Med denne hippie-bussen vil Matthew gå i konkurranse med Hurtigruten

KOMET-GRÜNDER: Matthew Lynch startet bedrift i mars og fikk gründerpris i juni for konseptet Norwagon. Han leier ut hjemmesnekrede bobiler til unge turister som vil ha friheten til å reise rundt på egen hånd uten å ta inn på hotell.

KOMET-GRÜNDER: Matthew Lynch startet bedrift i mars og fikk gründerpris i juni for konseptet Norwagon. Han leier ut hjemmesnekrede bobiler til unge turister som vil ha friheten til å reise rundt på egen hånd uten å ta inn på hotell. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Mottok pris fra IKEA-grunnlegger.

DEL

Matthew Lynch fra New Zealand forelsket seg i natur og folk på Vestlandet og startet kafé på Voss. Nå har han flyttet til Tromsø og blitt gründer.

Igjen.

Etter å ha møtt mange unge turister hvileløst vandrende rundt i norske byer, litt skuffet over å ikke få se det "ekte" Norge - fjell, fjorder, fiskevær og avsidesliggende bondegårder - bestemte han seg for å gjøre noe med det.

Selskapet hans leier ut fargesprakende hjemmelagede bobiler under navnet Norwagon.

Ideen er å gi flere unge turister muligheten til å oppleve Norge uten at det koster skjorta.

Få muligheter for unge

- Norge er velorganisert for eldre turister, som reiser med for eksempel Hurtigruten og har store reisebudsjetter, men det finnes få muligheter for unge folk med marginale budsjetter, forteller gründer Matthew Lynch til Nord24.

Fredag ble han hedret av IKEA-grunnlegger Ivar Kamprad som "beste unge entrepenør" i Barentsregionen under Barents Reunion i Haparanda i Finland. Med prisen kom også en sjekk på 25.000 svenske kroner.

- Det var en stor ære å få den prisen. Det var mange gode ideer der, så man forventer ikke å vinne. Det var en overraskelse, sier Lynch.

- I startfasen som gründer er man alltid pengeløs, så prispengene kommer godt med, legger han til.

Vil utvide

Lynch startet bedriften i mars og har etter det fått kameraten Julian Stocker med på laget. Foreløpig rår de over en nettside hvor folk kan leie bobiler, enten i Tromsø eller Bergen.

- Foreløpig har vi bare to bobiler som må hentes og leveres enten i Tromsø eller Bergen, men vi ser på muligheten for å utvide med flere biler, sier Lynch.

De ønsker også å knytte til seg partnere innen reiselivet. Målet er å knytte ulike turistdestinasjoner sammen i et nettverk, slik at stedene får flere besøkende og bobilene har et sted å parkere.

Lofoten og Senja

Kundene i Tromsø drar gjerne til Lofoten og Senja. De verdsetter friheten det gir å reise på egen hånd, samtidig som de slipper å tenke på overnatting. De sover nemlig i bilene, som inneholder både dobbeltseng og kjøkkenkrok. Men noen luksusferie er det ikke.

- Det er en måte å ha frihet og fleksibilitet til å se stedene man vil se, uten å måtte betale dyrt for overnatting. Våre kunder er opptatt av å komme seg fram til de vakreste stedene uten at det koster så mye, sier Lynch.

Moderne «hippie-van»

Bobilene er dekorert med sterke farger og ideen er hentet fra 70-tallets folkebuss - Volkswagen Transporter (T2 og T3). Lynch innrømmer at de er inspirert av hippie-ideen om å reise fritt rundt med friske farger.

- Dette er den moderne versjonen av disse bussene, sier Lynch.

Bobilene er designet for å kunne ta med surfebrett, kajakk eller sykler i bagasjerommet. Mange av kundene er aktive mennesker som søker naturopplevelser.

De sier «byene er ok», men den spesielle tingen med Norge er naturen. Nord-Norge er et sted med uberørt natur. Vi ønsker å gi folk verdi for pengene og dele de spektakulære opplevelsene som finnes her, sier gründeren.

Penger ikke motivasjonen

Ved siden av den nye bedriften jobber han litt i et regnskapsfirma, samt fullfører mastergrad ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet. Masterstudiet er innen "business creation and entrepeneurship". Ved UiT har han også involvert gründerlaboratoriet Design Thinking Lab i sine planer.

- De har støttet meg hele veien når det gjelder idé og produktutvikling. Jeg har hatt en praktikantplass der på fritida, sier Lynch.

Han har bakgrunn fra finans og økonomi, men penger er ikke drivkraften bak det nye prosjektet.

- Hvis vi blir rike på veien er det fint, men motivasjonen er at flere får oppleve det fantastiske med Norge, sier han.

Artikkeltags