Eurobonus gir samfunnstoppene store ekstrainntekter: Snyter på skatten og bryter loven

- BARE TULL: Konserndirektør i SAS, Eivind Roald, mener skattereglene ved private uttak av bonuspoeng opptjent på jobbreiser, bør fjernes.

- BARE TULL: Konserndirektør i SAS, Eivind Roald, mener skattereglene ved private uttak av bonuspoeng opptjent på jobbreiser, bør fjernes. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

De flyr ofte og dyrt på arbeidsgivers regning, og casher ut store ekstrainntekter privat i form av bonuspoeng som ikke beskattes. Ingen stopper jukset og ingen aner hvor mye penger det er snakk om.

DEL

Svarte bonuspoengFå tilgang til alt innhold på nordlys.no. Nordlys+ 8 uker for kun 99,-

(Nord24.no/Nordlys.no): Lommebøkene til offentlige ansatte på jobbreiser blinker i flyselskapets gull- og diamantkort. Loungene er fullsatt av forretningsreisende som tilbys gratis alkohol og mat. Familiene deres tas med på eksotiske feriereiser betalt via Eurobonus. Klokker, smykker, klær og gaver betales med bonuspoeng.

Mye av dette er regelrett skattejuks og lovbrudd.

For reglene er krystallklare:

  • Statsansatte har ikke lov til å samle bonuspoeng til privat bruk gjennom yrkesreiser. Dette gjelder også andre offentlig ansatte som følger Statens personalhåndbok.
     
  • Ansatte i privat sektor har lov til å opptjene poeng i jobb til privat bruk, men de plikter å avtale dette med arbeidsgiver.
     
  • Uansett er fordelen skattepliktig. I Norge er flybonus å betrakte som lønn og skal beskattes dersom arbeidsgiver har betalt for flybilletten.

Poeng verdt milliarder

Nord24.no har vært i kontakt med en rekke statlige og private arbeidstakere som sier de bruker sine bonuspoeng privat - uten å oppgi dette til beskatning. De ser på bonusgevinsten som en belønning for ulempen med mye reising i jobben. På åpne nettsteder som InsideFlyer.no ligger det også debattforum hvor dette temaet diskuteres anonymt.

Verken Norwegian eller SAS vil oppgi verdien av lojalitetspoengene de har betalt ut i belønning til sine mest trofaste kunder siste år. Men ifølge regnskapene til flyselskapene skylder de fortsatt kundene milliarder av kroner i lojalitetsgevinster som ikke er hentet ut.

Bonuspoeng-økonomien

Nord24.no vil i en serie artikler de neste dagene sette søkelys på lojalitetsprogrammer, skatteunndragelse og den nye bonuspoengøkonomien. En milliardøkonomi hvor det jukses over en lav sko, som belønner de bedrestilte og som myndighetene lukker øynene for.

LES OGSÅ (+sak): Snart kan du betale barnevakten med eurobonuspoeng

LES OGSÅ (+sak): Skattesjefen har gullkort med SAS: - Jeg har aldri tatt ut poeng

LES OGSÅ (+sak): Professor om EuroBonus: - Skatt vil gjøre bonusordningen mindre attraktiv

LES OGSÅ: (+sak): Økonomiredaktør om bonuspoengene: - En del blir helt besatt

LES OGSÅ: (+sak): Finansministeren vet regelverket er utydelig

LES OGSÅ: (+sak): Banksjef på bakerste rad: - Påfallende mange offentlige ansatte fremst i flyet

- Jeg vet ikke om det vil være så mange som én prosent engang som oppgir dette til skattemyndighetene, sier ansvarlig redaktør Rune Pedersen i SmartePenger.no til Nord24.no.

Han mener dessuten at det nesten er umulig for folk å verdsette eurobonuspoeng opptjent på jobbreiser og som brukes privat, all den tid poengene ikke har noen fast verdi. Det kan i tillegg være vanskelig å skille disse poengene fra de man har opptjent på private reiser.

Skatteetaten har heller ikke noen oversikt over hvor mange som skatter for verdien av bonuspoeng betalt av arbeidsgiver, men Skatt Nord hevder at det forekommer slike innrapporteringer.

- Jeg måtte ha satt i gang en stor manuell jobb for å få ut tallene, men vi vet at det forekommer innrapportering av denne typen inntekter, sier regiondirektør Rune Sørra i Skatt Nord til Nord24.no.

- Dere vet at det forekommer? Forekommer det ofte eller sjeldent?

- Det har jeg ikke oversikt over. Jeg vet at det forekommer, sier Sørra.

1,6 milliarder svenske kroner

SAS vil ikke si noe om verdien på eurobonuspoeng, men selskapet må antyde en verdi av de ubenyttede poengene i regnskapet, hvor de føres opp som gjeld.

- Avsetningen knyttet til EuroBonus var MSEK 1562 i henhold til årsberetningen for 2015, svarer pressesjef i SAS i Norge, Knut Morten Johansen.

Med andre ord: SAS skyldte ved utgangen av oktober i fjor 1,6 milliarder svenske kroner i eurobonusverdier som kundene ikke hadde rukket å ta ut.

SAS Eurobonus har et av landets mest omfattende og største lojalitetsbonusprogrammer. Og ingen er mer lojal hos SAS enn nordmenn. Selskapet har 4,8 millioner medlemmer – nesten en tredel av dem er norske.

- Vi har nå 1,4 millioner, nesten 1,5 millioner eurobonuskunder i Norge, opplyser konserndirektør Eivind Roald i SAS til Nord24.no.

Deler ut flere hundre millioner

Norwegian har nesten fem millioner medlemmer i sitt fordelsprogram, men vil ikke definere hvor store summer kundene deres har utestående i ubenyttet cashpoints.

- Dette ligger i regnskapet vårt som en del av en større gjeldspost, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian.

Han opplyser samtidig at Norwegian vurderer å skille ut denne posten som en egen post i regnskapet for 2016. At det er snakk om mye penger er det imidlertid ikke tvil om.

- Vi deler ut flere hundre millioner cashpoints hvert år, sier Kristin Møllerplass, lojalitetsprogramansvarlig ved Norwegian.

Ett cashpoint hos Norwegian er én krone. De som reiser mest og dyrest får mest cashpoints. På en eneste reise med flex premium t/r Oslo-New York til 10.000 kroner kan en kunde oppnå nesten 1800 kroner i cashpoints.

SAS: Jobbreiser utgjør 60 prosent

Roald medgir at selv om fritidsmarkedet i selskapet de siste to årene har økt mye, så betaler arbeidsgivere fortsatt nesten 60 prosent av alle reisene med SAS.

Storparten av passasjerinntektene til SAS kommer via eurobonuskundene. Og de som reiser aller mest har de største fordelene gjennom gull- og diamantkort. De får fri servering, fast track, fritt setevalg, loungetilgang med gratis mat og drikke.

Skattevesenet må mer enn gjerne gjøre det, om det er det de mener er viktigst å bruke tid og penger på. Da må de ansette 100 til 200 mennesker som bare jobber med dette, og så må de investere kanskje mellom en halv og én milliard kroner i IT-utvikling for å få tak i de få kronene det der er.

Konserndirektør Eivind Roald i SAS

I tillegg får de flere poeng for hver flyreise de tar og bedre tilbud på bonusreiser, sammenlignet med de som ikke har edle kort. Poengene kan de blant annet bruke til gratisreiser eller til å handle varer for.

De kan også overføre poengene til familie eller venner – om de ikke ønsker å bruke poengene selv.  

Mens bonuspoengene tidligere kun kunne benyttes til bonusreiser, kan du nå betale for hoteller, leiebiler, elektronikk, smykker, fornye hjemmet, eller handle klær og sko på flere uavhengige nettbutikker.

Mange nordlendinger i gullrekka

- 28.000 personer har diamantkort og om lag 100.000 har gullkort, sier Roald.

En forholdsvis stor andel bor i Nord-Norge. Avinor sine tall fra 2015 viser at hver nordlending i snitt gjennomførte seks flyreiser i fjor. Til sammenligning tok folk på Østlandet bare 1,3, mens landsgjennomsnittet lå på 2,4 flyreiser.

Nord-Norge er altså en landsdel hvor folk i snitt flyr fem ganger oftere enn de som bor i sør.

- Som har gullkort? Det har vi jo data på. Jeg har ikke sjekket, men det er nok riktig - og det er jo fordi her oppe er infrastrukturen fly. Riktignok var Widerøe en del av SAS-systemet, men fortsatt kan du opptjene eurobonuspoeng også når du flyr Widerøe, sier Roald til Nord24.no.

  • For å oppnå diamantkort må du fly mer enn 90 turer i året med SAS eller deres samarbeidspartnere, eller tjene opp mer enn 90.000 grunnpoeng per år.
     
