Gå til sidens hovedinnhold

Mistet kontrakten etter 76 år: «Æ har drukket min siste melkepakke med Tine»

Artikkelen er over 4 år gammel

Markussen Transport opplever stor støtte etter at Tine sa opp kontrakten deres.

(Nordlys)

1. mars er det kroken på døren for transportbedriften fra Harstad.

Siden 1940 har Markussen Transport kjørt transport for Tine. Torsdag i forrige uke ble det kjent at Miniekspress Thermo og danske DVS tar over mellomtransporten fra Schenker, Norlines og Markussen Transport.

Vil boikotte

At kontrakten med den tradisjonsrike bedriften er hevet etter 76 år, har ikke gått upåaktet hen. På Tines Facebook-sider skriver nå flere at de vil boikotte meieriet.

«Æ har drukket min siste melkepakke med Tine», skriver en.

«Tine mistet en kunde fra idag», lyder det fra en annen.

Steinar Markussen, daglig leder i Markussen Transport, forteller at det har kommet mange støtteerklæringer etter at saken ble kjent i Harstad Tidende og senere Nordlys.

- Sjåførene forteller at de møter støtte overalt i Norge, på kafeer og steder der de stopper. Det er helt utrolig. Det hadde jeg ikke regnet med, må jeg innrømme, forteller 72 år gamle Markussen til Nordlys.

- Jeg orker ikke

Han har tidligere omtalt Tines beslutning om å heve kontrakten som en tungt å svelge. Det er ikke mange år siden Markussen kjøpte inn ti nye vognsett for å takle logistikken ved å distribuere meieriprodukter fra Sandnessjøen i sør til Tana i nord.

Nå må han avvikle driften. 27 sjåfører mister jobben og han må kvitte seg med til sammen 20 vognsett - flere av dem helt nye biler.

- Heldigvis har jeg Scania-systemet som har backet meg opp. Jeg har ikke fått endelig svar ennå, men håpet er at de kjøper bilene og selger dem videre, sier Markussen, som selv begynte i transportbransjen som 18-åring i 1962.

- Siden har jeg vært med å forhandle prisene, så jeg vet hvordan Tine-systemet har fungert - helt til nå. I 2016 er det helt annerledes, sier han.

Han orker ikke kjempe mot beslutningen. Verken klage på kontrakten eller rettssak er aktuelt, forteller 72-åringen.

- Jeg orker ikke. Nå kan de få plages selv, sier han.

Grundig gjennomgått

Fra oppstart av nye avtaler 1. mars vil alt Tine-gods fra sør til nord flyttes over fra vei til jernbane så langt det lar seg gjøre. Det tilsvarer 500 færre vogntog på veiene i året, skriver nettstedet Transportmagasinet.

På strekningen Tana-Oslo vil det bli satt inn modulvogntog som er 25,25 meter lange og som veier 60 tonn.

Vidar Hauan, leder for forsyning og levering i Tine Logistikk, forklarer de nye avtalene slik:

- Alle tilbud som har kommet inn er grundig gjennomgått, der de er gitt en score basert på kriteriene økonomi, daglig drift, kvalitet og omdømme, samt miljø. Tilbyderne med den høyest totalscoren innen et naturlig geografisk område, har fått tilbud om kontraktsinngåelse, sier han til Transportmagasinet.

Kommentarer til denne saken