Kåre og Ronny tjener store penger. Men suksessen har kostet både hjerteinfarkt og skilsmisse

    De startet med fem rein og en lavvo. I fjor hadde Radius Kirkenes 25 millioner i inntekter.

    Artikkelen er over 4 år gammel
    DEL

    Det er en av senhøstens første frostdager. I takt med at varmegradene kryper nedover i nord, øker aktiviteten hos Radius Kirkenes, noen få kilometer utenfor Kirkenes sentrum.

    Om bare noen få uker begynner produksjonen av snøen som skal bli til Kirkenes Snøhotell. Før dét er det mye som skal bli klart.

    Et stort, gammelt fjøs er modernisert og omgjort til hovedbygg. I frokostsalen monteres et svært sjøakvarium som skal huse fire-fem kongekrabber.

    - Vi har hatt noen dragkamper med offentlige myndigheter, som blant annet har ment at takhøyden i spisesalen ikke er høy nok. Men nå ser det ut som at alt er på stell, sier Kåre Tannvik (61).

    Uskikkelig rein

    Utenfor beiter fem reinsdyr, en av de populære attraksjonene til Radius Kirkenes.

    Fire av dem har vært med siden det hele startet i 2002.

    Det nyeste tilskuddet i flokken, Gabba, som betyr «hvit rein» på samisk. I kampen om laven sparker han til sine fire kompiser i innhengningen.

    - Du er en uskikkelig én. Jeg jager deg opp i bakken og banker deg hvis du ikke skjerper deg, advarer Tannvik.

    Men selv om han har hatt rein i tolv år, har han dem kun til låns.

    - Vi som ikke er samisk, har jo ikke lov til å eie rein. Nei, det offentlige startet jammen meg en prosess på det også, sier Tannvik.

    Massiv vekst

    Det som startet med en liten reinflokkk, er 12 år senere blitt storbutikk for Tannvik og kompanjong Ronny Østrem (49), som var flygesjef i Arctic Air, da han lot Kåre Tannvik overtale seg til å hive seg med i reiselivsnæringen for ni år siden.

    I fjor hadde Radius Kirkenes 20.000 besøkende fra hele verden, hovedsakelig bestående av hurtigrutepassasjerer.

    To tusen personer utgjorde selskapets aller viktigste kundegruppe: De som er villig til å betale 2.500 kroner per hode per natt for å overnatte på Kirkenes Snøhotell.

    Det høye besøkstallet vises også på omsetningen. I fjor hadde Radius Kirkenes inntekter på 25 millioner kroner, opp fra drøye 15 millioner i 2012.

    - Vi har jo flest hurtigrutepassasjerer her, og de legger jo ikke så mye igjen hver. Men overnattingsgjestene legger igjen i snitt 10-12.000 kroner på 48 timer. Målet vårt er at dette tallet skal bli enda høyere, sier Tannvik.

    Turisme for de få

    For det er formuende personer fra verden over som er hovedmålgruppen til Radius Kirkenes.

    De som er villige til å betale dyrt for det vi nordlendinger tar for gitt, men som indere, briter og amerikanere anser som svært spennende og eksklusive opplevelser.

    De siste årene har bedriften startet med nye aktiviteter som hundekjøring fra flyplassen, henting av krabbeteiner og isfiske i Langfjorden.

    Markedsføring driver ikke Radius Kirkenes med. Det stoler heller på at de store turoperatørene gjør jobben for dem.

    - Særlig har det britiske markedet blitt viktig for oss etter at Joanna Lumley var i Nord-Norge på nordlysjakt i 2008, sier Østrem, som selv var en av BBC-stjernens guider da hun gjestet Finnmark.

    Åpner gamle gubber

    I dag har Tannvik og Østrem rundt 20 faste ansatte. I høysesongen vinterstid sysselsetter bedriften imidlertid over 60 personer fordelt på snøhotellet, de tilknyttede aktivitetene og fem restauranter på hotellområdet.

    Men slik har det ikke alltid vært. Da Østrem og Tannvik satset det de hadde av sparepenger for et tiår siden, begynte de i det små.

    - Vi hadde fem rein og en lavvo, men vi tjente penger likevel. Det vi egentlig gjør er å selge historier og kunnskap om Arktis, og det trenger ikke være så komplisert, sier Tannvil.

    Han illustrer hva han mener når titulerer seg som «storyteller».

    - Vi får ofte eldre ektepar opp hit som ikke har hatt en skikkelig samtale på 20 år. Hver gang gubben åpner munnen, vet kjerringa hva han skal si. Men etter to dager her går kjeften i ett. De har kjørt hundeslede under nordlyset og grillet pølse på åpent bål for første gang.  Vi leverer råstoff til kommunikasjon. De har opplevd noe genuint annerledes og unikt, og de har lyst til å fortelle og snakke om det. Klarer vi å åpne gjeste våre slik, da vet vi at vi har lykkes.

