola O.K. Giæver til Calgary i Canada for å skrive avtale for enda flere fly. Foto: Privat

FÅR SELSKAP: Den første FlyViking-maskinen er klar. Nå drar Ola O.K. Giæver til Calgary i Canada for å skrive avtale for enda flere fly. Foto: Privat

Artikkelen er over 4 år gammel

Tre selskaper vil drive regionale rutefly i nord.

DEL

Ved tilbudsåpning i dag har Samferdselsdepartementet mottatt tilbud fra tre flyselskap for drift av regionale ruteflyginger i Nord-Norge fra 1. april 2017.

– Vi synes det er positivt at flere flyselskaper viser interesse. Beslutning om tildeling vil skje i løpet av høsten, sier statssekretær Tom Cato Karlsen, ifølge en pressemelding.

Disse selskapene har lagt inn tilbud:

  • Danish Air Transport AS (DAT)
  • FlyViking AS
  • Widerøes Flyveselskap AS (Widerøe)

Tilbudene har kommet inn etter utlysning 2. juni 2016 av konkurransen om drift av regionale ruteflyginger i Nord-Norge. Flyselskap i alle EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av til sammen 13 ruteområder i Nord-Norge for perioden 1. april 2017 – 31. mars 2022.

Rutene

De aktuelle ruteområdene er:

  1. Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.
  2. Hasvik – Tromsø v.v., Hasvik – Hammerfest v.v. og Sørkjosen – Tromsø v.v.
  3. Lakselv – Tromsø v.v.
  4. Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø v.v.
  5. Harstad/Narvik–Tromsø v.v.
  6. Svolvær – Bodø v.v.
  7. Leknes – Bodø v.v.
  8. Røst–Bodø v.v.
  9. Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim v.v.
  10. Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim v.v.
  11. Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim v.v.
  12. Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim v.v.
  13. Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim v.v.

Slik foregår valget

Valg av flyselskap og tildeling av ruter vil skje når tilbudene er gjennomgått og vurdert av Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet. Avinor vil også få anledning til å komme med innspill. Endelig tildelingsbeslutning tas av Samferdselsdepartementet. Vinner av konkurransen vil bli tildelt enerett til regional ruteflygning på det aktuelle ruteområdet(ene).

Departementet gjør oppmerksom på at tilbud og protokoll er unntatt offentlighet inntil departementet har gitt tilbakemelding til tilbyderne om valg av operatør(er). Informasjon om hvilke flyselskaper som har lagt inn bud på hvilke ruteområder vil også unntas offentlighet av hensyn til statens forhandlingsposisjon til valg operatør(er) er gjort.

- Kan få milliardomsetning

Ola Giæver i Flyviking er klar for å ta over statlig finansierte ruter på kortbanenettet - de såkalte "fotrutene". De som Widerøe har i dag. Han håper å bli kortbanenettets Ryan Air.

- Vinner vi er det fort opp i en milliardomsetning. Jeg har i 30 år forundret meg over flyprisene i nord. Men vi må også være forberedt på at vi ikke får noenting. Da skal vi overleve på andre måter, sier han til nord24.no

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken