Her tar Paul Watson æren for Kystvaktens aksjon

Her er Sea Shepherds egne bilder fra inspeksjonen i Smutthavet.

Her er Sea Shepherds egne bilder fra inspeksjonen i Smutthavet. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Kystvakta: - De trenger vel litt kred...

DEL

Sea Shepherd-fartøyet MV "Sam Simon" forlot forrige uke Tromsø med ukjent mål  etter å ha annonsert at de ville følge en last hvalkjøtt til Japan. I kjølvannet lå KV "Andenes".

Gamle kjenninger

Lørdag delte Sea Shepherd-gründer Paul Watson en lengre rapport fra kaptein Lockhart MacLean, der han forteller en dramatisk historie om hvordan de først ble forfulgt av KV "Andenes" inn i Smutthavet, og deretter avslørte de Sea Shepherd mener trolig var ulovlig omlasting av makrell fra russiske trålere.

KV "Andenes" og Paul Watson er gamle kjenninger. I 1994 kolliderte Watsons skip M/Y "Whales forever" og kystvaktfartøyet under en aksjon mot norsk vågehvalfangst.

"I går kveld, 21 år etter hendelsen, samarbeidet Andenes og MV Sam Simon om å etterforske en flåte russiske trålere ved kysten av Norge", konstaterer Watson.

- Dyktige...

 - Jo, de er dyktige, småflirer kommandørkaptein Steve Olsen i Kystvakta. Der har de hatt stor fornøyelse av å lese rapporten.

I grove trekk stemmer rapporten med Kystvaktas egen rapport. Det vil si at "Sam Simon" og KV "Andenes" begge påtraff en gruppe russiske trålere og lasteskipet LIBRA.

- Men når vi hadde brukt KV Andenes den lange veien gjennom Smutthavet var det fordi vi uansett var på vei for å inspisere makrellflåten. Vi har plott på alle fartøy som er i aktivitet, visste at de var der lenge før vi gikk fra Tromsø, og gjør som regel en inspeksjon der på denne tiden, forteller Olsen.

- Dere forfulgte altså ikke Sam Simon?

- Det var jo praktisk at de skulle samme vei, så hadde vi kontroll på dem samtidig.

- Som en skrekkfilm

I følge rapporten fra Sea Shepherd foregikk det svært suspekt omlasting fra trålerene "Kapitan Sulimov" og "Morskoy Priboy".

I tillegg kontaktet de en tredje tråler, "Kapitan Morgun", som ikke sendte ut AIS-signal. Deretter kaller KV Andenes opp Sam Simon for å advare mot å passere for nær en tråler fordi den kunne ha redskap ute bak seg.

"Og der var vi plutselig, og ble behandlet som et anti-tyvfiskefartøy igjen. (...) Andenes og Sam Simon gjorde en patruljering av "The Russian 21", skriver MacLean.

Kaptein Lochart Maclean på Sea Shepherd-skipet "Sam Simon"

Kaptein Lochart Maclean på Sea Shepherd-skipet "Sam Simon" Foto:

Han legger ikke fingrene imellom i beskrivelsen av tråleren Morskoy Priboy.

"Den så ut som den kom fra en post-apokalyptisk steampunk skrekkfilm. Svart røyk ble pumpet ut mens hun skjenet mot Libra, tynget av lasten, med rust rennende ned skroget".

Olsen konstaterer at Kystvakten hadde en mindre dramatisk opplevelse i Smutthavet.

- Tre båter ble inspisert. Om det hadde vært avvik ville det blitt rapportert til London. Det er ikke sendt noen rapporter.

Området er internasjonalt farvann, regulert av North East Atlantic Fishing Commision. Eventuelle overtredelser vill dermed blitt rapportert til deres hovedkvarter i London, og ikke blitt forfulgt av norske domstoler.

- Hva tenker du om konklusjonene til Watson?

- Vi registerer hva han skriver. De trenger vel litt kred.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken