- Jeg må innrømme at jeg kjente det godt, sier Tommy Garnes.

Han er HMS-ansvarlig for Statens Vegvesen på Hålogalandsbrua. Prosjektet skal redusere kjøretiden mellom Narvik og Vesterålen/Tromsø betydelig. Brua over Romaken kommer til å bli landets nest lengste hengebru. Og den blir også høy. Det fikk Garnes kjenne på kroppen da han hadde tilsyn i den ene tårnkranen. Krokhøyden er 180,3 meter over havet. Til sammenligning er Oslo Plaza - landets høyeste bygg - 117 meter høyt.

Garnes er ikke ukjent med høyder.

- Jeg har jobbet tolv år med fjellsikring. Så jeg har bakgrunn fra å jobbe i høyde. Men dette var annerledes. Det kranførerne gjør er imponerende, sier Garnes.

Han tok turen for å kontrollere arbeidsveien opp til kranen. Det betyr å klatre til 180 meter i stiger, med bare jernrør mellom deg og fjorden.

Det var så godt som vindstille den dagen Garnes tok turen opp.

- Og det var jeg glad for. Men det svaier godt også når de løfter.

Kranføreren kommer fra Hammerstad Maskin. Garnes sier kranførerne er håndplukket til jobben. 

- De er håndplukket til jobben. De må ha lang erfaring, og gjennomgå utvidet helsekontroll for å jobbe i denne høyden. Det er likevel imponerende.

GoPro-videoen fra arbeidsdagen til Garnes er nå sett av 37.000 på Facebook.

Kommunikasjonsrådgiver Tomas Rolland i Statens Vegvesen synes det er artig med oppmerksomheten.

- Dette er allerede en av våre mest populære videoer på dette prosjektet.

 

Hålogalandsbrua

Hålogalandsbrua gjør vi E6 18 kilometer kortere, og reisetiden til og fra Narvik mot Vesterålen/Lofoten og Tromsø reduseres med 15-20 minutter.

I tillegg ledes trafikken bort fra det som i dag er en rasutsatt og ulykkesbelastet strekning.

I tillegg til Hålogalandsbrua bygges til sammen 4,9 kilometer ny veg, to mindre tunneler samt at vi skal lage en 1,1 kilometer lang rassikringstunnel i Trældal, nord for Narvik.

Prosjektet omfatter:

  • Hålogalandsbrua 1533 meter
  • Bygging av 1,4 kilometer veg på Narvik-siden
  • Ornestunnelen på 270 meter på Narvik-siden
  • Bygging av 3,5 kilometer veg på Øyjord
  • Storlikolltunnelen på 330 meter på Øyjord
  • Trældaltunnelen på 1,1 kilometer

Kilde: Statens Vegvesen

Hålogalandsbrua er i rute foran vinteren. Begge tårnene er nå reist.

- Du begynner å se den tegne seg, sier Rolland.

Garnes innrømmer at han har savnet litt action etter at han sluttet med fjellsikring.

- Det er jo en kran på andre siden også. Jeg må vel ta en tur og sjekke...