Så lang tid tar det før gruva tidligst kan være i ordinær drift

EN DAG AV GANGEN: Sydvaranger starter opp igjen, men det er usikkert for hvor lenge. I første omgang er det snakk om inntil 50 stillinger. Flere kan komme neste år.

EN DAG AV GANGEN: Sydvaranger starter opp igjen, men det er usikkert for hvor lenge. I første omgang er det snakk om inntil 50 stillinger. Flere kan komme neste år. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

I juli og august har teamet jobbet intensivt for å komme fram til punktet at de kan kunngjøre ny drift i gruva.

DEL

(iFinnmark) Thomas Bækø kom tilbake til Sydvaranger Gruve i 2014 etter en tid som produksjonssjef i ei jernmalmgruve i Sierra Leone. Etter konkursen i fjor høst har han vært sentral i arbeidet med å gjenreise gruva.

Nå er han storfornøyd med at gjennomkjøringene etter at Tschudi tok over konkursboet i vår, har gitt resultatet i form av testdrift. Bækø er prosjektleder for nysatsingen i Bjørnevatn og Kirkenes.

LES OGSÅ: Sydvaranger Gruve starter opp driften igjen – ansetter folk lokalt

Kan få ordinær drift neste sommer

– Det første vi gjorde da vi overtok anlegget i vår, var å sikre og vedlikeholde anlegget, og skaffe oss oversikt over hva som fungerte, og hva vi manglet. I juli begynte vi med tørrkjøring, og det ble gjort investeringer for noen millioner i utstyr som hadde havarert, sier han.

– Etter å ha satt ting i stand og testet hele anlegget, kunne vi ta steget med å gå over til produksjon, sier han.

Bækø understreker at dette bare er første steg mot en ny gruvehistorie i Sør-Varanger. Det nye selskapet har heller ikke konsesjonene på plass ennå, og jobber med malmreservene skutt ut av det gamle selskapet.

– Det tidligste vi ser for oss oppstart av kontinuerlig drift er neste vår eller sommer, sier han.

Saken fortsetter etter faktaboksen.

Sydvaranger Gruve

  • Hjørnesteinsbedrift i Sør-Varanger området, opprinnelig stiftet i 1906. Har utvunnet jernmalm i Bjrønevatn, transportert den med jernbane til krikenes, og skipet ut et foredlet produkt. På 1930-tallet var antall ansatte oppe i 1.500 personer (kilde: Industrimuseum.no)
  • Staten var hovedeier da driften ble innstilt i 1996. Eiendommene som fra 1999 var eid av Sør-Varanger kommune og Varangerkraft, ble i 2006 solgt til Oslo-rederiet Tschudi Shipping Company.
  • Gruvedriften ble gjenopptatt i 2009, grunnet stigende malmpriser. Det australsk-eide selskapet Northern Iron var hovedeier.
  • Ble konkursbegjært november 2015, etter store tap påfølrt av valuttaspekulasjon og synkende malmpriser. Nærmere 400 ansatte mistet jobben på dagen.
  • Investor og skipsreder Felix Tschudi kjøpte konkursboet for 78 millioner kroner i  april 2016. Selskapet annonserte 6. september samme år planer om sysselsette nye folk, teste utstyret og forsøke en svært begrenset produksjon.
  • Rundt 50 ansatte produserte høsten 2016 en båtlass malmkonsentrat.

Inntil 50 ansatte

Men hovedmålet med å starte opp allerede nå, er å holde anlegget i gang så det ikke forfaller gjennom en ny vinter. Ikke minst vil de sikre seg de driftige hendene og hodene de trenger videre, før for mange forsvinner til andre jobber.

– Vi er i gang med rekrutteringen, og har både mekanikere, operatører, labteknikere og geologer på plass. Vi har hatt stor pågang på jobbene, og vi har mer eller mindre plukket ut de vi trenger i første omgang, sier han.

I det siste har teamet i Kirkenes/Bjørnevatn telt 12 personer fast, samt flere på korttidskontrakter. I overskuelig framtid ser de altså for seg inntil 50 ansatte. Det er et godt stykke fra de over 400 de en gang var i gruvas siste driftsperiode.

– Vi ønsker å ha så mange som mulig i jobb, men fram til konsesjonene er på plass, og markedsforholdene tilsier at det er mulig med kontinuerlig drift, må vi begrense oss, sier han.

Artikkeltags