Her er havets Prius: Den nye ferga skal gå på både diesel og strøm

Den nye ferga til Torghatten går på biodiesel og kan konverteres til elektrisk fremdrift.

Den nye ferga til Torghatten går på biodiesel og kan konverteres til elektrisk fremdrift. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Torghatten Trafikkselskap bygger en ny ferge for Tjøttasambandet som kan gå på både biodiesel og strøm. Slik vil de møte fremtidige strenge miljøkrav. 

- Fergen vi nå bygger er forberedt for lavutslipp på miljøsiden. Dette innebærer at ferjen kan gå på biodiesel og er forberedt for batteriinstallasjon, sier adm.Dir. Stein Andre Herigstad-Olsen i en pressemelding.

Fergen er designet av Multi Maritime i Førde og skal bygges i Norge. Det er Fiskerstrand verft som har fått oppdraget, med opsjon på ytterligere to ferger.

Adm.Dir. Rolf Fiskerstrand i Fiskerstrand Verft AS sier at han er både stolt og glad over å ha vunnet i skarp konkurranse med utenlandske verft.

- Å få bygge denne innovative miljøferjen for Torghatten Trafikkselskap AS er en spennende utfordring som de ansatte på verftet ser frem til med stor entusiasme.

Fergen er 70 meter lang, med en kapasiet på totalt 60 biler eller seks fullastede vogntog.

En løsning med elektrisk ferge er ikke mulig på sambandet, hvor strøm fra nett på land ikke alltid er tilgjengelig. Dermed vil biodieseldrift med tilførsel av elektrisk kraft fra en 2000 kW stor generator gi minst mulig klimautslipp, mener Torghatten.

Fergen er forberedt på oppgradering til batteridrift.

Artikkeltags