Lover sjokktilbud i nesten alle butikker fredag: - I år vil fenomenet ta av

Arkivbilde fra åpningen av den nye handlegata på Jekta.

Arkivbilde fra åpningen av den nye handlegata på Jekta. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Er du blant de som ikke vet hva Black Friday er?

- Etter førstkommende fredag vet du det, sier Laila Myrvang, senterleder ved Jekta Storsenter.

Black Friday er rett og slett en shopping-dag av de sjeldne – i USA. Den dagen tilbudene er så sjokkerende gode at kundene går amok. I år vil fenomenet ta av i Nord-Norge også.

- Black Friday begynte litt vagt å ta løs her i fjor. Men i år blir det virkelig Black Friday, sier Myrvang.  

Spesielt er kjedene – og dermed også kjøpesentrene opptatt av Black Friday. Både i Nordland, Troms og Finnmark reklameres det nå for Black Friday – både ved Amfi-senter, Steen & Strøm samt Coop sine handelsparker.

- Vi hadde Black Friday i fjor – og vil gjenta det i år. Vi ser særlig at det er de store nasjonale kjedene som drar lasset – og som bruker dagen som en kickstart på julehandelen med ekstra gode tilbud, sier Veronica Evertsen, senterleder ved Steen & Strøm Nerstranda.

Tidligere har amerikanske fenomener som Valentinas Day og Halloween blitt en del av norsk virkelighet. Black Friday er en stor amerikansk handelsdag hvor butikkene gir kundene sjokktilbud – som skal få kundene til å handle mer en noensinne. Black Friday skjer alltid dagen etter Thanksgiving – som alltid er på en torsdag og som normalt betyr stengte butikker i USA.

Laila Myrvang utenfor Jekta Storsenter

Laila Myrvang utenfor Jekta Storsenter Foto:

Stengte butikker betyr røde tall i regnskapene - navnet Black Friday skal altså få de røde regnskapstallene til å komme i pluss og bli sorte igjen.   

- Mange mener også at Black Friday vil gi en pekepinn for hvordan julehandelen vil gå, det vet vi ikke helt – konseptet er så nytt i Norge, sier Laila Myrvang.

Noen butikker vil gi prosentvise avslag på hele butikken – andre vil gi ekstra gode tilbud på enkeltvarer. Jekta Storsenter vil servere frokost til sine kunder i anledning Black Friday.

Veronica Evertsen

Veronica Evertsen Foto:

- Det at nasjonale kjeder drar lasset og markedsfører Black Friday gjør det hele mer synlig – og flere og flere hiver seg på. Nå for tiden kjøres det jo kampanjer hele året, men det positive er jo at de nasjonale kjedene tar initiativ til å gi forbrukerne ekstra gode tilbud denne dagen, sier Veronica Evertsen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken