Femdobling for torsken i Kina

I 2014 startet hvitfisknæringen og Sjømatrådet markedsarbeid for norsk torsk i Kina. Siden den gang har kinesernes torskekonsum økt med 500 prosent, viser en ny studie. 

DEL

TROMSØ (Nord24.no): Konsumet av atlantisk torsk har gått fra litt under 1.000 tonn i 2014 til 5.000 tonn i 2019. Det betyr en femdobling av torskekonsumet på fem år.

- Kina har tradisjonelt vært, og er fortsatt et marked for foredling og videreeksport av norsk torsk, men femdoblingen viser at det er potensial for videre vekst i det kinesiske konsumet, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Kina, Victoria Braathen, ifølge en pressemelding.

Norge er markedsleder

I studien estimeres det at markedet for atlantisk torsk til Kina utgjør 118 000 tonn (2018), men i 2018 spiste kineserne bare rundt 4000 tonn selv. Resten ble foredlet og eksportert til andre land.

For torsken som spises innenlands er Norge markedsleder med 50 prosent, etterfulgt av Island og Russland.

- Studien viser også at halvparten av den norske torsken spises på restauranter, 25 prosent handles inn på supermarkedene og 25 prosent kjøpes gjennom netthandel, sier Braathen.


Nye arter

Laksen er fortsatt Norges sterkeste merkevare i Kina. Men gjennom torskesatsningen, som i hovedsak er en satsing mot den kinesiske verdikjeden, har kinesiske aktører også fått øynene opp for flere arter fra Norge.

Nylig inngikk Coldwater Prawns of Norway for eksempel et samarbeid med en lokal partner i Kina, og under China Fisheries lanserte de sitt nye rekeprodukt rettet mot barn. Produktet består av tre vakumpakker med kokte, pillede reker som enten kan spises umiddelbart etter tining eller inngå som en ingrediens i ulike retter for barn.

-Våre reker er fisket på 400-700 meters dybde i det klare og rene Barentshavet, og er derfor en av verdens sunneste og reneste proteinkilder. Slike kvaliteter blir i stadig større grad satt pris på både i Kina og andre asiatiske land, sier Trond Gulbrandsen i Coldwater Prawns of Norway, ifølge meldingen.

Artikkeltags