  • For å få et gullkort må du fly mer enn 45 ganger i året – eller ha tjent opp 45.000 poeng i løpet av 12 måneder, framgår det av SAS sine hjemmesider.

Umulig å angi verdien

SAS mener loven, som tilsier at verdien av benyttede bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng er skattepliktig, er «tull». Selskapet mener eurobonuspoeng ikke har noen definert egenverdi, at verdien endrer seg fra dag til dag og dermed er umulig å skattlegge.

Ja, etter vår vurdering er dette bare tull. Det her er en del av den internasjonale økonomien. Man vet at en telefon koster 5000 kroner, det står svart på hvitt, men det er jo ikke noe definert verdi på et eurobonuspoeng.

Konserndirektør Eivind Roald i SAS

SAS mener dessuten at ordningen vil være svært ressurskrevende for skatteetaten å komme til bunns i.

 - Om jeg eksempelvis tar ut en privatreise basert på europoeng som arbeidsgiver har betalt, så er jeg skattepliktig. Dette følges ikke opp?

- Nei, skattemyndighetene gjør jo ikke det. Og grunnen til at de ikke gjør det, er jo at de ikke vil ha muligheten til å si hva dette betyr. For den ene dagen betaler du 30.000 poeng for å fly i Europa, neste dag betaler du 30.000 poeng for å fly til New York. Vi har jo tilbud hele tiden, så hva er egentlig poenget verdt? spør Eivind Roald, konserndirektør i SAS.

- Vil koste skatteetaten over 500 millioner

Da Roald begynte i SAS i 2012 var en av hans viktigste oppgaver å få fjernet det da 10 år lange bonusopptjeningsforbudet på innenriksreiser. Året etter, i 2013, fjernet regjeringen forbudet.

Siden har antall eurobonuskunder hos SAS eksplodert. Fra 2014 til 2015 økte antall eurobonuskunder i SAS med 30 prosent – og ved utgangen av fjoråret stor de for mer av halvparten av passasjerinntektene. Børsrapprapportene til SAS viser at lojalitetsprogrammet virker – eurobonuskundenes reiseaktivitet øker mest.

Dersom skattemyndighetene skal ta de som unndrar eurobonuspoeng fra beskatning, mener SAS´ konserndirektør Roald at man også må kontrollere samtlige kjeder som har bonusprogrammer: Internasjonale selskaper, hotellkjeder og alle andre som har lojalitetsprogrammer.

- Det har jeg sagt mange ganger: Skattevesenet må mer enn gjerne gjøre det, om det er det de mener er viktigst å bruke tid og penger på. Da må de ansette 100 til 200 mennesker som bare jobber med dette, og så må de investere kanskje mellom en halv og én milliard kroner i IT-utvikling for å få tak i de få kronene det der er, sier han til Nord24.no.

SAS: Bør fjerne reglene

- Burde man fjerne loven som tilsier at dette er skattepliktig?

- Ja, etter vår vurdering er dette bare tull. Det her er en del av den internasjonale økonomien. Man vet at en telefon koster 5000 kroner, det står svart på hvitt, men det er jo ikke noe definert verdi på et eurobonuspoeng, sier konserndirektøren i SAS.

- Men samtidig er det jo slik at dere på nettbutikken setter en poengpris på en veske, for eksempel?

- Det er fordi leverandøren av den veska har sagt at vi skal ha så og så mye poeng for den. Det er de som bestemmer det. Det er de der ute egentlig som bestemmer verdien. Det kan komme en annen veskebutikk rett ved siden av som tilbyr veska for halve poengsummen, mener Roald.

Norwegian: Enkelt og transparent

Norwegians kommunikasjonsdirektør mener imidlertid at deres bonusordning er enkel å forholde seg til.

- Det er opp til kundene selv å innrapportere fordelsbeskatning til skatteetaten. I vårt system Norwegian Rewards er dette enkelt og transparent ettersom verdien på ett cashpoint er fastsatt til en krone, sier Sandaker-Nielsen.

LES OGSÅ (+sak): Stortingspolitikere samler poeng, men mener ordningen er helt ko-ko

Journalisten som har skrevet denne artikkelen har Eurobonus sølvkort hos SAS med 19.900 bonuspoeng. En del av dem er opptjent gjennom reiser betalt av arbeidsgiver. Hun har vært eurobonusmedlem siden mars 2015. Fram til nå er totalt 4400 bonuspoeng tatt ut. 

Artikkeltags