    Sliter om sommeren

    Men å drive turistindustri i nord er ikke bare-bare.  Og spesielt ikke om sommeren.

    - Vi kommer ikke utenom at det er mye vanskeligere å selge en dårlig nordnorsk sommer enn å selge en kald vinter. 80 prosent av inntektene våre kommer om vinteren, og da er driftsmarginen vår på 37 prosent. Fra mai til november taper vi 400.000 kroner i måneden, forteller Tannvik.

    I flere år har han og Østrem jobbet for må få hull på sommer-byllen. Nå tror duoen at de er ett skritt nærmere svaret; sjø- og krabbefiske.

    - Vi har kjøpt to ribbåter, og så en oppsving i år. Fiske av kongekrabbe har eksplodert totalt det siste året, og det kommer busslaster med finlendere i sommermånedene, sier Østrem.

    Kostbar suksess

    I sesongen har Tannvik og Østrem jobbet fra grytidlig morgen til sen kveld. Suksessen har definitivt hatt sin pris.

    Tannvik har vært sykemeldt i perioder med høyt blodtrykk. Ronny Østrem forteller om søvnløse netter, med regning for å finne ut om selskapet hadde tilstrekkelige midler til å utbetale lønn.

    For noen år siden hadde Østrem et alvorlig hjerteinfarkt. Siden ble han sykemeldt i ett år med utmattelsessyndrom. På tampen av det hele kom en skilsmisse.

    - Om det har vært verdt det? Om du hadde spurt meg for noen år siden, ville jeg kanskje svart noe annet. Nå er svaret at jeg ikke helt vet. Men når man hører på skryten og tilbakemeldingene fra gjestene våre, så synes jeg vel kanskje at det har vært verdt det, forteller Østrem.

    - I dag er jeg glad for at vi har hatt troen på vårt eget konsept og holdt ut, legger han til.

    Nå har reiselivsgründerne bestemt seg for å ansatte en daglig leder for å frigjøre tid.

    - Det var jo aldri hensikten at vi skulle sitte inne med administrasjon, for vi er dårlige bak skrivebordet begge to. Vi skal bruke tiden vår på ideutvikling, altså å komme opp med nye aktiviteter og utflukter for gjestene våre, sier Østrem.

    - Volum er døden

    På spørsmål om hvor Radius Kirkenes-eierne ser for seg virksomheten om fem år, drar de på det.  Duoen mener det er kvalitet som er målsetningen, ikke vekst i antallet betalende gjester.

    - Jeg håper vi har vokst litt, men mest av alt at vi har klart å spisse produktet vårt, og gått i motsatt retning enn resten av næringen. Vi er ikke ute etter volum. Volum er døden. I stedet for å ha 180 gjester, vil vi heller ha fem turister som betaler det samme som 180, sier Kåre Tannvik.

    Han mener volumstankegangen er symptomet på noe som er galt i norsk reiselivsindustri.

    - Man lar flyselskapene og hotellkjedene definere hva Norges-Turismen skal være, og de tenker kun på volum. Men folk kommer jo ikke til tett opp mot Nordpolen for å sitte på flyet eller ligge i senga. Hele næringen burde bli mye flinkere til å tenke på aktiviteter og opplevelser, sier Tannvik.

    Han mener det er lett for å undervurdere turistene som kommer hit nord fra fjerne breddegrader.

    - Det råder en del stereotypier i landet vårt som ikke er helt heldig. Vi har oppdaget at bemidlede utlendinger stiller store krav til kompetanse på arktisk klima og fauna, og det er noe vi har tatt på alvor. Derfor bruker vi mye ressurser på kursing og kompetansebygging hos guidene våre, sier Tannvik.

    - Hvorfor bør dere vinne Vekst i Nord 2014?

    - Jeg har aldri sagt vi bør vinne noe som helst. Men som folk sikkert har fått med seg nå, så er ikke vekst et mål i seg selv. Vi vil mye heller vinne en kvalitetspris, sier Tannvik, etterfulgt av en latter.

    Årets vekstbedrift

    ** Et samarbeid mellom Innovasjon Norge, Nord24.no og Nordlys.

    ** 30 bedrifter fra Nordland, Troms og Finnmark er nominert. Førsteprisen er på 250.000 kroner.

    ** Nord24.no vil presentere ti av bedriftene på nett, i papiravisen og på Nordlys- TV i løpet av november.

    ** På Nord24.no kan du lese om de ulike bedriftene og konkurransen.
     

    Om Radius Kirkenes

    ** Radius Kirkenes har spesialisert seg på turisme i form av overnatting og aktiviteter knyttet til frilufts- og villmarksliv. Er Nord-Norges største aktivitetsbedrift.

    ** Storparten av aktivitetskundene er hurtigrutepassasjerer. Overnattingskundene er i hovedsak godt bemidlede utenlandske turister.

    Artikkeltags