Jobben til Dennis (28) er å spionere på konkurrentenes priser

SPYDSPISSEN: Dennis Mulder (28) gir rutinert mellom hyllene på Coop Extra. Han leter etter avvik mellom prisen på varenes strekkoder og prisen som står på etiketten i hylla. Er det forskjell, har konkurrenten endret prisen. Da må Rema 1000 sentralt få beskjed.

SPYDSPISSEN: Dennis Mulder (28) gir rutinert mellom hyllene på Coop Extra. Han leter etter avvik mellom prisen på varenes strekkoder og prisen som står på etiketten i hylla. Er det forskjell, har konkurrenten endret prisen. Da må Rema 1000 sentralt få beskjed.

Artikkelen er over 5 år gammel

Yrkestittelen: Prisjeger.

DEL

Med rutinerte håndbevegelser lar Dennis Mulder skanneren gli over kjøttdisken på Coop Extra på Stakkevollveien. Med et bip registreres pølsene fra Mydland. En titt på prisetiketten viser at Mydland-pølsene nå koster 25 øre mindre enn da Mulder skannet dem et par dager tidligere.

- Min jobb er rett og slett å sikre at vi er billigst på alt hele tiden, sier Mulder.

28-åringen er Rema 1000s våpendrager i nord og bærer tittelen «prisjeger».

Stillingsbeskrivelsen: Å skanne strekkoden på tusenvis av varer hos Remas konkurrenter i våre to nordligste fylker, men med hovedvekt i Tromsø.

For her utkjempes et viktig slag i priskrigen som raser mellom de store dagligvarekjedene i hele landet.

- Hver dag får jeg en liste over nasjonale og lokale varer som skal prioriteres. Så er det bare å kjøre ut. I løpet av en uke prøver jeg å få skannet alle varene hos konkurrentene våre i Tromsø, forteller Mulder.

20 timer per butikk

Langs Stakkevollveien er konkurransen ekstra synlig. Her ligger Coop Extra, Eurospar Kræmer og Rema 1000 langs en strekning på en liten kilometer.

Det merker forbrukerne.

- Det er en ekstrem konkurranse i Tromsø, sier butikksjef Ole Kristian Olsen på Coop Extra, i det han tar i mot prisjeger Dennis Mulder fra Rema.

- Vi ser han to-tre ganger her i uka. Kanskje fire-fem hvis han har fått kjeft fra Oslo, flirer Olsen, fulgt av et kameratslig klapp på skuldra.

I 2010 ble dagligvarekjedene enige om den såkalte bransjenormen, som tillater dem å aktivt sjekke prisene hos hverandre i opptil 20 timer per butikk per uke.

Siden da har prisjegerne blitt dagligvarekjedenes viktigste våpen i kampen om prisbevisste kunder.

Omtrent ubemerket for kundene glir Remas prisjeger mellom Coops hyller. I løpet av minutter er flere titalls varer kategorisert og merket, dersom prisen har endret seg siden sisten sist Mulder var innom.

- Det hender at kunder tror jeg jobber her, og spør hvor ting er.  Det hadde vært ufint å be dem handle på Rema i stedet, og jeg er jo godt kjent i butikkene, så jeg prøver å hjelpe kundene som best jeg kan, forteller han.

Tar bare minutter

Så snart Mulder er ute av Coop Extra-butikken sender han inn sine funn til Remas hovedkontor i Oslo og regionskontoret på Langnes over mobilnettet.

- Det må gå raskt, slik at vi kan svare på prisjusteringene som konkurrentene våre har gjort. Et gitt prisbilde kan bli snudd på hodet fra morgen til lunsj. At vi er billigst på én bestemt vare er derfor mitt ansvar, sier Mulder.

Ronny Repvik, regiondirektør i region nord, forklarer:

- Prisjegeren har en terminal som er koblet opp mot vårt sentrale prissystem. Der fra kan vi på regionkontoret eller hovedkontoret i Oslo med et tastetrykk endre prisene på de elektroniske prisetikettene. Når en konkurrent endrer prisen på en vare, kan vi svare på det i løpet av minutter. Fordi vi skal være billigst.

Det er ikke mange år siden kjøpmennene endret prisene på papirlapper et par ganger i året.

- Bransjen har hatt en revolusjonerende utvikling. Nå kan du som kunde oppleve at prisen har gått ned fra du plukker opp varen i hylla til du betaler for den i kassa, forteller Repvik.

Da matvareprisene bykset 3,2 prosent i juli i fjor, kalte landbruksminister Sylvia Listhaug (Frp) dagligvarebransjen inn på teppet og krevde svar på hvorfor.

Forretningshemmeligheter

Siden nyttår har prisene imidlertid gått nedover igjen. I mars ble matvarer i Norge 1,2 prosent billigere, ifølge tall Nord24 har fått fra Norgesgruppen.

- Det har vært en priskrig i mange år, men den har blitt mer intens siden nyttår. Det er full krig i hele landet, sier Repvik.

Etter nyttår lanserte Rema en av sine største reklamesatsninger noensinne. De har brukt pristestselskapet enhver.no for å vise at Rema har de laveste prisene. I februar annonserte Rema i flere medier at de hadde vunnet åtte av åtte pristester på rad.

Konkurrentene Norgesgruppen og Coop har imidlertid ristet oppgitt på hodet, som mener pristestene hos enhver.no er manipulert, og har klaget Rema inn til Forbrukerombudet.

- Vi mener jo at vi har bidratt med åpenhet og gjort prisnivået mer synlig enn før, noe som har ført til lavere priser for forbrukerne. Det viser jo at konkurranse og åpenhet fungerer, sier Ronny Repvik.

Regiondirektøren vil ikke ut med hvor mange prisjegere Rema har i Nord-Norge eller nasjonalt.

- Det er en forretningshemmelighet. Men prisjegerne er utrolig viktige for oss, og er vår spydspiss i kampen om kundene, sier han.

Selv mener Dennis Mulder at han har verdens beste jobb.

- Jeg kommer meg ut, blir kjent med både bransjen og folkene i den, og har stor frihet i mine egne prioriteringer. At jeg søkte på denne jobben er det lureste jeg har gjort, sier Mulder.

Han har likevel et lite ønske for fremtiden: At skanneren han bruker i fremtiden vil klare å snakke med de elektroniske prisetikettene, slik at han slipper å løfte på hver enkelt vare for å skanne strekkoden.

- Høyrehånda pleier å være ganske nummen når jeg er ferdig i frysediskene, sier Mulder og ler.

Artikkeltags