De invaderte kysten og ødela havbunnen. Nå selges de for 12.000 per kilo

KRÅKEBOLLE: Øyvind Jørgensen er daglig leder i Troms Kråkebolle som driver ooppdrett av kråkeboller og selger til gourmetrestauranter. Foto: Bent Raanes Sørensen/Sandor Csoka

KRÅKEBOLLE: Øyvind Jørgensen er daglig leder i Troms Kråkebolle som driver ooppdrett av kråkeboller og selger til gourmetrestauranter. Foto: Bent Raanes Sørensen/Sandor Csoka

Artikkelen er over 4 år gammel

Nordnorske kråkeboller ender opp som delikatesse på Michelin-restauranter. Troms Kråkebolle har brukt inntil 70 millioner kroner på oppdrett av den perfekte kråkebollen.

DEL

Coca-Cola, russisk kaviar, champagne, Prada eller Gucci.

Nord-Norge har både naturressursene og produktene – men mangler merkevarer med global gjennomslagskraft.

Stein Gunnar Bondevik, direktør i Innovasjon Norge i Troms, ser et potensial for markedsføring av det genuint nordnorske.

- Hvis vi bruker det som er spesielt med Nord-Norge og Arktis, dyrker dette og lage en kombinasjon mellom fakta og historiefortelling. Får vi dette til, vil det skape en betydelig merverdi for nordnorske produkter, sier Bondevik.

Han medgir imidlertid at det fort kan ta ti-tyve år før Nord-Norge som matregion er på høyde med internasjonale regioner som for eksempel Toscana.

- Om vi får alle nordnorske eksportbedrifter til å merke produktene sine med «Nord-Norge», så har vi kommet langt, sier Bondevik.

Skrei på Harrods

På sjømat er det gjort noen spede forsøk, men veien fram er fortsatt lang. I Arenabilaget til sparebankens Konjunkturbarometer trekkes disse frem:

  • Aurora Salmon – fersk laks oppdrettet under nordlyset på Skjervøy og i Tromsø – selges som egen merkevare til Japan.
  • På det luksuriøse varemagasinet Harrods i London selges skrei fra Myre i Vesterålen som et premium-produkt – til mange ganger prisen på vanlig torsk.
  • På luksusrestauranten Beast har norsk kongekrabbe fast plass og i anmeldelser trekkes den frem som «star of the show».

Kråkeboller og russisk kaviar

Et ekstremt eksempel på merpris er salg av kråkeboller i luksus-segmentet.

- Her oppnår man 12.000 kroner per kilo, sier Stein Windfeldt i Bedriftskompetanse.

Mens ville kråkeboller har blitt sett på som et stort problem langs kysten av Nord-Norge fordi de beiter ned tareskogen på sjøbunnen, har blant annet Troms Kråkebolle klart å skape et luksusprodukt.

- Dette er jo et nisjemarked. Bare de aller, aller beste ville kråkebollene -  rundt fem prosent -selges til 12.000 kroner per kilo. Det er mer en hype, ala russisk kaviar. Spennet går fra 500 til 12.000. Vi selger dem levende for cirka 40 kroner per stykk – og det tilsvarer opp mot 2500 kroner per kilo, sier Øyvind Jørgensen i Troms Kråkebolle til Nord24.

Troms Kråkebolle har blant annet solgt inn til Michelin-restaurantene Ylajali i Oslo og Restaurang Mathias Dahlgren i Sverige.

60-70 mill på utvikling

Hittil har bedriften brukt 60-70 millioner kroner på å utvikle perfekte kråkeboller. Pengene kommer fra blant annet Innovasjon Norge og investorene Haugesundparet Sigurd Aase og Eli Sævareid som har tjent seg rik på barnehagebygging, petroleum og biotek, men som fikk opp øynene for kråkeboller for noen år siden. 

- De bestemte seg rett og slett for at kråkeboller var det mest sexy sjømatproduktet etter å ha lest en liten reportasje på baksiden av Aftenpsten.

Suksessfaktoren er stabile produkter:

- Alle jeg sier dette til sier wow! I motsetning til i naturen – der kanskje tre av 200 kråkeboller har en godt utviklet gonade - har vi et stabilt produkt hele året med veldig gylden farge og lik smak hver gang. Det har vi oppnådd med stabil oppfôring med mat av tang og tare.

Målet er innen fem år å produsere hele fem millioner kråkeboller

- Yngelproduksjonen har vi løst. Nå skal vi bygge opp volum og distribusjonen.

Artikkeltags