Luftambulanse-krisen: 33 piloter på vei ut – frykter kollaps

Artikkelen er over 1 år gammel

20 av pilotene som flyr luftambulanse i Lufttransport, har fått tilbud om ny jobb i andre selskaper. Ytterligere 13 har sagt opp.

DEL

TROMSØ (Nord24.no): Frank Wilhelmsen, sjef i Lufttransport, har tidligere advart om gambling med folks helse som følge av oppsigelser i Luftambulansen. Første gang var i desember i 2017 i Nordlys. Dette er senere gjentatt flere ganger, sist 17. mai der Nordlys omtalte at ytterligere 20 piloter har søkt seg bort fra selskapet – i tillegg til de 13 som var kjent fra før.

Nå går Wilhelmsen enda et hakk lenger i advarselen: Om alle slutter, bryter hele tjenesten sammen, sier Wilhelmsen, ifølge VG.

13 piloter har allerede sagt opp og forlater selskapet. Ytterligere 20 vurderer nå tilbud de har fått om jobb andre steder.

Lufttransport har i alt 97 piloter i ambulansefly-tjenesten.

– Det er Stortinget og avgjørelsen som skal tas 5. juni, som avgjør om tjenesten kan opprettholdes, sier Wilhelmsen til VG,

FAKTA: Luftambulansetjenesten

  • Luftambulansetjenesten HF har det overordnede driftsansvaret for all luftambulanse i Norge.
  • Foretaket eies av de fire regionale helseforetakene.
  • All drift av luftambulanse i Norge betales og finansieres fullt ut av det offentlige.
  • Totalt bruker de regionale helseforetakene over en milliard kroner på luftambulanse hvert år.
  • Luftambulansetjenesten er landsdekkende og assisterer nesten 20.000 pasienter i året.
  • Sykehusene har det medisinske ansvaret og bemanner våre fly og helikoptre med sykepleiere og leger.
  • Luft-, båt- og bilambulansene er en del av den akuttmedisinske beredskapen utenfor sykehusene.
  • Tjenesten har 13 ambulansehelikoptre plassert på 12 baser: Arendal, Lørenskog (2), Ål, Dombås, Stavanger, Bergen, Førde, Ålesund, Trondheim, Brønnøysund, Evenes og Tromsø.
  • Tjenesten har 9 ambulansefly plassert på 7 baser: Gardermoen (2), Ålesund, Brønnøysund, Bodø, Tromsø, Alta (2) og Kirkenes
  • Basene har beredskap hele døgnet alle dager i året.
  • Helikoptrene flyr primært ambulanseoppdrag, men også noe søk og redning.
  • Redningstjenesten, Forsvarets 330 skvadron, flyr også en del ambulanseoppdrag for tjenesten
  • Luftambulansetjenesten HF har hovedkontor i Bodø, flykoordineringssentral i Tromsø, medisinsk teknisk avdeling i Trondheim.

DISSE FLYR PÅ OPPDRAG FOR TJENESTEN

  • Lufttransport FW AS har alle fly. Skal overtas av Babcock Scandinavian Air Ambulance
  • Lufttransport RW AS flyr helikoptrene på tre baser. Denne overtas av Norsk Luftambulanse AS, som fra før hadde helikoptre på ni baser.

Fakta: Babcock

  • Babcock anslår at flykontrakten vil skape 100 jobber på syv baser i Norge.
  • Babcock driver helikoptertjenester i Italia, Frankrike, Spania, Portugal, Sverige, Finland, Australia og på De britiske øyer. 
  • Har en flåte på 330 enheter som utfører 90.000 oppdrag hvert år – inkludert flyambulanse, søk og redning, brannbekjempelse, politi og sivil beskyttelse.
  • Gruppen har også 50 helikoptre som jobber for olje- og gassindustrien. 
  • Årlige inntekter på rundt 50 milliarder kroner som inkluderer forsvar, energi, transport og opptrening.
  • 35.000 ansatte.

Fakta: Lufttransport

  • Lufttransport AS ble stiftet i 1955 som et selvstendig selskap med luftfartsvirksomhet som arbeidsområde. Selskapet fremstår som et av Nordens ledende luftfartsselskaper innen døgnkontinuerlige beredskapstjenester med fly og helikopter.
  • Lufttransport AS er lokalisert med hovedbase i Tromsø og har for øvrig baser over hele landet.
  • Luftransport AS har og har hatt driften av 1. Luftambulanse, fly og helikopter 2. Charter, fly 3. Transport av loser til skip med helikopter 4. Ruteflyging med helikopter 5. SAR-flyging for Sysselmannen på Svalbard

Artikkeltags