Nå kan du få jobbe i flyet til denne mannen. Men da bør du helst være kvinne

Ola Giæver.

Ola Giæver.

Artikkelen er over 2 år gammel

FlyViking søker ansatte.

DEL

Ola Giæver og FlyViking starter flygninger til høsten. Nå søker de piloter og kabinpersonale. Eller helst flyvertinner.

- Man kan nesten ikke si flyvertinner nå til dags. Men jeg gjør det nå likevel, sier Giæver.

- Begrunnelsen er rett og slett at det knapt finnes kvinnelige piloter. Selv med to gutter i cockpit og en jente bak blir det to tredeler menn. Og vi vil jo helst ha femti prosent, forklarer Giæver.

- En haug

Investoren og piloten fra Lyngen har startet eget flyselskap etter at han ble sagt opp fra Widerøe, der han selv på et tidspunkt var aksjonær. FlyViking vil i første omgang fly åpne ruter utenom de statssubsidierte FOT-rutene, men har varslet at de også vil vurdere anbudet på kortbanenettet som nå er sendt ut.

Han vil ikke si konkret hvor mange som skal ansettes, utover at det er "en haug". Og han tror ikke det blir vanskelig å få søkere.

- Widerøe har varslet at de er overtallige.

- Har dere konkurransedyktige betingelser?

- Det spørs hva man legger i ordet. I starten går vi for en litt annerledes modell vi mener er konkurransedyktig: Ansatte skal få planlegge sin egen arbeidstid. Vil de jobbe maksimalt får de de, vil de ha syvdagersturnus som i Widerøe får de det. Og vil de ha halv stilling er det greit. Man blir sjef over egen arbeidsdag, sier Giæver, og legger til at det skjer innenfor regelverket.

Henter fly i august

FlyViking har nå kjøpt sitt første Dash 8 i Canada, og det gjorde nylig unna jomfruturen. I august reiser han selv for å fly det hjem over Atlanteren. Og første pilot når FlyViking starter opp blir Giæver selv.

- Da får jeg selvsagt de dårligste betingelsene av alle.

Artikkeltags