Slik doblet de omsetningen til 590 mill. uten å ansette flere

 Kraemer Maritime med utviklingssjef Terje Bjørgve fortalte på Telenors Connect-konferanse om hvordan de har digitalisert bedriften og fått vekk papirmølla med å ta i bruk ny teknologi.

Kraemer Maritime med utviklingssjef Terje Bjørgve fortalte på Telenors Connect-konferanse om hvordan de har digitalisert bedriften og fått vekk papirmølla med å ta i bruk ny teknologi. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Kraemer Maritime har hatt effekter de ikke turte drømme om etter at de fjernet den tid-krevende «papirmølla».

DEL

I 2006 gikk de i gang med et prosjekt for å kutt i tida de ansatte brukte på å flytte rundt på papir.

Den gang omsatte bedriften for 300 millioner kroner.

I dag er omsetningen doblet og mye er på grunn av snuoperasjonen da fikk støtte fra Innovasjon Norge for å gjøre.

– Til sammen kostet det tre millioner kroner å lage det nye systemet. Vi fikk en del støtte fra Innovasjon Norge og sammen med Jupiter System Partner utviklet de programmet E-sekretær, forteller Terje Bjørgve i Kraemer Maritime.

Alle har med seg iPad

De analyserte først hva de ansatte brukte tida på og fant fort at papirmølla måtte bort. Altfor mange gjorde de samme tingene gang på gang.

Mandag fortalte han på Telenors Connect-konferanse om hvordan de bruker digitale løsninger for å lette arbeidet i all ledd av bedriften.

– Nå har alle sjåførene våre med seg en iPad som kundene signerer på. På den måten får vi også fakturert raskene så antall rentedager går ned, forklarer Bjørgve.

De har oppnådd effekter langt ut over det de kunne drømt om etter omleggingen.

Har lyktes

Flere ledd blir spart for tidkrevende administrasjon og papirarbeid og ikke-verdiskapende arbeid.

– Før brukte vi utrolig mye tid på skanning, registrering og utskriving. Nå tar E-sekretær seg av alt, forteller Bjørgve.

de er stolt over hva de har fått til, og skryter samtidig av Jupiter System Partner.

Telenors regiondirektør Kjetil Robertsen trakk Kraemer Maritime fram som en bedrift som virkelig har lyktes med å digitalisere hverdagen og tatt i bruk mobile løsninger»

Artikkeltags